Is borstvoeding geven echt zo moeilijk?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Fennec, 29 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Torretjeee

    Torretjeee Niet meer actief

    Terwijl ik dit typ zit ik ook te kolven op mijn werk :D.
    Nooit een voorlichting gehad of iets gelezen ik dacht ik probeer het gewoon. En de eerste keer ging het eigenlijk gelijk goed, wel met een tepelhoedje. Nu de tweede keer in het begin wat last gehad van tepelkloven en tijdelijk een hoedje weer gebruikt. Ik heb nog nooit een ontsteking gehad of andere dingen die je noemt. Wel overproductie maar dat heb ik gedoneerd.

    De succes verhalen hoor je ook minder hard als alle problemen natuurlijk. Op een verjaardag ga je niet vertellen hoe lekker de bv wel niet loopt en dat je nooit problemen hebt. Verhalen over borstontstekingen en andere nare dingen dan weer wel ;).
     
    Fennec vindt dit leuk.
  2. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    Ik heb purolan nu een weekje geprobeerd. Ik dacht: ik maak de boel alvast soepel en minder droog. Maar ik vind het echt rotspul. Het is bijna niet uit de tube te krijgen en uitsmeren gaat lastig. Ik heb al gevoelige tepels van mezelf, maar vind het dus al rottig voelen om purolan erop te smeren (zonder kloven etc).

    Dus smeer ik er nu mijn Bepanthen buikzalf op elke dag. Kan dat eigenlijk ook als je borstvoeding geeft? Of is dat schadelijk als de baby dat binnen krijgt?
     
  3. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik vond purelan ook echt smerig en moeilijk uit te smeren, maar was een grote fan van lansinoh zalf. De paarse tube. Veel prettiger.
     
    Fennec vindt dit leuk.
  4. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    Ga ik daar eens naar kijken!!
     
    Shakes vindt dit leuk.
  5. Liefje13

    Liefje13 Actief lid

    26 feb 2015
    373
    17
    18
    NULL
    NULL
    Borstvoeding geven is niet moeilijk. Als het echt zo moeilijk zou zijn dan was de mens duizenden jaren geleden al uitgestorven. Uiteraard kunnen alle dingen op je lijstje gebeuren, maar ze gebeuren niet bij iedereen en niet vaak. Om het in perspectief te plaatsen, mijn pufclubje bestond uit 10 vrouwen en we hebben een appgroep en nog dagelijks contact. Er gaven er 9 borstvoeding, er heeft er maar 1 een borstontsteking gehad en die heeft desondanks de 9 maanden erna nog altijd borstvoeding gegeven. Ja, de eerste dagen doen je tepels zeer. En ja, aanhappen kan even oefenen zijn. En ja, wellicht moet je even langs een lactatiekundige voor wat tips en tricks. Maar weet je wat ertegen over staat? :) Het geweldige gevoel dat jouw kindje groeit op iets dat jij maakt! Je hebt de voeding altijd bij de hand, nooit gehannes met flesjes en kindje laten huilen omdat ze nog geen fles mag.. Borstvoeding (uit de borst, dus niet afgekolfd in een fles) mag je namelijk zo vaak geven als je wil! Snachts geen gedoe met de kou in om een flesje te maken, gewoon baby uit de cosleeper aanleggen en weer terugleggen als je klaar bent. Ik ben voorstander zoals je ziet :).
     
    Fennec en nizzie86 vinden dit leuk.
  6. hoop28

    hoop28 Fanatiek lid

    29 apr 2015
    1.247
    550
    113
    Vrouw
    Mag ik jou hier naar vragen? Hoe heb je dat gedaan tijdens de zwangerschap? Hield je een mooie productie of was je borst op een bepaald moment meer de veilige speen? Sorry dat ik het even zo beschrijf hoor, is niet gek bedoeld. Mijn dochter wordt in februari 3 en drinkt nog (1 keer gemiddeld per dag) aan de borst. Nu 17 weken op weg in de zwangerschap, hier denk ik echt meer om het veilige gevoel (speen), maar ik twijfel om nu te stoppen of juist voor het gemak door te gaan, makkelijker voor kindje 2.

    Verder heb ik niet alle reacties gelezen hoor. Maar borstvoeding was hier in het begin echt geen pretje, ik was gewoon een extreem geval. Toen zelfs de lactatiekundige heel onsmakelijk naar mijn borsten keek besefte ik pas dat dit echt niet normaal was:roflmao: Ik wilde zo graag en heb daarom doorgezet. En ik zou het zo weer doen. ;) na een paar weken zit je er al zo anders in, en de band die je met je kind krijgt is echt onbetaalbaar. De meeste mensen die ik ken die antiborstvoeding zijn stopten al binnen enkele dagen. Ze blijven hangen in die pijn van de eerste dagen. Bij mij ging het zo fout omdat ik te lang bleef aanmodderen met een kindje met een te kleine mond en spruw (maand te vroeg geboren). Als de kleine niet goed aanhapt of je het niet vertrouwt, schakel gewoon een lactatiekundige in en voor je het weet ben je door dat eerste moment heen en Is het echt zo'n mooi iets. En dan heb je trouwens ook zat vrouwen bij wie het gewoon in één keer goed gaat, weinig pijn, kind hapt goed aan, gewoon topper. Maar die verhalen lees je niet zo vaak. Veel vrouwen bij wie het vanzelf gaat zijn er niet zo mee bezig met wat er moeilijk zou kunnen gaan. Je praat vooral over wat niet lukt.. :roflmao:
     
    Fennec vindt dit leuk.
  7. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Hij heeft wel een tijdje droog gedronken idd. Ging zelfs doorslapen toen. (Toen er weer melk kwam was het doorslapen ook voorbij) Hij had dat momentje wel nodig.
    Wel kreeg ik last van nursing agitation, dus de momentjes waren niet zo heel lang meer. Vooral daarna ook nog even knuffelen.
    Weet eigenlijk niet precies meer hoe lang er geen melk meer was. Maar volgens mij vanaf een week of 35 dat er echt weer gedronken werd.
     
    hoop28 vindt dit leuk.
  8. Manna

    Manna Fanatiek lid

    2 jul 2015
    2.902
    1.196
    113
    Vrouw
    Gelderland
    @hoop28 wanneer het voeden nog lukt zou ik gewoon doorgaan. Het kan volgens mij heel handig zijn bij stuwing wanneer je oudste nog drinkt.
    Ik baal dat mijn oudste niet meer drinkt daarom :roflmao: alhoewel ik me afvraag of ik nog had kunnen voeden deze zwangerschap ivm pijnlijke en gevoelige tepels
     
    hoop28 vindt dit leuk.
  9. hoop28

    hoop28 Fanatiek lid

    29 apr 2015
    1.247
    550
    113
    Vrouw
    Oh inmiddels zak ik soms ook door de grond hoor van de pijn. Maar ze drinkt niet elke dag meer en inderdaad, als ze die eerste stuwing weg kan drinken en direct de melkproductie op gang krijgen, dat lijkt me heerlijk. :roflmao:

    Jammer, hoe oud was je oudste toen ze stopte?
     
  10. Manna

    Manna Fanatiek lid

    2 jul 2015
    2.902
    1.196
    113
    Vrouw
    Gelderland
    Respect hoor, mijn man mocht er niet eens naar kijken een paar maandjes terug :roflmao: bij mij is het nu wel beter met de gevoeligheid
    Precies lijkt me echt fijn dat de oudste daarbij kan "helpen"! Dochter is met 1,5 jaar gestopt, nu dus ruim een jaar geleden. Ze vroeg er eigenlijk nooit meer na en dronk toen nog maar 1x pd en dat was op mijn verzoek dus het was prima zo.. Ze zegt altijd dat baby's bij mama's drinken aan de borst maar nooit over zichzelf dus dat herinnert ze zich niet meer
     
  11. hoop28

    hoop28 Fanatiek lid

    29 apr 2015
    1.247
    550
    113
    Vrouw
    Mooi, apart hé hoe dat gaat? Mijn dochtertje is echt een melkmonster. Als het aan haar had gelegen zou ze nog 5x op een dag bij me drinken. Maar dat trek ik echt niet. Er zijn ook kinderen die hoeven de borst al voor een jaar niet meer. Ik ben heel benieuwd hoe het met ons tweede kindje zal gaan. Oh ennnehhh mijn man hoeft er ook niet aan te zitten hoor. Voor mijn dochtertje zet ik nog de tanden op elkaar, maar hij zoekt het maar eventjes mooi uit :roflmao::roflmao:

    Ik ben benieuwd hoe dat straks bij een tweede zal gaan. Komt het dan gemakkelijker op gang dan bij een eerste? Zijn de borsten dan al soort van gehard waardoor het beter gaat met dat kleine mondje. Ik vind het erg spannend
     
  12. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Purelan is wolvet en dat moet je warm maken wil het een beetje smeerbaar zijn. Echt, gelpads. Ik zweer erbij. Gebruiken als het pijn gaat doen en doet wonderen. Kun je gerust langer op laten dan 24 uur zoals op de verpakking staat.
     
  13. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Waarom zou je afgekolfde BV niet zo vaak/veel mogen geven als je wilt? Het gaat toch niet om de vorm maar om het feit dat het BV is.
     
  14. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Maar in een fles kan je wel degelijk overvoeden, als je speen te groot is. Dan blijft je baby drinken uit zuigbehoefte ipv honger, en zo rek je gaandeweg de maag uit. Wat dan weer resulteert in onvoldaan zijn aan de borst, want die kan die vraag niet volgen.
     
    Liefje13 vindt dit leuk.
  15. Torretjeee

    Torretjeee Niet meer actief

    Ja als je een fles op de kop houd drupt er altijd wat melk uit. Tijdens de fles geven gebeurt dit ook en zal een baby sneller blijven slikken en zo meer voeding binnen krijgen dan dat het zou willen.
     
  16. Liefje13

    Liefje13 Actief lid

    26 feb 2015
    373
    17
    18
    NULL
    NULL
    Uit de fles krijgen kindjes veel meer omdat er vaak een te grote speen op zit (bij bv kan je beste de kleinste nemen, ik heb altijd de 0 gehad). In de fles kan je dus wel degelijk overvoedden. Zoals mijn voorgangster ook al zegt, het maagje rekt op en dan kan je lichaam uiteindelijk de vraag ook niet meer aan. Van borstvoeding kunnen ze uit de borst nooit teveel krijgen, dan hebben ze zelf in de hand hoeveel ze "vragen". Maar omdat de fles anders werkt (komt er veel makkelijker uit) krijgen ze heel snel veel te veel binnen. Ben je bekend met de natuurlijke maaginhoud en de formule van hoeveel bv er in elke fles mag? Ik zet het hieronder neer, hou wel vast aan de natuurlijke maaginhoud bij onderstaande formule.

    Rekensom
    De hoeveelheid melk die de baby nodig heeft, wordt vervolgens gedeeld door het gemiddeld aantal voedingen dat de baby per 24 uur krijgt. De rekensom is dan:

    Maand 1: 150 ml x gewicht in kg / aantal voedingen
    Maand 2: 140 ml x gewicht in kg / aantal voedingen
    Maand 3: 130 ml x gewicht in kg / aantal voedingen
    Maand 4: 120 ml x gewicht in kg / aantal voedingen
    Maand 5: 110 ml x gewicht in kg / aantal voedingen
    Maand 6: 100 ml x gewicht in kg / aantal voedingen
    Ouder dan 6 maanden: 100 ml x gewicht in kg / aantal voedingsmomenten (borstvoeding en vaste voedsel)

    Voorbeelden
    • Een baby van zes weken oud weegt vijf kilogram.
      140ml maal vijf geeft 700 ml.
      Deel dit door het aantal voedingen dat de baby op een dag drinkt.
      Bij twaalf voedingen drinkt de baby afgerond 60 ml per voeding.
    • Een baby van drie en een halve maand oud weegt zes en een halve kilogram.
      120 ml maal zes en een half geeft 780 ml.
      Deel dit door het aantal voedingen op een dag.
      Bij tien voedingen geeft dit afgerond iets minder dan 80 ml per voeding.
    • Een baby van ongeveer zes maanden oud weegt zeven komma drie kilogram.
      100 ml maal zeven komma drie geeft 730 ml.
      Deel dit door het aantal voedingen op een dag.
      Met bijvoorbeeld negen voedingen komt dit op 80 ml per voeding.
     
    Fristi2012 vindt dit leuk.
  17. MaritS

    MaritS Actief lid

    5 dec 2015
    469
    398
    63
    Ik vond het in het begin wennen en zoeken. 1 keer spruw gehad en aanhappen moest ie echt leren. Maar er in gegaan met het idee dat borstvoeding een logisch vervolg van zwangerschap is, geen moment bij stil gestaan verder. Na een paar weken ging t allemaal vanzelf. Hopelijk bij de tweede weer zo :)
     
    Liefje13 vindt dit leuk.
  18. Wollig

    Wollig Bekend lid

    25 nov 2017
    878
    537
    93
    Vrouw
    Hier één tepelkloof gehad (die wel een maand pijn deed) maar geen bloed of iets dergelijks. En toch werd borstvoeden pas na een week of 6 “beter”.
    Ik had erg veel pijn, dan een periode tijdens het aanhappen, dan weer tijdens het voeden, dan weer tússen de voedingen door.....
    in het begin vooral pijn bij het aanhappen, ik heb wel een aantal keer huilend rechtop in bed gezeten omdat ze huilde om voeding en ik “niet wilde” vanwege de pijn.
    Na een paar weken vooral pijn tússen de voedingen, verschrikkelijk!

    Het tongriempje van dochter is na 2 weken gekliefd. Iedereen (vk, lk, cb, enz) gaf aan dat het riempje wel kort was maar niet zó erg. Maar mijn moedergevoel bleef erbij. Volgens de vk bewoog ze haar tongetje direct na het klieven veel beter.
    En ik vermoed dat ik het syndroom van Raynauds heb. Ik kan bij het wandelen buiten ontzettende pijn aan mijn tepels krijgen, als ik uit de douche kom. Daar komt denk ik ook de pijn tussen de voedigen vandaan. Inmiddels gaat dat beter, gek genoeg (het begon ook pas na 1,5 week).

    Mijn grootste motivatie om door te zetten kwam de dag dat ik kolfde om mijn tepelkloof te laten helen en die melk gaf met een flesje. Toen realiseerde ik mij dat fv ook niet niks is, klaarmaken, afwassen, uitrekenen.. ook een hoop gedoe. Daarna ging ik het aanleggen veel meer waarderen.

    Dochter is nu 8 weken en soms nog wel gedoe. Te harde toeschietreflex waardoor ze zich verslikt (en dan los laat maar mijn melk niet stopt en ik haar dus melk in haar gezicht spuit.. heel zielig maar de eerste keer ook heel grappig :roflmao:). En nu ze steeds langer slaapt ‘s nachts heeft mijn productie daar soms ook moeite mee. En dan kan ik vroeg in de morgen, áls ze eindelijk komt, meteen een nieuwe pyama&bh aantrekken omdat ze drijfnat zijn.
    Maar ik vind het heerlijk om de deur uit te lopen met 2 luiers en wat doekjes en het eigenlijk wel zo een paar uurtjes te redden. En om ‘s nachts liggend in bed te voeden en een slapend kindje terug naast mij te leggen (in de cosleeper).

    Ondanks alle tranen en pijn die het kostte, ben ik blij dat ik doorgezet heb.
     
    Liefje13, Fennec en Fristi2012 vinden dit leuk.
  19. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    @Fennec
    Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat je gekozen hebt. En hoe het is gegaan als je toch voor bv gekozen hebt
     
  20. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    Ik geef bv! Ik zal binnenkort even vertellen hoe het is gegaan. Ben in ieder geval heel blij dat het tot zo ver gelukt is ;)
     
    Liefje13, Manna en Fristi2012 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina