Is borstvoeding geven echt zo moeilijk?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Fennec, 29 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.911
    3.328
    113
    Leuk om te horen dat je ervoor gegaan bent!
     
    Fennec vindt dit leuk.
  2. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    Ik kan nu antwoord op mijn eigen vraag geven:

    "Is borstvoeding geven echt zo moeilijk?"
    Ja, het is best lastig.

    Ons kindje is geboren met een longontsteking en ik had complicaties van de ruggenprik. Het gevolg was dat we beiden een week na de bevalling in het ziekenhuis moesten blijven. Omdat ik bv wilde geven moest ik daarom veel kolven (ons kindje kreeg de fles, want moest aansterken. Dat mixten ze dan met mijn gekolfde opbrengst). Voor elk flesje legde ik haar aan. Ze hapte goed en dronk goed, maar was erg zwak en moe en viel daarom snel in slaap. Haar wakker houden was soms onmogelijk.

    Na een paar dagen kreeg ik stuwing. Mijn tepels en borsten veranderden. Gwendolyn vond dat maar niks. Ze hapte niet goed meer, liet telkens los en dronk slecht aan de borst. Hierdoor raakte ze gefrustreerd, ging boos lopen schoppen, huilen en met haar armen zwaaien. De lactatiekundige in het ziekenhuis deed haar uiterste best, maar ook met haar hulp was het een strijd. Ik was kapot, had knallende hoofdpijn en huilde bij elke voeding als ze weer zo boos werd. Uiteindelijk gaf een verpleegkundige mij een tepelhoedje. Dat bleek mijn redding, want ik had het bijna opgegeven. Ze hapte meteen aan, dronk goed en hele voedingen. Binnen een dag hoefde ze geen flesjes meer en konden we volledig over op borstvoeding. Ik probeer het soms nog wel zonder tepelhoedje, maar erg lang blijft ze dan niet drinken. Ze laat snel los en wordt weer boos, dus ik vind het voorlopig wel even prima.

    Ze heeft wel veel last van krampjes, voornamelijk snachts. Soms ligt ze uren te huilen in onze armen snachts. Zo zielig. Wij doen ook geen oog dicht dan natuurlijk. Ze is dan echt ontroostbaar. Hopelijk gaat het snel over.

    Was het makkelijk? Nee, het was best moeilijk. Maar so far, so good. Ze groeit en doet het goed. Ik heb geen pijn of andere klachten. Dus we blijven nog even doorzetten!
     
  3. Korenbloem86

    Korenbloem86 Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.673
    1.023
    113
    #103 Korenbloem86, 2 jan 2019
    Laatst bewerkt: 2 jan 2019
    Onze oudste dochter is ook met zuurstoftekort geboren en had daardoor moeite met drinken. Als eerste heeft ze afgekolfde melk via een neussonde gekregen, na een week dronk ze uit de fles (ook afgekolfde melk) en toen ze een maand oud was, lukte het om aan de borst te drinken.
    Als ze moe was, lukte de borst niet zo goed, dan gaven we haar een flesje (vaak was dat de laatste voeding, dan was ze moe van de hele dag). Toen ze 15 maanden was, zijn we gestopt met de borstvoeding. Het heeft enorm veel energie, tijd en strijd gekost, en eerlijk gezegd weet ik niet of ik het nu nog een keer zo zou doen, maar ik ben er toch wel een beetje trots op dat het uiteindelijk gelukt is om haar aan de borst te krijgen en dat ze ook zo lang aan de borst heeft gedronken.
    Wat fijn dat het jou/jullie ook gelukt is, wat een doorzetters zijn jij en je dochter!
     
    Fennec vindt dit leuk.
  4. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.582
    1.203
    113
    randstad
    @Fennec ik gaf ook bv met tepelhoedje maar na een week of 6 kon hij t opeens ook zonder. Soms is hij nog wel te boos en dan pak ik t hoedje weer maar je nkunt het dus af en toe blijven proberen
     
    Fennec vindt dit leuk.
  5. MaritS

    MaritS Actief lid

    5 dec 2015
    469
    398
    63
    Dappere doorzetter :)
    Ik gun je dat het snel makkelijker wordt, en je er nog lang van kan genieten!
     
    Fennec vindt dit leuk.
  6. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    Inmiddels zitten we bij de huisartsenpost. We vermoeden dat ze verborgen reflux heeft, want ze blijft maar huilen en wil niet meer slapen of in onze armen liggen. We krijgen haar ook niet getroost. Hopelijk hoef ik de borstvoeding niet op te geven.
     
  7. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.422
    5.510
    113
    Vrouw
    #107 Zoe123, 4 jan 2019
    Laatst bewerkt: 4 jan 2019
    Hoeft niet hoor!
    Jongste had reflux. Gewoon bv gegeven, in combi met medicatie.
    Wel tegen wat dingetjes aangelopen,
    want de bv is het eerste dat in twijfel getrokken word uiteraard.
    Artsen hebben vaak heel weinig kennis mbt borstvoeding en adviseren vaak overstappen op
    flesvoeding. Niet nodig!
    Heel verhaal, dus Pb me als je vragen hebt!
    Succes zo direct!
     
  8. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Oh wat erg. En herkenbaar. Reflux kan verminderd worden door het juiste bv beleid. Dat zal een huisarts waarschijnlijk niet vermelden (of weten), maar een lactatiekundige wel. Los van de algemene leefregels bij reflux, kan je bij bv letten op vaker voeden, juiste houding (biological nurturing), en de eerste tsr opvangen zodat de maag niet te erg geïrriteerd wordt door de eerste, vaak hevige, stroom melk. Let ook op of er misschien sprake is van overproductie die je kan aanpakken.
     
  9. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    De kinderarts is erbij gehaald vannacht. Die zegt dat ze te weinig aankomt (is nog niet op geboortegewicht) en dat ze gewoon honger heeft. Nu moeten we 1 borst geven en daarna 70cc kunstvoeding. Ik ben zo verdrietig. Ik weet dat dit waarschijnlijk het einde van de borstvoeding gaat zijn. Maar het moet voor mijn meisje, dus ik doe het. Wil niet dat ze verdriet heeft en honger heeft. Heb hier vannacht liggen huilen terwijl mijn man haar een fles gaf :(:(:cry:
     
  10. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Oh wat jammer!

    En ook: wat een compleet bv ondermijnend beleid. Je hebt gelijk dat dit het einde kan zijn van je bv. Dat mag, als je daar zelf achter staat. Indien niet: bel alsjeblieft vandaag nog naar een gediplomeerd lactatiekundige voor advies. Of bel gratis met een vrijwilliger van La Leche League, je vindt hun contactgegevens op hun website.

    Veel succes!
     
    Zoe123, SAARC en nizzie86 vinden dit leuk.
  11. Korenbloem86

    Korenbloem86 Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.673
    1.023
    113
    #111 Korenbloem86, 5 jan 2019
    Laatst bewerkt: 5 jan 2019
    Wat balen. Mijn dochters hebben allebei (verborgen) reflux gehad, oudste had er tot een halfjaar geleden last van. Oudste heeft 15 maanden bv gehad, tweede zelfs 22 maanden, dus reflux is geen reden om te stoppen. Een goede lactatiekundige is echt heel belangrijk. Bij mijn voedde ik 2x 10 minuten (10 min. links, 10 min. rechts). Ze dronk daardoor wel vaker op een dag, maar ze had er dan veel minder last van. Daarnaast verzacht borstvoeding de zere keel, dus is zelfs nog fijn voor baby's. Andere refluxbaby's drinken juist minder vaak, maar drinken dan meer, is dus kijken wat bij jouw baby werkt.

    Hoeveel procent is je dochter afgevallen? Mijn zoontje was meer dan 10% afgevallen, duurt natuurlijk ook langer voordat een baby dan weer op geboortegewicht is (mijn zoon was met 3 weken op geboortegewicht). En hoe is je melkproductie?Mijn kraamverzorgende zei dat ik meer dan genoeg melk had, daarom heeft ze de verloskundige niet ingelicht over het meer dan 10% afvallen, omdat mijn zoontje dan kunstvoeding zou krijgen wat funest voor mijn bv zou zijn.
    Wat jammer dat de kinderarts nu kunstvoeding adviseert. Is het een idee dat na de borstvoeding je man de kunstvoeding geeft zodat jij ondertussen kunt kolven, bij voorkeur dezelfde hoeveelheid als je baby aan kunstvoeding krijgt.
    De voeding erna kan je baby eerst gewoon aan de borst drinken en daarna de afgekolfde melk drinken.
    Als je het niet afkolft, gaat je melkproductie inderdaad naar beneden en is het het einde van de bv. Maar raadpleeg een goede lactatiekundige, die kunnen heel veel redden.
     
  12. Korenbloem86

    Korenbloem86 Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.673
    1.023
    113
    O ja, moet je ook al wegen voor en na de voeding? Werkte bij mij gigantisch op mijn zenuwen, maar is misschien wel fijn om te weten hoeveel ze drinkt aan de borst. Wie weet drinkt ze per voeding wel voldoende, dan gaat die 70 ml kunstvoeding er ook niet in.

    En dat ze nog niet op geboortegewicht is, je dochter heeft natuurlijk al heel wat meegemaakt in haar leventje, dat kost ook energie.

    Klinkt wel heel erg van de pro-borstvoedingmaffia, maar hoop zo voor je dat het lukt. En zo niet, ook van kunstvoeding worden ze groot.
     
  13. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    Vannacht haar een flesje gegeven na de borst. Die heeft ze bijna helemaal opgedronken. Daarna viel ze rustig en tevreden in slaap (geen strijd zoals de afgelopen dagen). Ze heeft 2,5 uur geslapen en toen wilde ze weer. Dus luiertje gedaan, borst gegeven en daarna wilden we flesje geven, maar ze sliep alweer zo diep dat dat niet meer lukte. Dus weggelegd en nu ligt ze nogsteeds te slapen. Af en toe wat onrustig, maar dan troost ik haar met de speen, iets wat de afgelopen dagen absoluut niet lukte. Dus ik geloof de arts wel dat ze gewoon honger had, arm kind!

    Ik heb net een IBCLC lactatiekundige gebeld, ze was even druk, maar belt over 1,5 uur terug en gaat ons helpen. Ze zei in ieder geval nu na elke voeding te kolven, dus dat ga ik braaf doen. Hopelijk kan ze ons helpen de kunstvoeding af te bouwen. Al moet ik zeggen dat ik nu eindelijk mijn lieve Gwendolyn van de eerste week weer terug zie die vredig en rustig is en lekker met ons wou knuffelen (wilde ze ook al 2 dagen niet meer). En dat is mij zoveel meer waard dan borstvoeding. Dus als het allemaal niet meer gaat lukken en ze volledig moet flessen dan is dat maar zo, hoe pijnlijk ook voor mij. Ik wil dat zij gelukkig en gezond is.
     
  14. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.422
    5.510
    113
    Vrouw
    Hoe is het gesprek gegaan?
     
  15. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    @Zoe123 heel goed! We hebben een plan gemaakt en ze heeft mij nog wat tips gegeven voor de borstvoeding
    Ze zegt dat Gwendolyn inderdaad te moeen zwak is, wat mijn productie verminderd, waardoor je een negatieve spiraal krijgt. Dat gaan we nu doorbreken door haar sterker te maken met de fles en kolven. Het gaat veel werk worden voor mij, maar ze heeft er vertrouwen in dat het gaat lukken!
     
    Fristi2012 en Shakes vinden dit leuk.
  16. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.422
    5.510
    113
    Vrouw
    Mijn oudste was met rond de 5 weken af van de bijvoeding/kolven, en volledig aan de borst (ze was wat prematuur).
    Jij kan dit, het gaat zeker goed komen.
    En als het je toch te veel is, dan is dat ook goed.
    Ik bekeek het altijd dag voor dag.
     
    Fennec vindt dit leuk.
  17. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    @Zoe123 dankjewel! Ik ga het de volle 100% geven. Alles voor mijn kleintje.

    5x per dag kolven. Twee flesjes en de borst bij elke voeding. We houden nu ook alles bij; alle luiers, voedingen, kolven etc, gaan ook een weegschaal huren zodat we haar gewicht dagelijks kunnen checken. Ben nu per voeding minimaal een uur bezig, maarja, doe het graag voor haar en om de borstvoeding te redden.
     
    elsie89 en Shakes vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina