Is bso echt zo duur?!

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by JJ1980, Sep 24, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Ik kreeg net even een hartverzakking.
    Rustig aan ben ik aan het solliciteren, omdat alle kinderen nu naar school gaan. Jaren thuis geweest omdat het kon en mijn man echt boven modaal verdient. Ik denk dat hem daar nu ook het probleem in zit.

Als ik een proefberekening maak voor 3 kinderen 2 dagen bso kom ik op een bedrag van € 1097,58. Dan krijgen we terug € 488,22. Dus dan kost 2 dagen bso ons dus € 609,37 per maand?! Daar valt toch bijna niet tegen op te werken?

2. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Oh en dan heb ik vakanties nog niet eens meegerekend, dan moeten ze een hele dag :(

3. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,133
    8,867
    113
    Het klopt dat BSO een best wat geld kost, zeker met drie kinderen. Of het bedrag exact klopt weet ik niet, ligt volgens mij ook aan de hoogte van je inkomen en natuurlijk aan de uurprijs van de BSO en hoeveel uren je er gebruik van maakt.

Ik neem aan dat je niet alleen voor het geld gaat werken, maar ook om iets om handen te hebben, persoonlijke ontwikkeling, enz.?

4. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

Jan 4, 2013
    4,621
    1,576
    113
    Female
    het oosten
    Nou dat is zeker het dubbele als wat wij kwijt zijn. :eek:

5. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Nee, ik ga zeker niet alleen voor het geld werken. Maar 20 uur werken, met het nodige gevlieg en kinderen naar de bso en vakantiegeregel, voor ong €500 of minder per maand. Daar moet ik nog wel echt even goed over nadenken ;)

Zusterke, spruitje80 and DastyQueen like this.
  6. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Ja, schrok me het aappie, haha.

7. tuc

tuc Niet meer actief

Wij hebben het pas uitgerekend voor de gein en wij kwamen op een eigen bijdrage (nadat de KOT eraf is) op ongeveer 100 euro per maand. Dat zou dan voor 2 kinderen 1 middag per week zijn.

8. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

Jun 23, 2014
    6,100
    3,487
    113
    Voor dat geld wil ik wel 2 dagen in de week oppassen :roflmao:

9. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Hele dagen? Prima, kom maar. Haha, wat een gekkigheid. Hard werken van mijn man wordt aan alle kanten niet beloont, pfffff

10. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Ik heb het afgelopen jaar ook bijvoorbeeld 4 keer zoveel betaald dan mijn vriendin aan de creche. Ging ook op basis van inkomen. Echt ik klaag niet, wij hebben het echt goed. Maar soms is het wel een beetje krom en hard.

11. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

Jun 23, 2014
    6,100
    3,487
    113
    1000 euro voor 2 dagen werken is best netjes toch. Haha
    Gekkigheid.
    Lastig zeg, je wilt graag werken, natuurlijk doe je het niet alleen voor het geld, maar je wilt er wel wat aan over houden.

puzzelstukje likes this.
  12. julia80

julia80 Fanatiek lid

Jan 11, 2014
    4,610
    2,404
    113
    hoeveel uren per dag neem je af? En wat is het uurloon?
    Ik heb even een grove inschatting voor je gemaakt: in de maand zitten 4,3 weken. Ber week ben je twee dagdelen voor drie kinderen kwijt dus dat allemaal vermenigvuldigd is :26 dagen per maand bso
    Dan ging ik even uit van vier en half uur per dag, maar dat weet ik niet precies bij jou.26x4,5= 117 uur per maand bso.
    1097/117=9,4 euro per uur.
    Ik heb zelf geen bso en weet niet de gangbare tarieven, maar dit lijkt me niet geheel ondenkbaar. Ja en als dan jouw man goed verdient, dan krijg je helaas weinig terug, dat vind ik zelf erg verkeerd, want het stimuleert dus de partner van een goed verdienende man niet om te gaan werken.
    Ik zou dus even goed gaan kijken naar het aantal uur per dag dat je moet betalen en het uurtarief, maar waarschijnlijk klopt het wel. En ik kan me goed voorstellen dat dit niet motiveert om te gaan werken. Zelf werk ik drie dagen, waarvan twee alleen onder schooltijd. Is zoiets geen optie voor je?

13. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

1000 voor 2 1/2 en dat is bruto. Dan netto en die bso eraf en tada ik hou €304 over. Oke er mag nog vakantiegeld bij en inkomensafhangkelijke combinatie korting. Maar goed, dan heb ik nog geen rekening gehouden met hele dagen vakantie opvang.
    Dit is geloof ik weer de reden dat ik voorheen ook al thuis bleef. Ik hou (ja wij) houden amper wat over.
    Ik ga keihard zoeken naar iets voor onder schooltijd ;)
    Gelukkig heb ik geen haast.
    Vandaag of mogen wordt ik teruggebeld over de uren van de functie. Dan leg ik gewoon voor dat ik alleen onder schooltijd wil werken. Zo niet, heel jammer dan!

DastyQueen, tuc and Fristi2012 like this.
  14. julia80

julia80 Fanatiek lid

Jan 11, 2014
    4,610
    2,404
    113
    Helemaal gelijk, zou ik ook doen als ik jou was! En jezelf ontwikkelen, dat kan je ook op andere manieren. Vrijwilligerswerk, een cursus schilderen of fotograferen, of Italiaans leren, en dat kan allemaal onder schooltijd ;)

15. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

Jun 23, 2014
    6,100
    3,487
    113
    Ik bedoeld idd die 1000 euro voor m’n oppaskosten.
    Maar 1000 euro bruto min opvangkosten kom je op nog geen 4 euro per uur.
    Een gastouder aan huis een idee? Met drie kinderen kan dat vast uit. Al is het misschien moeilijk om iemand te vinden, omdat het natuurlijk alleen voor na schooltijd is.

JJ1980 likes this.
  16. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Vrijwilligers werk doe ik iig wel. Verder ga ik ook beginnen vrijwillig als schuldhulpmaatje vanaf volgende maand.
    Wellicht kom ik vanaf daar in een betaalde baan, lijkt mij ook een goede start.

17. Bezige bij

Bezige bij Fanatiek lid

Mar 6, 2016
    1,948
    1,711
    113
    Female
    Misschien anders kijken voor een baan waar je je werktijden alleen onder schooltijd hebt. Daardoor heb je dan geen bso nodig.
    Heb je toch inkomsten vanuit werk maar geen kosten aan bso is een win win situatie.

JJ1980 likes this.
  18. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    Ik kom voor 2 kinderen 3 dagen en 1 kind 1 dag, inclusief volledige vakantie BSO voor 3 dagen in de vakanties op 1500 euro bruto in de maand. Ik zou als ik jou was een offerte opvragen bij een BSO, op basis van de prijzen en uren kun je een proefberekening maken bij de Belastingdienst.

Echter, als je man goed verdient zal op basis van jullie gezamenlijke inkomen de teruggave voor het eerste kind minimal zijn, en daarmee de netto kosten best hoog.Het enige wat ik je ter overweging kan meegeven is: kijk naar de lange termijn. Als jij niet meer gaat werken zul je ok nooit meer gaan verdienen en blijf je dus altijd in de situatie zitten dat het voor jou onrendabel is om te gaan werken. Je man gaat wel meer verdienen en misschien zelfs promotie maken, dus in de toekomst zal het alleen nog maar onrendabeler worden. Dus je moet een afweging maken (samen met je man): Als er van jouw salaris netto niet veel overblijft ten opzichte van de situatie nu, is het je dat waard? Zonder mening hierover: Wil je verder gaan groeien in je werk, weer volledig deelnemen aan het arbeidsproces, economische zelfstandigheid nu en in de toekomst opbouwen? Of hebben jij en je man andere afspraken waarbij hij door jou ondersteund wordt om te groeien en carriere te maken, en is jouw werk voor erbij? Dat is de overweging die je nu moet maken denk ik, los van wat het je nu netto oplevert. Dat kan volgend jaar al anders zijn.

iMoeder likes this.
  19. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Toen ik stopte met werken is mijn man ander werk gaan doen binnen het bedrijf. Daaronder vallen ook weken (soms een maand weg) in het buitenland. Ik vond dat prima en had met de kinderen zat te doen. Nu wil ik gaan werken voor mijn ontwikkeling en deels tegen de verveling (nog niet direct aan de orde hoor).
    Maar ik kan opvang dus niet samen opvangen, huishouden ed dus meestal ook niet. Daarom vind ik het tegenvallen dat ik zoveel moet wegbrengen naar de bso, gezien het best een hoop georganiseer (is echt niet erg) met zich meebrengt.
    Dus ja, het is voor mezelf, maar nee ik kan dit niet samen dragen met mijn man. En idd hij zal alleen maar meer gaan verdienen.

20. jolien 1986

jolien 1986 Niet meer actief

Mijn neef heeft gastouder dat pakte goedkoper uit... Misschien nog moeite waard om naar te kijken

JJ1980 likes this.

Share This Page