"Ik heb geen vriend"

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by toch3, Oct 4, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. toch3

toch3 VIP lid

Dec 28, 2013
    18,277
    17,156
    113
    ... dat zei mijn 8jarige vandaag tegen de juf nav een opdracht waarbij ze moesten opschrijven wie hun vrienden zijn.
    Hij had een vriend maar die is verhuisd afgelopen zomer en naar andere school gegaan.
    Toen de juf ging doorvragen kwam ze er achter dat er 1 klasgenootje is waar hij niet mee wil spelen en de rest is wel leuk maar dus niet een "bff". Hij valt ook echt niet buiten de groep, zit graag naast 1 meisje en die zit ook graag naast hem (icm samenwerken ook goed duo zegt juf)

Speelafspraakjes heeft hij ook wel of scharrelt op straat en ziet wel wie er mee speelt maar dat is dus elke keer een andere.

Hij was al down/verdrietig vandaag maar een week met veel dingen doe anders gaan, vind hij lastig. Na dit gesprekje met de juf was het helemaal mis, niet huilen of boos ofzo maar wel heel veel extra positieve aandacht van de juf nodig (en gekregen gelukkig, fijne juf).

En toch... "ik heb geen vriend"... :cry: vreselijk om te horen en te merken dat hij een "bff" mist blijkbaar. Weet ook niet goed hoe ik hem hierbij kan helpen, behalve dan zorgen dat hij binnenkort met het verhuisde vriendje kan spelen (staat op de planning, vriendje wil dat ook :))

2. Angel1980

Angel1980 Niet meer actief

Ach wat ontzettend verdrietig.. :oops: Ik zou het ook heel pijnlijk en verdrietig vinden om te horen, dat wil je echt niet voor je kind! Het is wel heel goed dat zijn juf op de hoogte is, hopelijk kan zij hem extra ondersteunen.

Weet je trouwens waarom hij geen vriendjes heeft? Het blijft wel een treurig verhaal, ik hoop echt dat het voor jullie in positieve zin gaat veranderen!

3. toch3

toch3 VIP lid

Dec 28, 2013
    18,277
    17,156
    113
    @Angel1980 zijn vriendje is verhuist. De rest is aardig standvastig in de vriendschap. Hij speelt wel met ze hoor, hij is absoluut geen buitenbeentje, gaat graag naar school. Sowieso investeert de juf heel veel in groepsgewijs spelen etc (in de pauze bijv, met zoveel mogelijk kinderen slingertikkertje ofzo doen waarbij ze zelf ook mee doet) en ze ziet dan dat zoon ook leuk mee doet en echt in de groep hoort.

Het is in ieder geval wel iets wat we in de gaten gaan houden en over 2 weken op de 10 minuten gesprekken het nog over hebben, qua leren verwacht ik geen gekke dingen

Angel1980 likes this.
  4. flipflop

flipflop Fanatiek lid

Dec 4, 2010
    3,250
    1,009
    113
    Zuid-Holland
    Wat is de betekenis van het woord vriend, wat houdt die definitie in voor jou, maar nog belangrijker wat houdt de definitie vriend in voor je zoon.
    M'n dochter heeft ook wel eens zoiets geroepen maar toen we er over gingen praten vertelde ze met wie ze speelde. Maar dit was niet een vriendin ...... Dus ik heb door gevraagd wat is een vriendin, ook heb ik uitgelegd dat je verschillende soorten vriendschappen kan hebben. Een bff is iets anders dan gewoon een vriend, maar dat betekent niet dat hij geen e vrienden heeft. Misschien kan je je zoon helpen om bewust te worden van verschillende soorten vriendschappen en dit juist zo ook positief te stimuleren?

Hobbelpaardje, merah and toch3 like this.
  5. Dippertje

Dippertje Fanatiek lid

Oct 4, 2011
    1,528
    59
    48
    Leuk thema in de Kinderboekenweek. Ben er stiekem niet heel enorm blij mee. Hier een 6 jarige die niet voorop loopt qua sociale emotionele ontwikkeling en die vertelde dat hij vandaag moest huilen in de klas want de tekenopdracht mocht je samen met een vriend/vriendin doen en hij bleef alleen over, dus niemand vond hem lief genoeg. Nu snap ik dat aan de ene kant wel maar doet wel zeer. Iedereen wil dat zijn of haar kind een paar leuke vriendjes heb met wie ze veel plezier beleven.
    Ook gevraagd waarom hij dan niet gewoon tegen juf gezegd heeft dat hij ook graag samen met iemand wil tekenen maar hij kon z'n tranen al niet meer tegenhouden vertelde hij.

6. toch3

toch3 VIP lid

Dec 28, 2013
    18,277
    17,156
    113
    Sneu zeg. Had de juf het door?

7. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Mijn dochters zijn ook geen kinderen met 1 bff, ze spelen met veel verschillende kinderen en liggen goed in de groep; de ene week spelen ze veel met Pietje, de week erna veel met Truus. Niet enkel een 'bff' is een vriend. Misschien inderdaad een verschil in definitie?

8. iMoeder

iMoeder VIP lid

Oct 30, 2015
    5,943
    6,290
    113
    Mijn oudste zoon had de hele basisschoolperiode weinig aansluiting en niet echt vrienden. Ik heb het altijd een beetje los laten lopen en er niet enorm de nadruk op gelegd. Uiteindelijk in groep 8 was er toch een soort vriendenclubje. Daarvan gingen er een aantal naar dezelfde school en klas op de middelbare, waaronder mijn zoon. Nu drie jaar later heeft hij een redelijk hechte vriendengroep, die af en toe wat van samenstelling wisselt maar twee vrienden waar toch steeds contact mee blijft, ook al zijn die blijven zitten, naar een ander niveau/klas etc gegaan. Dus ik zou zeggen; het komt goed. Er zijn echt veel kinderen op de basisschol, vooral jongens, die dat helemaal niet zo hebben van heel vaste vriendschappen. Mijn jongste (5,ook een jongen) heeft dat ook niet. En mijn dochter heeft pas sinds vorig jaar (in groep 4) echt dat ze 2 meiden heeft die 'BFF' zijn. Daarvoor was het ook nooit echt vriendinnen.

toch3 likes this.
  9. TopperD

TopperD Bekend lid

Jun 9, 2015
    779
    156
    43
    Ow, zo'n uitspraak doet je moederhart gewoon pijn. Maar dat betekent idd niet dat hij geen vrienden heeft. Hij ziet het waarschijnlijk anders. Maar snap wel dat wanneer iedereen in de groep 1 vriendje heeft die tot de categorie bff gerekend wordt, het voor hem voelt alsof hij geen vriend heeft.
    Mijn oudste heeft dat ook niet. Ligt goed in de groep maar heeft met niemand zo'n klik dat het als bestie of bff omschreven kan worden. Dat voelt wel eens eenzaam als iedereen elke woensdag druk is, behalve jij. Maar dat betekent niet dat je niet geliefd bent. En daar had ik eerlijk gezegd meer moeite mee dan hij. Hij vond het prima, maar ik vond het sneu voor hem.:oops:

toch3 likes this.
  10. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,465
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    De vriend van mijn dochter blijkt ‘oma’ te zijn...
    Ik kan me idd voorstellen dat het je pijn doet dit te horen en blijkbaar zit je zoon er zelf ook wel mee. Maar wat eerder is gezegd, probeer je zoon duidelijk te maken dat je verschillende soorten vriendschap hebt.

toch3 likes this.
  11. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,227
    7,275
    113
    Female
    Brabant
    Dit inderdaad. Mijn oudste van bijna 11 heeft pas sinds 2 jaar een bff, wel grappig, ze zijn precies op dezelfde dag voor het eerst naar school gegaan en zitten vanaf het begin bij elkaar in de klas. En toen was er 2 jaar terug opeens de klik :)
    Jongste van 8 heeft ook geen bff, wel een aantal vriendinnen met wie ze vaak afspreekt en er is wel 1 favoriet merk ik, maar zo denkt zij niet. Als zij zou moeten opschrijven wie vriendin is of zijn, dan zou ze er een paar opschrijven. Oudste zou haar bff en haar vakantievriendinnetje opschrijven.

toch3 likes this.
  12. toch3

toch3 VIP lid

Dec 28, 2013
    18,277
    17,156
    113
    Net een gesprekje gehad met hem erover (hij was heel de week bij oma). Wat ik zo begreep speelt hij idd wel met bijna iedereen maar het zijn geen vriendjes omdat ze ook weleens vervelend doen. P (verhuisde vriendje) deed nooit vervelend, behalve snurken tijdens het logeren :roflmao: en P wilde altijd afspreken en de andere jongens niet...

13. Dippertje

Dippertje Fanatiek lid

Oct 4, 2011
    1,528
    59
    48
    Ja en bij twee andere jongetjes gezet die in eerste instantie ook alleen zaten. En toen was het wel weer goed.

Daydreamy and toch3 like this.
  14. Soumayyaah

Soumayyaah Bekend lid

Aug 8, 2011
    547
    33
    28
    Mijn dochter is vorig jaar halverwege het jaar een groep hoger gegaan en miste daardoor een stuk aansluiting in de klas. Ze kon wel meekomen met de groep maar gaf zo af en toe aan dat ze geen vriendinnen had in de groep. Ik heb haar tien gezegd dat je niet met iedereen goede vriendinnen kan en hoeft te zijn, maar dat je ook met de rest leuk kan spelen en omgaan. Je hoeft het ook niet met iedereen te kunnen vinden. Zou het wel aangeven bij juf zodat ze er wat op kan letten en het samenwerken of spelen met anderen wat kan stimuleren.

Share This Page