Uhm jij leest ook niet goed. Onder jouw reageerde mammapeetje met de vraag of ik tobt met mijn gewicht. Vandaar die reactie en ja ik moest ff snel antwoorden was bijna aan de beurt voor de 10 minuten gesprek van mijn zoon op school. En ja ik begrijpt het wel nu hoor dat ik appels met peren vergelijkt(hoewel in beidden ook fruitsuikers zitten ) Ik zou dat er niet meer bij halen dan tevreden? Dan kan ik ook niet meer appels met peren vergelijken
Ik ben hier heel makkelijk in. Ze drinken hier gewoon ranja, gewoon aangelengd zoals het op de fles staat en zoveel als ze willen (zal zo'n 3 tot 4 bekertjes per dag zijn). Ik heb liever kinderen die genoeg drinken dan dat ze het laten staan. Daarbij hebben ze beiden geen overgewicht dus is het niet nodig om hun op "dieet" te zetten.
Bianca, volgens mij zei ik dat van de week ook tegen jou in een topic over autostoelen...kan het alleen niet zo snel terugvinden. Jouws zoons zijn megagroot, dat kun je dus ook niet met een gemiddeld kindje vergelijken, net zoals mijn oudste die megaklein is...dat moet je wel duidelijk maken als je iemand advies geeft, net zoals het feit dat jouw dochtertje speciale aanvulling op de voeding krijgt, dan zijn suikers ( als in dikmakers) voor haar veel minder erg dan voor gemiddelde kindjes..dat is volgens mij ook wat RM bedoeld.
Peuters drinken nog vooral zoete drankjes | nu.nl/gezondheid | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl Ik ben rond ongeveer 9 maanden begonnen met een glaasje aangelengd troebel appelsap tijdens de lunch. Maar zoon greep ook naar mijn beker thee. Nu drink ik alleen de wat zoetere kruidentheeën. Toen hij net 1 jaar was, dronk hij ook water op vakantie toen het warm was. Ik denk dat je af moet wisselen en dat je moet leren dat na ...x sap water of thee volgt.
Ik maakte mij vooral zorgen dat mijn dochter niets anders wilde drinken dan melk. Dus ik tussendoor bij warm weer gewoon flesjes melk gaf (60/2) Ik ben blijven aanbieden, zowel in een fles (met speen 1) en in een tuitbekertje. Inmiddels lust ze water en dronk ze een slokje van mijn spa bosvruchten (zonder prik) scheelt iets van 2 gram suiker ofzo met diksap.
Ik maak me echt geen zorgen over een paar druppeltjes diksap in geen bekertje water.... Ze zullen het waarschijnlijk lekkerder vinden smaken als het water alleen. Prima toch? Ik ga dan niet gelijk denken: Oh help, zo gaan ze wennen aan zoete smaken.... Maar ik kan misschien makkelijk praten, mijn kinderen hebben bijna allemaal een fors ondergewicht (in hoeverre je van ondergewicht kan spreken bij kinderen...) Ik snap best dat de hele maatschappij er momenteel op hamert om niet teveel zoet te geven. Maar dan moet je in alle dingen heel consequent zijn. Dus ook geen zoete tussendoortjes, bespoten groenten, vlees/eten met e-nr's enz... Dat is gewoon heel lastig. Als je gewoon alles met mate geeft (dus geen 4 snoep/chips momenten per dag, bekertjes frisdrank en vaak patat) kan je je kind heus wel een flesje diksap geven.
ben ik het mee eens. mijn dochter is wel vrij groot, ruim 10 kg.. maar dat komt echt niet door een bekertje diksap hoor alles kan, maar gewoon met mate. En ik vind het niet erg als ze zoete dingen drinkt of eet, want ze drinkt namelijk ook gewoon water of eet een droge cracker ipv een liga.
Ik zeg ook niet dat het kwaad kan om je kinderen af en toe iets met een smaakje te drinken te geven. Mijn dochter zal uiteindelijk ook wel fruitsap en limonade gaan drinken en koekjes gaan eten. Maar op 6 maand vind ik dat gewoon echt nog niet nodig. Er is wat da betreft een groot verschil tussen een baby en een kind van 2 jaar, vind ik.
Natuurlijk ga je met 6 maanden nog niet van alles geven. Maar nu wordt er in dit topic net over gedaan alsof een flesje diksap kwaad kan met 6 mnd en dat een baby daardoor te snel gaat wennen aan een zoete smaak. Dat vindt ik gewoon overdreven. Natuurlijk kan je ook gewoon water geven, want je baby vraagt er niet om. Maar ik zie er gewoon geen kwaad in. (mijn zoon van 9 mnd drinkt het overigens niet, want die weigert elk drinken naast zijn flesvoeding)
Dat is altijd zo grappig, als mensen raad geven over diksap met 6 maanden of niet komen er altijd reacties die het overdreven gedoe vinden. Tja, niemand heeft het toch over een paar drupjes diksap in water of een flesje op een dag? Het gaat erom dat de kans bestaat dat een kind dat alleen sap drinkt en went aan de smaak op een gegeven moment moeilijk nog iets anders meer wil. En dan zit je met een peuter met rotte tandjes (heb het helaas gezien).
Ik neem aan dat je begint met een paar drupjes per fles. Dan bestaat er, mijns inziens, echt niet zo snel de kans dat je kind alleen maar sap wil drinken en moeilijk nog iets anders wil. Daar ben je toch zelf bij. Bij het eten geef je gewoon melk, dan zijn er nog 2 momenten (als ik kijk naar de tussendoortjes van mijn kinderen op die leeftijd) dat je diksap kan geven. In de ochtend en in de middag. Daar krijg je echt geen rotte tandjes van hoor. Die krijg je als je je kind de hele dag aan een fles met zoete drank laat sabbelen en zo'n ding mee naar bed geeft.... Ik denk, dat je de kans tot gewenning, zelf veroorzaakt. En als je het op een normale manier aanbiedt is er echt niets aan de hand en hoef je je ook geen zorgen te gaan maken!
Dit dus. Ik denk ook dat men er niet té spastisch over moet doen. Wat wel een feit is, is dat kinderen van zoet houden. Dat heeft een biologische oorzaak (overleven, energie, voorraad, google maar eens). Nadeel is dat suiker verslavend werkt. Veel mensen willen na zoet nog meer zoet, dat komt door de insulinepiek. Maar slappe diksap daar is niks mis mee. Jij als ouder kan conditioneren: bijv. na de middagslaap een beker sap en op andere vaste tijden water of thee. Mijn zoontje krijgt 's ochtends een volle beker diksap (ivm medicijntjes), op school water, na de lunch thee of aangelengd troebel appelsap en dan in de middag nog een keer thee of sap, maar dus niet nog 2x sap. Zo zijn de regels en dat weet hij. Op vakantie/bij warmte vind ik het belangrijker dat hij goed drinkt. Water drinkt hij altijd, maar ik geef bij dagjes uit ook pakjes sap hoor, lekker verwennerijtje! Ik drink zelf ook niet de hele dag alleen water. Ik vind dus wel dat een kind ook water moet leren drinken. In dat artikel waarvan ik de link plaatste, staat dat veel kinderen geen water lusten. Maar dat komt dus doordat ze het niet aangeboden krijgen, dan leren ze het dus ook niet drinken!
Ben het met je eens hoor. Van een bekertje diksap gaat geen man overboord. Zoet is helaas wel verslavend, maar het is aan de ouders grenzen aan te geven. Ken een triest voorbeeld in mijn omgeving. Als het kind even jammert krijgt ze een snoepje. Brood, fruit, groente, avondeten, alles wat gezond is, blieft madam niet. Met als gevolg rotte tanden en ze is te zwaar. De ouders zijn niet aanspreekbaar, heb het geprobeerd.
Ik ken idd ook een paar van die trieste voorbeelden. Erg jammer voor de kindjes die het treffen.... Je hebt echt domme ouders, wat dat betreft.
Ik denk dat het erom gaat dat je een baby van 6 maanden eerst water geeft. Ze drinken nog zo weinig naast de flessen melk en waarom zou je dan nu al diksap geven? Laat ze wennen aan water. Later kunnen ze prima diksap drinken naast water en thee maar ik vind het onzinnig voor een baby van 6 maanden. Die weet toch niet beter
Vind ik ook. Hier heeft ze op een enkel slokje uit mijn glas na, alleen maar water en thee gedronken en ze vindt het heerlijk. Bij de oudste ook zo gedaan en die drinkt nog prima water. Ik geef hier liever onbeperkt fruit (eten ze 2-3x daags) en daarnaast water te drinken dan dat ik me druk zou moeten maken om de eetmomenten.