Haj meiden ik heb een zoontje jayden (de tweede van ons) en is Sinds gister 7 maanden en weegt 9600 gram en 69 cm. Het ergste is dat hij 7 weken te vroeg id geboren maar nu echt een dikkertje is en erg van eten houd. 2 weken geleden bij CB geweest en die had het volgende voedings schema gegeven. hij moet van de 4 naar de 3 flessen, potje fruit, potje groeten. en hij mag echt geen pap sochtend want hij is al gewoon te zwaar. Kom ik van de week bij de kinderarts in het ziekenhuis. Nee 3 flessen waarvan 1 papbordje fruit en groenten. maar omdat jayden 7 weken te vroeg geboren loopt iej achter met ontwikelen. ook met eten van een lepel eten begrijpt iej nog steeds niet helemaal hij zuigt het erg nog echt af. en hij is erg gehecht aan zijn flessen en ik zie het dus niet zitten om 3 flessen te geven want daar is iej helemaal niet aan toe. maar aangezien die te dik is weet ik het echt niet meer. kinderarts zegt dit cb zeg dat en ik denk weer anders. pffh wie helpt me
Hoe ziet je schema eruit dan? Wij geven nog wel 4 flessen maar gaan binnenkort minderen. Dit is nu ons schema. Sommige dingen zitten wat dicht op elkaar ivm slapen. 7:30 fles 200 ml 10:15 fruit 11:30 fles 200 ml 14:30/15:00 fles 200 ml 18:00 warme hap 19:30 fles 200 ml Alles ongeveer: de tijden schuiven nog wel eens.. Straks ga ik de fles van 15:00 uur denk ik eraf halen of minderen en in de plaats daarvan een rijstewafel/soepstengel en wat drinken. Of desnoods nog eens wat fruit.
Hier als volgt: 7.00 fles 180 + 6 scheppen 10.30 fruit 12.00 broodje en een fles 180 + 6 (brood eet hij nog niet zo veel van) 14.30 drinken met fruit (koekje oid wil hij niet, dus hij krijgt dan stukjes fruit) 16.30 groente/aardappels of rijst/vlees 20.00 fles 180 + 6... Kan me voorstellen dat je heel onzeker wordt van al die goedbedoelde maar verschillende adviezen!!! Liefs
uhhhh... issie echt te dik??? bedoel... uhhhh hier helemaal geen commentaar gehad... (even aanvulling op wat ik bedoel.... oog hij echt TE dik.... of zijn het de getallen die te zwaar aangeven)
Ik vind het juist een mooi gewicht voor 7 maanden oud hoor,en bij zijn lengte. Allebei mijn kindjes waren met 6 maanden al 12 kilo. En dat allebei op alleen bv. Mijn oudste was 86 cm en 12 kilo op 6 maanden,dat vonden ze ook te zwaar(is 10,5 jaar geleden) maar ik kon het niet veranderen omdat hij alleen maar bv kreeg. Mijn jongste was met 6 maanden 76 cm en 12 kilo, ook hij was te zwaar maar ook hij kon niet op dieet of wat weglaten,kreeg ook alleen maar bv. Mijn oudste zoon is tot zijn 2de erg flink geweest maar is nu een lange magere knul. Mijn jongste is nog steeds erg groot maar is nu alleen nog maar afgevallen en nu op goed gewicht Ze hebben bij het cb altijd wat te zeuren. 2 weken terug is mijn jongste voor het laatst naar het cb geweest,en eindelijk hadden ze eens niet te zeuren over zijn gewicht,maar nu weer over zijn lengte(te lang) het is ook nooit goed. Dus meid, 1e oor in en het andere weer uit. groetjes Bianca
mijn dochtertje was met 7/8 maanden al tien kilo dus zo veel 'te dik' is ie niet hoor... zou m lekker op de flessen houden als hij er nog niet aan toe is, misschien kun je af en toe proberen een fles te vervangen voor brood oid, je zal zien dat hij het in een keer door heeft hoor, ook van een lepeltje eten. ik zou zeggen laat hem lekker op zijn eigen tempo alles ontdekken..
Kan me voorstellen dat je je onzeker voelt hoor maar om je enigsins gerust te stellen allebei mijn kinderen zaten rond de 7 maanden ook op die lengte en gewicht. En tegen mij is nooit wat gezegd. Ik zou er dan ook voor kiezen om naar je zoon te kijken, als hij nog zo'n zuigbehoefte heeft zou ik daarin meegaan en die 4de fles nog even lekker houden totdat hij zijn groente en fruit goed van een lepeltje kan eten. Mijn ervaring is dat kinderen prima kunnen aangeven wanneer ze er aan toe zijn om een fles te laten vallen. Wat ik zelf wel eens deed was fruit uit een potje in een fles doen en aanlengen met wat water zodat het gewoon opgedronken kon worden.
Ik denk dat dit gewicht bij TS vooral opvalt bij het CB omdat het een prematuurkindje betreft, ik schat het geboortegewicht ergers rond de 2 kilo. Dat betekent dat ie in 7 maanden 7,6 kilo is aangekomen. TS, hier ook premature kindjes, alleen hadden die een geboortegewicht van rond de 3 pond. Ze kwamen per maand ook ong 1 kilo aan, t/m 7 maanden. Dus ongeveer dezelfde groeipatroon, en de kinderarts vond het hier helemaal prima. Maar terug naar zijn leeftijd. De schema die je van CB hebt gekregen is eigenlijk vrij normaal voor 7 maanden. Aangezien je rond de 7 maanden begint met brood, is die pap ook niet nodig. Ik weet niet of je in het zkh hebt besproken dat je je zorgen maakt over het 'achterlopen' met eten. Is dat echt een achterstand of nog wennen aan de vaste voeding? Veel kindjes hebben ong 8 weken nodig om te wennen aan het eten van een lepel, ook als ze geen prematuur zijn. Dat is dan de kwestie van volhouden en blijven aanbieden en oefenen. Wij zijn gewoon met 7 maanden ook begonnen met brood, om te oefenen. En de eerste maand aten ze maar 3 hapjes of zo, maar toen ze het trucje door hadden begonnen ze echt met smaak te eten. Wat je van andere kant met veel flesvoeding kunt veroorzaken is dat je kindje te verzadigd raakt met melk, en daardoor nog minder interesse gaat tonen in vaste voeding. Misschien is een extra gesprek met de kinderarts/ een dietiste wel handig?
Waarin loopt hij achter dan qua ontwikkeling? Ik geef het eten als fruit en groente voor een fles, helemaal toen ik net begon. Er werd namelijk gezegd dat ze eerst al snel zat zijn, dus wilde ik graag dat hij wat honger zou hebben als hij zou moeten eten en dus niet vlak na een fles. Na de hap deed ik een fles. Maar Simon heeft totaal geen moeite, eet alles en hapt ook vrij aardig! Oja, mijn zoontje was met 6 maanden 66,2 cm en 8140 gram... En dat was alleen met flesvoeding en niets boven de hoeveelheden wat mocht... Dus ook een beetje een bol mannetje!
net even gecheckt. Mijn jochie was met 7,5 maand 10,1 kg en 73 cm. (niet prematuur trouwens) Het CB vond dat wel ruim, maar ik ga alleen de basic dingen: 200cc met pap ontbijt fruit 1a2 stuks lunch, 1 boterham met 100cc opvolgmelk tussendoor een flesje thee/sap met rijstewafel avondeten, een prakje met soms yoghurt na voor het slapen nog 200cc. het CB kon daar weinig op aanmerken, en inmiddels is het jochie helemaal teruggeland op de middenlijn van de curve. babybouw zegt niet alles over de latere bouw, mits je geen gekkigheden geeft. 4 flessen is ook niet raar, als hij verder niet veel eet. Als je maar niet veel flessen en veel eten gaat geven. Dan is het logisch dat ze groeien
klopt ik heb geen premature kinderen en ben er totaal niet bekend mee. Mijn reactie was meer in de trant dat mijn kinderen qua lengte gewichts verhouden hetzelfde waren toen ze rond de 7 maanden waren.
Niet lullig bedoeld maar van sommige schrik ik echt wel. 12 kilo met 6 maanden!!!!! ons dochtertje is 9 maanden en net 8 kilo. ik vindt als je zegt bij 6 maanden 12 kilo dat dat niet echt dik is dan zeg je denk ik niet de waarheid. maar goed het belangrijkste is dat je kind gezond is en dan zegt gewicht niks
Ik ben het eens met bovenstaande opmerking! 12 kilo met 6 maanden is wel heel veel!! Maar idd is het belangrijk dat je kindje goed gezond is. Nu is het wel zo dat als je alleen BV geeft het zich vanzelf wel weer oplost. Bij FV zou ik toch een beetje oppassen. Er is onderzocht dat vooral kindjes met een laag geboortegewicht (wat premature kindjes over het algemeen hebben) meer kans hebben op overgewicht op latere leeftijd. In 4 flessen FV (ik ga uit van nr.2) zitten gewoon meer voedingsstoffen dan een kindje van 7 maanden nodig heeft. Onze dochter moest ook bij de 6 maanden afspraak terug naar 3 flessen terwijl we net gestopt waren met BV en ze 69 cm was en 7,5 kg woog. Wij hebben in het begin 2x een halve fles gegeven om de overstap wat makkelijker te maken. Ook kun je bijvoorbeeld de verhouding wat veranderen (minder schepjes, meer water) om toch aan de zuigbehoefte te voldoen van je kindje. (Trouwens je kunt ook andere vloeistoffen in de fles doen ). Ik ben ook wel benieuwd waarin je vind dat je kindje achterloopt. Het belangrijkste is uiteraard dat je kindje gezond, vrolijk en tevreden is. Als dat zo is zou ik kijken waar je je kindje kunt helpen om dat zo te houden (en overgewicht op latere leeftijd te voorkomen) en me vooral niet al teveel druk maken om wat iedereen (met goede bedoelingen) roept en zegt. Succes en sorry voor het lange verhaal!