is dat nou zo raar speen en fles(sen) met 1,5 jaar

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door sundance11, 3 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sundance11

sundance11 Actief lid

24 jul 2011
    328
    0
    16
    Naar aanleiding van verschillende topics over het gebruik van speentjes en flesjes bij kinderen van 1,5 jaar vroeg ik mij af is dit nou echt zo raar?

Ik lees reacties dat flesjes naar een jaar not done zijn. Snachts al helemaal niet dan moet je de huiltheorie maar op los laten . En speentjes horen er na een jaar ook niet meer bij.
    Het lijkt wel of het kind tegenwoordig vanaf een jaar al helemaal perfect moet functioneren.
    Als ik maar mijn zoontje van 1,5 kijk, morgens en .Om 19.00 krijgt hij een papfles, ik zie ook liever dat hij een boterham eet maar dat wil hij niet, vaak heeft hij ook vroeg honger en slaapt dan weer verder.
    Als ik pech heb heeft hij snachts ook nog een keer honger. Dus ja dan krijgt hij een klein flesje heb zelf snachts ook wel eens honger. Waarom het kind dan laten huilen?
    Doordat hij astmatisch is is hij huileriger dan anders dus voor de moeilijke momenten krijgt hij een speentje dat geeft hem weer rustig.

Wat ik hiermee wil bereiken weet ik eigenlijk niet maar wordt er soms wel heel onzeker door als ik andere moeders hoor dat een fles nu nog belachelijk is etc. Overigens drinkt hij ander drinken uit een beker en houdt het zelf vast.

2. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Nee ik vind het niet raar. En ik vind ook dat elke ouder dat zelf moet weten :) laat je niet gek maken.

3. Sneeuwvlokjes

Sneeuwvlokjes Fanatiek lid

12 mrt 2014
    2.131
    1.210
    113
    Je moet lekker doen waar jij en je kind zich goed bij voelen.
    Tja een speen kan slecht zijn voor de mondmotoriek. En ja, een fles is niet meer nodig na 1 jaar. Er zijn zoveel meningen/regels/stellingen, je zou er moe van worden.
    Mijn dochter sliep tot haar 4e jaar met speen. Ja, veel te lang. Maar ze sliep heerlijk! En wij ook!
    Mijn zoon heeft geen speen. Hij is bijna 2 en krijgt elke avond nog een fles. Gewoon omdat ie het zo lekker cosy vindt. En wij ook.
    En als hij die fles volgend jaar nog wil, mag hij hem lekker hebben.
    Lekker nuchter mee omgaan joh. Daar wordt iedereen gelukkig van.

4. Miki013

Miki013 Bekend lid

9 feb 2016
    598
    0
    16
    NULL
    NULL
    Het gaat niet om huilen maar om verkeerd aangeleerde patroon die je in stand houdt. Je leert je kind dat het normaal is dat je s nachts eet? Jij doet dat toch ook niet?
    Het is misschien niet raar maar zwaar onnodig VIND IK.

Het is jouw kind en jouw manier van opvoeden dus jij beslit wat andere ook zeggen. Als jij geen moeite mee hebt doe het vooral zou ik zeggen.

5. tuc

tuc Niet meer actief

Het lijkt alsof je je aangevallen voelt en dat snap ik niet zo.
    Het topic waar jij aan refereert werd gevraagd: is dit raar?
    Nou dan kun je 2 antwoorden krijgen: nee het is niet raar, ja het is wel raar.

Ik heb geantwoord dat ik het raar vind...niet dat het raar is. Ja ik vind het gewoon niet nodig. Wat een ander daarmee doet is dat aan haar/hem. Ik bouw vanaf een maand of 10 de flessen af...er wordt dan steeds meer uit rietjesbeker en gewone beker gedronken en met een jaar zijn de flessen weg hier. Gewoon omdat ik het niet nodig vind. En als verweer hoor je dan dat 1 flesje per dag vast geen kwaad kan, nee vast niet. Maar ik geloof dat dat voor mn 7 jarige ook geen kwaad kan, maar dat betekend niet dat ik dat geef.
    Een kind kan op die leeftijd uit een rietjesbeker of gewone beker drinken dus waarom niet?
    En om even op jou persoonlijk antwoord te geven: een kind van 1 heeft gewoon geen nachtvoeding of hele vroege voeding nodig. Medische uitzonderingen daargelaten. Het is niks meer dan gewenning en of je daaraan toe wil geven is aan jou, maar dan moet je niet beledigd zijn dat anderen dat vreemd vinden...overigens heb ik mijn kinderen nooit laten huilen. Mijn jongste is een slechte slaper, maar eten geven s nachts vind ik geen optie.

Een speentje vind ik overigens wat anders (mits dat alleen in bed gebruikt wordt) omdat dat een stukje veiligheid met slapen geeft.

6. Rataplan

Rataplan Fanatiek lid

25 apr 2015
    1.534
    107
    63
    Hier gaf ik ook nog gewoon een fles met pap toen dochter ouder dan 1 jaar was. Gewoon makkelijk. Ik had geen zin om haar met een lepeltje te voeren 's morgens. Dus alleen in de ochtend kreeg ze gewoon een fles met pap. De rest van de dag kreeg ze haar drinken gewoon uit een tuitbeker of rietjesbeker.

Ze heeft overigens vanaf dat ze 6 maanden was nooit meer een fles in de nacht gehad. Dat vind ik wel onzin namelijk. Die hebben ze gewoon niet meer nodig en dat is dan gewoon gewenning. En zolang je daar niet aan toegeeft, dan vragen ze er ook niet meer om.

7. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    onze jongste is vorige maand 1 geworden en drinkt helaas alleen maar uit een fles. als we geluk hebben wil hij een tuitbeker met zachte tuit, maar een harde tuit wil hij niet en een rietje snapt hij ook nog niet. als het mooi weer is krijgt hij water in een gewone plastic beker zodat hij daaruit leert drinken en hij krijgt regelmatig een slokje uit ons glas als daar iets in zit wat hij mag.
    een speen heeft hij ook nog in bed en bij groot verdriet.
    ik vind het momenteel belangrijker dat hij drinkt dan hoe hij drinkt. (zeker als het warm is)

8. Celika

Celika Fanatiek lid

15 jul 2013
    1.893
    381
    83
    Vrouw
    Dicht bij de zee
    ik vind het niet zo raar dat ze met deze leeftijd nog een fles of speen hebben.
    Wat ik wel onnodig vind is de nachtvoeding die je geeft dat is vanaf deze leeftijd echt gewenning.
    Zelf vind ik een speen bij het slapen gaan niet storend maar overdag had hij hem niet van mij gekregen.
    Iedereen volgt zijn of haar eigen weg kwa opvoeding dus zou je zeker niet aangesproken voelen als ik jou was.
    Jouw keuze toch?

9. BZD

BZD Fanatiek lid

17 jan 2014
    1.059
    166
    63
    Vrouw
    Paraveterinair
    Wij hebben tot 14 maanden 's ochtends nog wel eens een papfles gegeven uit puur gemakzucht. En hij heeft nu in bed ook nog steeds een speentje. Hij slaapt er lekker mee en overdag geven we hem in de auto, maar als hij zit te kletsen doet hij m zelf uit.

Als jij je er goed bij voelt en geen problemen hebt, dan is het toch goed? Ik ben altijd huiverig geweest met 's nachts voeding geven, hij heeft ook nooit fles mee naar bed gehad ofzo, juist om gewenning te voorkomen.

10. sjaantje28

sjaantje28 Actief lid

9 mrt 2016
    119
    8
    18
    Mijn zoontje heet tot zijn 2 jaar smorgens ook gewoon een papfles gehad omdat hij smorgens geen boterham lust en pap uit een bordje at hij niet. Gewoon lekker geven, toen hij 2 was geworden wou hij geen fles meer want dat was voor baby's;) En dat was ook zo met de speen. In een keer wou die het niet meer.
    Wat betreft snachts heb ik nooit een flesje in bed gegeven. Er staat een bekertje op de badkamer en als die dorst heeft kan zl wat drinken op de badkamer.
    Gewoon doen waar jij je goed bij voelt.

11. sjaantje28

sjaantje28 Actief lid

9 mrt 2016
    119
    8
    18
    #11 sjaantje28, 3 jul 2016
    Laatst bewerkt: 3 jul 2016
    Mijn zoontje heeft tot zijn 2 jaar smorgens ook gewoon een papfles gehad omdat hij smorgens geen boterham lust en pap uit een bordje at hij niet. Gewoon lekker geven, toen hij 2 was geworden wou hij geen fles meer want dat was voor baby's;) En dat was ook zo met de speen. In een keer wou die het niet meer.
    Wat betreft snachts heb ik nooit een flesje in bed gegeven. Er staat een bekertje op de badkamer en als die dorst heeft kan zl wat drinken op de badkamer.
    Gewoon doen waar jij je goed bij voelt.

12. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    #12 Lieke84, 3 jul 2016
    Laatst bewerkt: 3 jul 2016
    Dat moet je als ouder zelf bepalen lijkt me. Een speen met 1 1/2 jaar is absoluut niet gek. Nog een fles met speen erop is minder gebruikelijk op die leeftijd. Ze kunnen dan vaak ook een tuitbeker, rietjesbeker of gewone beker drinken.

Maar er kunnen allerlei redenen zijn om als ouder nog wel een fles te geven op die leeftijd. Gewoon doen wat bij jou en je kindje past.

13. sundance11

sundance11 Actief lid

24 jul 2011
    328
    0
    16
    Ik betwijfel of de nachtvoeding altijd gewenning is. Hij heeft ook periodes dat hij wel doorslaapt maar soms heeft hij echt honger dan hoor ik zijn buikje knorren. Geef ik dan geen flesje dan. Blijft hij onrustig totdat het normale etenstijd is met als gevolg dat we allemaal de hele dag doodmoe en prikkelbaar zijn.
    Ik zie het liever ook anders hoor maar heb inmiddels wel de ervaring dat als ze sbachts komen er ook echt iets is. Ik geef ook altijd eerst de speen blijft hij komen krijgt hij de fles.
    Verder overdag drinkt hij uit rietjesbeker of gewone beker.

Ik voel me niet aangevallen maar wel onzeker door sommige antwoorden. Ik denk soms ook wel eens ik vind die fles niet meer nodig maar mijn kind blijkbaar wel en daar kijk ik naar. En natuurlijk snap ik dat er verschillende meningen en opvoeding en zijn. Maar het ene kind lukt het heel makkelijk om van flessen en spenen af te komen en de ander heeft wat langer de tijd nodig.

14. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Ik vind het niet kunnen van een flesje maar het wel geven van een speen heel tegenstrijdig. Daar wordt ik een beetje sarcastisch van. Uiteindelijk maakt het gewoon geen moer uit wat een ander vind. Als je maar doet wat goed is voor je kindje. En dat is voor elk kindje anders. Niemand kent jouw kindje zo goed als jij.

Ik ben zelf van plan om ermee op te houden als de kleine twee wordt. Dan vind ik het zelf tijd worden. Dat zou voor mij met bv ook de uiterste grens zijn geweest. Hij krijgt 1 a 2 flesjes per dag. Soms pap smorgens en altijd melk savonds.

15. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Hier nooit een fles gegeven, maar met veertien maanden wel gestopt net nachtvoedingen. Toen was het voor mijn gevoel ook al wel echt een tijd gewenning en geen honger meer. Een speen geeft hij tot drie jaar in bed gehad. Ik vond het erg spannend om daar mee te stoppen, maar dat ging super goed, had wellicht ook eerder gekund. Ik zou me in ieder geval niet druk naken om wat anderen ervan vinden!

16. Veera

Veera Niet meer actief

Flessen vind ik met 1.5 niet raar. Omdat er vaak nog veel gedoe is met andere manieren zoals verschillende bekers. Een fles is dan vele malen gemakkelijker. In bed hier dus nog wel flessen, overdag zoveel mogelijk bekers tenzij op visite oid
    Een speen vind ik wel totaal onnodig. Dat is om de zuigbehoefte van baby's te stillen en heeft verder geen enkel nut.
    Overdag is t ook geen gezicht bij een groter kindje

17. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Een speen hadden de oudste en middelste hier toen nog wel, maar alleen in bed. Flesjes gebruikten we niet meer, vonden we wat onnodig.

18. Pluisjee

Pluisjee Fanatiek lid

15 mrt 2012
    4.592
    20
    38
    Vrouw
    Noord Holland
    Nee ik vind het niet gek of raar. Het ene kind is het andere niet namelijk.

Hier nachtvoedingen tot ongeveer 13 maanden. Daarna was het geen honger meer maar echt aandacht vragen. Maar ik gaf hem dan zijn fles in bed en was weer in mijn bed , hij pakte dan zelf weer zijn speen en ging slapen. Wel gooide die altijd zijn fles uit bed als hij klaar was ,waar ik dan wakker van werd (je ligt toch anders te slapen op dat moment) en dan viel ik ook weer in slaap.

Speen nu precies 4 weken niet meer. Hij wordt volgende maand 2 jaar. Tot een maand of 7/8 mocht die hem wanneer hij wilden daarna eigenlijk alleen in bed/auto of soms tijdens slapen in de kinderwagen. Dit ging goed tot ongeveer een jaar. Hij is vaak ziek geweest en dan mocht die hem ook overdag. Al met al had die hem dus geregeld de hele dag in. Na dat zijn broertje geboren was (die is nu 9 weken) ben ik weer strenger geworden en moch hij alleen zijn speen in bed. Tot 4 weken geleden ging dat prima. Wij waren weg geweest en kwamen thuis net voor zijn middag slaapje , hij was zijn speen in de auto vergeten maar vroeg alleen naar "doeka" zijn doekje. Die wel gegeven en meneer ging heerlijk slapen. Ik heb de speen uit de auto gepakt en boven in een la gelegd. In de avond ook prima gaan slapen. En eigenlijk sindsdien nu dus 4 weken nooit meer om gevraagd terwijl zijn kleine broertje wel gewoon een speen heeft. Hij is er dus zelf mee gestopt.

Fles heeft die tot ongeveer 1,5 jaar. Hij dronk alles uit zijn fles. Ook dit kwam omdat hij veel ziek was en hij gewoon niet de energie had om te leren uit een rietjes beker te drinken en met een beker ging ook vaak fout. En eerlijk soms ook een beetje gemak zucht omdat een beker zo knoei boel werd. Hij had een keer een pakje drinken en sinds dien snapte die het principe rietjes beker. Deze gebruikt die dan nog. Maar ook de beker gaat nu heel goed dus voor het drinken aan de grote tafel (ontbijt , lunch en diner) een normale beker. De rest van de dag rietjes beker. Tot een week voor mijn bevalling kreeg die 1 fles normale melk mee naar bed maar die weigerde ineens en toen dus weggehaald.

Dus ja sommige vinden (vooral het alles drinken uit de fles) dat hij lang zijn fles en speen heb gehad. Maar ik heb daar echt maling aan. En heb altijd gedacht als hij 2 is , is het klaar. Nou uiteindelijk zichzelf opgelost en is die ook overal voor zijn tweede vanaf.

19. suikerfee

suikerfee Fanatiek lid

13 jan 2010
    1.700
    361
    83
    Raar is misschien niet het goede woord. Maar ik vind het persoonlijk niet nodig dat een kind van die leeftijd een fles en speen heeft. Een rietjesbeker of open beker kan prima op deze leeftijd.
    Ik ben sowieso anti speen, hebben ze hier nooit gehad op de eerste weken met krampjes na.

Het is niet dat ik iemand er op af zou vallen, ieder zijn keus.

20. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.931
    113
    Dat ben ik niet met je eens. Een speen voldoet in eerste instantie aan de zuigbehoefte van ene jonge baby, maar als ze groter zijn kan het zeker rust en geborgenheid bieden wat helpt bij het slapen. Kan best gewenning zijn, maar onnodig... Nee. Het ene kindje went aan een speen, het ander aan een duim of knuffel. Die laatste is feitelijk altijd onnodig maar toch kunnen veel kindjes niet zonder hun knuffel.
    Overdag vind ik ook een ander verhaal, maar ik corrigeer mijn dochter overdag ook als ze haar duim in haar mond heeft en mijn zoontje als hij zn knuffel mee naar buiten wil nemen.

De meeste kindjes stoppen ergens tussen 1 en 1,5 jaar met een avondvoeding dus daarna zou je geen fles meer hoeven geven. Met 1,5 jaar is het dus op zich niet raar. Voor mijn gevoel is het voor een kindje boven de 2 wel 'raar'. Toch zijn er genoeg peuters die nog een papfles krijgen. Tja wat is normaal... Iedereen weet dat het beter is om een fles zsm af te bouwen en dat geldt ook voor speen en duim, maar soms is het kiezen tussen mwaden en zijn kindjes toch gebaat bij iets langer eten of drinken uit een fles en het hebben van een speen. So be it.

Deel Deze Pagina