is dat nou zo raar speen en fles(sen) met 1,5 jaar

Discussion in 'Baby en dreumes' started by sundance11, Jul 3, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. babbel1983

babbel1983 Fanatiek lid

Jul 3, 2013
    1,338
    302
    83
    Ja ach wat is raar..... Mijn dochter kwam met 1.5 jaar soms ook nog voor een nachtfles en slaapt nog steeds met speen.
    Zonder die nachtfles ging ze echt niet slapen en iets anders accepteerde ze niet. En lees genoeg dat andere dan in de nacht de strijd aangingen en de fles af leerde, maar ik heb er gewoon altijd aan toe gegeven. Het kwam ook in vlagen, niet elke nacht. Uiteindelijk slaapt ze inmiddels weer gewoon door en komt ze niet meer voor een nachtfles. Alle andere drinken overdag krijgt ze uit een rietjesbeker of gewone beker, dus kon me echt niet druk maken om die ene fles in de nacht.
    Daarnaast is haar speen haar ook nog heilig, vooral met slapen. Van mij mag ze nog even, ik zie er geen kwaad in. Wel gaat ze steeds meer op de spenen bijten en wordt het dus gevaarlijk, dus ja dan moeten we binnenkort de speen echt af gaan leren als ze niet met het bijten stopt.

En iedereen mag een mening ergens over hebben en ik luister daar best naar, maar uiteindelijk voed ik mijn dochter op onze manier op en beslis is dus zelf voor haar wat ik 'raar' vind en wat niet.....

2. Eline88

Eline88 Niet meer actief

Mijn zoontje dronk tot +/- 1,5 water, sap en melk uit de fles. Hij weigerde rietjesbekers, tuitbekers en alle andere opties. Ik baalde daar wel van, omdat het voor de spraak op een gegeven moment wel belangrijk wordt om iets anders dan een fles te gebruiken. Uiteindelijk kreeg hij toch zelf interesse in open bekers. Het is ook maar net wat je zelf wilt. Waarover wil je de strijd aan gaan en wat laat je wat meer los? Wij zijn dan weer wel vastberaden geweest met het weglaten van de speen vanaf een jaar. Als jij het beide op zn beloop wilt laten moet je dat doen en als je het allebei erg belangrijk vindt om vroeg af te leren dan moet je daarvoor gaan. Ik vind zowel de speen als een fles niet perse raar. Wel vind ik het raar als kindjes van wat ouder in de buggy op een speen sabbelen.

3. RoBiJe

RoBiJe Niet meer actief

Ik vind het niet raar hoor. mijn dochter wordt volgende maand 2, heeft sinds 1,5maand geen speen meer. (ze zeurde er veel om, daar werd ik gek van vandaar dus gestopt, nu geen gezeur meer).
    Ze drinkt nog steeds uit een fles, af en toe krijgt ze een rietjesbeker (gaat redelijk), maar dat vind ik niet fijn als ze melk of thee drinkt. En een beker snapt ze echt nog niet. Ze vind het een groot feest als ze zeiknat wordt of zich weer verslikt door een grote slok. We oefenen dus wel, maar ik heb geen zin om de hele dag het waterballet op te ruimen. Op vakantie gaan we wel lekker veel buiten oefenen, of als het hier ook eindelijk eens mooi weer wordt. Dus voor nu nog lekker makkelijk een fles. Komt vanzelf wel goed.

4. Shandy

Shandy Fanatiek lid

Jan 14, 2012
    2,603
    18
    38
    Vind jij het raar?
    Het is jullie kindje, jij weet wat t nodig heeft. Mijn zoon at en dronk toen overdag ook niet fantastisch, dus heb t gewoon gegeven als hij t wilde. Later ging ik over op alleen water.
    Speen was bij ons vooral voor s nachts..eigenlijk ook niet waar, om mee in slaap te vallen. Daarna haalde ik hem weg. Speen was op een gegeven moment 'kwijt' (had hem verstopt) Daarna wilde mn zoon vaak drinken uit een flesje,voor t slapen gaan. Alleen water. Hij had nog veel zuigbehoefte blijkbaar. Tegen de twee verteld dat flesje voor babys zijn. Als hij wilde drinken, uit een beker in de badkamer.
    En zo werd alles stapje voor stapje afgebouwd.

5. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

Aug 30, 2013
    4,026
    184
    63
    Spanje
    Ik vind het niet raar. Ze hebben nog een heel leven voor zich, wat is 1,5 jaar nou op een mensen jaar? Ze zijn nog klein. Als ze hier van genieten, waarom niet?? Het enige is wel dat je natuurlijk moet oppassen dat ze het niet continue gebruiken, ivm tand bederf en mond ontwikkeling. Hier is het ook in de ochtend nog een pap fles die hij binnen een paar minuten op heeft, soms tussen de middag klein beetje om lekker rustig te kunnen slapen (melk met wat water uit flesje) en savonds voor het slapen gaan een mini flesje met wat thee of melk met water. Hij wordt er gewoon lekker rustig van en het is ook zo op. Dus ik vind er niets mis mee.. Gewoon doen wat jij merkt dat je kindje prettig vindt! Rekening houdende met de hoeveelheid en hoe vaak (ivm de tandjes etc)

6. Lena1982

Lena1982 Niet meer actief

Ik vind het niet raar. Ieder kind is anders en heeft andere behoeften. Sommigen onder ons hebben een hele andere kijk op zaken dan weer de ander.
    Onze dochter is 19 maanden en geniet enorm van (gewone) melk uit een fles. Nou.. zolang ze dat zo waardeert vind ik t prima. Overdag drinkt ze uit rietjesbeker of gewone beker dus lekker gevarieerd.

Zolang JIJ het niet raar vindt; is het ook niet raar!

7. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ik vind het helemaal niet raar, tenminste speentjes hebben ze hier nooit gehad, maar flesjes wel. Zolang ze hier melk kregen dronken ze dit uit de borst of uit een flesje. Mijn mening is namelijk dat een kind melk uit een borst drinkt en wanneer het niet mogelijk is de melk uit de borst te drinken dan komt de melk uit een 'namaak borst' ;). Hier hebben de oudste drie tot een jaar of 4/5 dus een flesje gegad bij het drinken van melk (gekolfd of nutrilon) en daarna zijn ze gestopt met het drinken van melk.

Kwa nachtvoedingen vind ik het fijn om de kinderen te volgen, oke ik geef toe dat ik het bij M en R iets heb geprobeerd te sturen. Ik was hoogzwanger van B en ik had met die 2 nog vaak 2/3 nachtvoedingen en met nog een kleintje in het vooruitzicht zou ik op 4/5 nachtvoedingen komen dat leek me dan weer niet zo prettig haha. Uiteindelijk had dat proberen te sturen weinig zin maar heeft het zichzelf gewoon geregeld. Honger is immers honger, ook nu hebben ze nog weleens honger snachts en gewenning geloof ik niet in dus gaan we dan lekker even wat eten of drinken. Dat doe ik zelf ook, heb vaak zat snachts honger, zo een paar nachten achter elkaar en dan weken niet of dan een nacht wel, een nacht niet en de volgende weer wel. Dan ga ik ook wat eten, doe ik dat niet word ik alleen maar misselijk en slaap de rest van de nacht niet meer, dus voor onze kinderen doen we dat ook zo. Ik vind het zelfs belangrijk om hierna te luisteren, het is immers iets wat je lichaam aangeeft, het heeft voeding nodig, wie ben ik dan om te zeggen het is nacht daar beginnen we niet aan, wie heeft er uberhaupt bedacht dat je snachts niet zou mogen eten.

Bij onze jongste aanwinst gaan we het ook zo doen, lekker borstvoeding aan de borst, gekolfde en kunst voeding uit het flesje en dat gewoon zo lang hij het lekker vind, ook dat zal wel met een jaar of 3/4/5 weer stoppen.

Ik vind een flesje/speen dus echt niet raar, doe gewoon lekker wat voor jullie en jullie kindje het prettigste voelt, ongeacht wat een ander doet.

En zoals nu stik ik van de honger haha perfect moment voor dit topic, dus ik ga kijken of mijn man even wat lekkers wil halen voor mij beneden :D.

8. yaro

yaro Niet meer actief

Hier nog regelmatig een fles hoor. Daar drinkt ze beter uit dan de tuitbeker. En ze heeft nog een late avond fles en als ze snachts wakker wordt en honger aangeeft krijgt ze gewoon een fles.
    Speen heeft ze nooit gehad.
    Laten huilen snachts hebben we dagen lang geprobeerd maar dat werkte echt voor geen meter.

Ze is nu uit zichzelf zover dat ze 9 van de 10 nachten doorslaapt.

Ze groeit minimaal dus ik zie geen reden om het verplicht af te bouwen.

Wat een ander ervan denkt boeit mij niet. Ik zou het persoonlijk heel anders vinden als een kind van 3 met speen en fles rondloopt.

Share This Page