Tweede bevalling na geplande keizersnee, wat te doen?

Discussie in 'De bevalling' gestart door MammaMari, 30 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MammaMari

MammaMari Lid

30 jan 2014
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi allemaal,
    Mijn eerste kindje lag in stuit waardoor ik een keizersnede kreeg. Deze kwam uiteindelijk iets eerder dan gepland omdat mijn vliezen braken. :)
    Nu ben ik zwanger van mijn tweede kindje en ik verwachtte weer een keizersnede, maar er werd mij vanuit het zh verteld dat er een voorkeur is voor een normale bevalling.
    Zijn er mensen met ervaringen na een (geplande) keizersnede?

Ik vond het achteraf erg fijn om een keizersnede te krijgen. Ik heb geen weeën of pijn gehad en had dus een makkie. Mijn baby was perfect omdat er geen tangen of pompen aan te pas waren gekomen. Alleen het herstel duurde wat langer omdat je de eerste 6 weken niet zoveel kan en mag.
    Maar hoor dat het herstel na een tweede keizersnede vaak wat sneller verloopt!
    Ik weet niet zo goed wat ik nu moet kiezen. Een vaginale bevalling lijkt me erg eng, ik heb al snel pijn en ben naar mijn idee vrij smal beneden..

Wat denken jullie?

2. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Hier ook een sectio gehad (spoed) bij de eerste. Nu ook een vaginale bevalling (hopelijk als ik ooit nog eens ga bevallen)
    het herstel bij een tweede sectio is niks sneller dan bij de eerste tenminste dat vertelde mijn gyneacoloog me. Sterker nog vaak is het pittiger...
    Ik heb bewust gekozen voor een vaginale bevalling. Hou er rekening mee dat eenmaal in de weeen er een oerkracht in jou los komt die je niet kent van jezelf. En je dus echt die weeen wel aankan.

3. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Krijg je dan dus wel de keuze? Ik ben nog niet bij een gyn geweest, ga nog gewoon naar de verloskundige tot ik overgedragen wordt aan het ziekenhuis.
    Bij mijn dochter heb ik een keizersnede gehad omdat ze er niet uit wilde. Zou nu toch ook wel graag een keizersnede willen.

4. Busybee

Busybee Lid

6 nov 2013
    75
    0
    0
    Hier mocht ik niet kiezen hoor! Na de eerste spoedkeizersnede 'moest' ik het gewoon een tweede keer natuurlijk proberen. Zeker als er geen enkele aanleiding is om te denken dat dit niet kan (zoals een keizersnede bij stuitligging) zijn ze volgens mij niet zo happig op een tweede keizersnede. Een vriendin van mij is het overigens wel gelukt maar die heeft het er echt op gegooid dat ze psychisch enorm leed, tja....

De tweede is overigens opnieuw een spoedkeizersnede geworden en nee het herstel gaat niet sneller. Doordat je al een kindje hebt die je toch de aandacht wilt geven die hij/zij verdient doe je snel te veel wat het herstel niet bevordert. Ook is het jammer dat je de eerste vier dagen niet echt een gezin bent omdat (in mijn geval) man en dochter thuis zijn en ik met baby in het ziekenhuis. Bij de eerste sliep man ook in het ziekenhuis wat wel een heel ander gevoel gaf.
    Ook is er na twee keizersneden geen weg meer terug. Krijg je ooit nog een derde wordt dat (vrijwel altijd) automatisch een keizersnede. Volgende week ben ik weer aan de beurt ;)

Ondanks dat mijn tweede keizersnede heel prima verlopen is zitten er dus wel wat mitsen en maren aan. Zou daar niet te makkelijk over denken maar je moet vooral je eigen keuzes maken, dat kan niemand anders voor je doen!
    Succes!

Heel veel succes!

5. Happy1978

Happy1978 Bekend lid

15 apr 2011
    502
    0
    0
    Bij de eerste ook een geplande keizersnee, bij de 2e dacht ik ook, doe mij maar weer een keizersnee. Uiteindelijk toch een gewone bevalling en ik heb absoluut geen spijt van gehad, ik vond het een hele mooie ervaring. Tuurlijk was de 1e ook super mooi, maar deze blijft me toch echt bij. Als ik nu zou mogen kiezen, kies is absoluut voor een natuurlijke bevalling.
    Succes!

6. Vanilla

Vanilla Fanatiek lid

10 jul 2006
    1.373
    0
    36
    Hier precies hetzelfde. Na een geplande keizersnede een natuurlijke (wel ingeleide) bevalling gehad. Ik vond het ook heel spannend maar het was zo'n geweldige ervaring! Ik had het voor geen goud willen missen en ben heel blij dat ik dit nu ook mee heb mogen maken :)

7. KimK

KimK Niet meer actief

Tja, leuk alle verhalen hier, maar ik heb wel gekozen voor een geplande keizersnede na een spoedsectio. Ik kreeg bij de tweede een gentle sectio en vond het erg fijn. Niet dat ik geen zin had in een natuurlijke bevalling, maar in overleg met de gynaecoloog besloten om voor een geplande keizersnede te gaan in verband met kans op scheuren van het litteken.. Dat zag ik niet zitten. Bij mij zat er wel maar 1,5 jaar tussen daarom risico. Volgens mij vinden gyneacologen een geplande keizersnede zonder enige indicatie dat je een natuurlijke bevalling niet aan kunt geen optie. Ik denk dat jij er wel een beetje makkelijk over nadenkt zo van oh ja ik wil een keizersnede dus die krijg ik. Je mag in principe niet kiezen, "alleen" omdat je vorige keer met een keizersnede bent bevallen. Het is trouwens echt niet zo dat je herstel beter verloopt. Volgens mij romantiseer jij de keizersnede wel heel erg. Perfect kind, geen weeen, snel herstel na tweede keer.

8. MammaMari

MammaMari Lid

30 jan 2014
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor alle reacties!

Het is inderdaad wel dat je sneller weer naar huis mag en over het algemeen sneller herstelt na een normale bevalling. Dat is voor mij inderdaad een enorm voordeel!
    Maar een littekenruptuur vind ik wel weer heel erg eng klinken, hoewel de kans niet heel groot is. Maar als het wèl gebeurt, heb je ook nog eens 10% kans dat je baby overlijdt!

Ik romantiseer helemaal niets overigens hoor. Het is mij alleen enorm meegevallen. Ik heb nauwelijks ergens last van gehad, moest alleen de eerste weken erna wel erg rustig aan doen omdat ik snel moe was en mijn litteken voelde trekken.
    Mijn beide neefjes zijn met een pomp ter wereld gebracht en hadden daardoor een punthoofd. Niets is bewezen natuurlijk, maar babyhoofdjes zijn kwetsbaar en beide jongens hebben mentaal lichte problemen. De 1 is dyslectisch en de ander heeft een hele tijd gestotterd.
    Mijn kindje werd rustig uit mijn buik getild en was daarom perfect. Geen stress of getrek.

Mijn gyneacoloog zei mij overigens echt dat ik mocht kiezen en dat er een lichte voorkeur voor een normale bevalling was. Maar het is en blijft dus echt mijn keuze.

9. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Ik hoop dat mijn gyn dat straks ook zegt hoor. Ik vond de weeen nl echt een hel (been buik en rugweeen), heeft 28uur geduurd voordat ik net geen 10cm ontsluiting had (en dat met wee opwekkers). Daarna nog een uur persweeën gehad en geperst en nog geen kind. Dat wil ik voor deze keer echt niet.

10. Busybee

Busybee Lid

6 nov 2013
    75
    0
    0
    Het is zo dat de ene gynaecoloog hier makkelijker mee omgaat dan de ander maar vrijwel altijd geen keuze hoor. Ik heb het bij meerdere ziekenhuizen hier geïnformeerd maar zelfs mijn bevalling met 36 uur weeën wat leidde tot slechts 3,5 cm. ontsluiting (waarbij je je dus echt al af kon vragen of ik dit ooit zou kunnen) was geen aanleiding tot een geplande keizersnede. Laat staan een stuitligging wat met alle respect helemaal niets zegt over of je wel of niet in staat bent natuurlijk te baren.

Maar fijn voor jou dat je die keuze wel hebt. Aan de andere kant is het zelf nemen van een beslissing in deze best lastig en mag een gynaecoloog wat mij betreft best wat meer de leiding nemen.

Een besluit neem je namelijk toch snel op gevoel en angst speelt hierin een grote rol. Voor veel vrouwen is bevallen spannend en wellicht zelfs angstig. Al helemaal na een eerste teleurstellende ervaring van uren lang weeën zonder succes.
    Toch ken ik een aantal vrouwen die het ook niet durfden na een vervelende eerste bevalling die uitliep op een keizersnede maar heel blij zijn dat ze het geprobeerd hebben en dat het bij een tweede alsnog gelukt is. Als zij een keus hadden gehad hadden ze het wellicht niet aangedurfd en geprobeerd. Het ziekenhuis heeft ze een zetje gegeven en dit is heel goed uitgepakt.

En je kan hele duidelijke afspraken met het ziekenhuis maken hè. Hier de eerste dus na 36 weeën en maar liefst 3,5 cm. ontsluiting zelfs na heftige weeënstimulatie gedurende 6 uur, echt een hel. Bij mijn tweede duidelijk afgesproken geen weeënstimulatie meer te willen maar dat we het natuurlijk zouden proberen. Na 12 uur en opnieuw slechts 3 cm. ontsluiting hebben we met elkaar besloten rustig naar de OK te gaan voor een keizersnede. Heel prima en ondanks dat het niet gelukt is doet het feit dat ik het geprobeerd heb me nog altijd erg goed.

Hier twee keer een prima herstel gehad, dus denk ook vrij luchtig over de keizersnede. Maar die dagen alleen in het ziekenhuis omdat ml voor het thuisfront zorgt en de tijd daarna thuis dat je niet je oudste kindje kunt geven wat ze vraagt en wat ze verdient hakte er wel in hoor, onderschat dat niet.

Ik wens je heel veel succes bij je keuze!

11. memv2

memv2 Actief lid

17 feb 2012
    331
    2
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb bij de 1e ook een geplande keizersnede gehad vanwege stuitligging. Bij de 2e hebben ze mij nooit de keus gegeven, en werd het een normale bevalling. Ik vond mijn geplande keizersnede ook fijn en heb ook een goed herstel gehad dus ik was wel wat bang voor een natuurlijke bevalling. Als de gyn mij een keus had gegeven had ik toen denk ik weer voor een keizersnede gekozen omdat ik over het litteken inzat. Nu nadat ik normaal bevallen ben ben ik blij dat het zo is gegaan. Het zijn allebei bijzondere ervaringen en ben blij dat ik het beide heb meegemaakt. Hebben ze jou een keus gegeven dan? Volgens mij word er vanuit gegaan hier ( Drachten)dat je na een geplande keizersnede normaal gaat bevallen (als alles goed lijkt).

12. MammaMari

MammaMari Lid

30 jan 2014
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij mij werd heel duidelijk een balletje opgegooid dat ik goed moest gaan nadenken over wat ik wilde. Als ik straks rond de 30 weken zwanger ben (zit nu bijna op de 18), dan zouden we alles goed bespreken in het zh, maar voor die tijd kreeg ik het advies me alvast goed in te lezen over alle voors en tegens.
    Na alle verhalen zie ik ook zeker het positieve van een natuurlijke bevalling wel. Het herstel is vaak sneller en ik heb nog een dametje van nu 2,5 rondlopen..
    Wat ook zo is, bij elke keizersnede die je hebt is de kans op complicaties bij een volgende zwangerschap groter. Dat de placenta met je litteken vergroeit bijvoorbeeld. Nu weet ik niet of er ooit een derde zal komen, maar ik maak die beslissing wel graag zelf!

Wat vooral mijn man erg angstig maakt (en mij ook wel een beetje) is die kans op littekenruptuur. De kans dat het litteken van je baarmoeder scheurt is 1 op de 100 á 200 vrouwen en dat is toch best veel.

Gelukkig heb ik nog even de tijd om de knoop door te hakken...

13. mano82

mano82 Fanatiek lid

15 mei 2007
    1.554
    0
    0
    grafisch ontwerpster
    Hier ook een eerste geplande keizersnede en nu afwachten op een natuurlijke bevalling. Ik krijg ook de keuze niet. Enkel en alleen als ik overtijd zou gaan en de baby maar niet wil komen of de weeën te zwak zijn, zal ik misschien zelf mogen kiezen... Het is afwachten dus totdat ik de 40 weken voorbij ben, als ik inmiddels nog niet bevallen ben.
    Hier is het litteken inmiddels al goed vergroeid neem ik aan, na bijna 6 jaar. Of is er altijd nog kans op scheuren?
    Wat de gyn mij wel vertelde is dat het allemaal wat strakker is onderaan door het litteken en dat daardoor een normale bevalling soms moeilijker gaat omdat het kindje vast komt te zitten, maar we gaan er vanuit dat alles goedkomt, hopelijk :)

14. butterflies78

butterflies78 Actief lid

7 nov 2013
    122
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vergeet niet dat normaal bevallen ook risico's met zich mee kan brengen.
    Dat de herstel daardoor ook lang kan duren.....
    Ik denk dat sommige dames dat ook weleens vergeten.

Ik ben twee keer normaal bevallen, dus geen keizersnede gehad. Maar bij de eerste was ik al uitgescheurd. Toch ging het snel al goed. Bij de tweede ben ik volledig (tot de anus) uitgescheurd. De herstel duurde ook veel langer, zitten was ook pijnlijk. Ik heb daar ook problemen aan overgehouden nog.

Nu ben ik zwanger van de derde en heb ik indicatie gekregen voor een keizersnede. Ook al weet ik dat dit ook risico's met zich mee kan brengen heb ik er toch voor gekozen. Liever 6 weken rustig aan doen en de herstel wat langer duren, dan dat ik straks van onderen nog meer problemen krijg.

Dus ik begrijp jou punt wel. Een vriendin heeft eerst ook een keizersnee gehad, vanwege een stuit. De volgende bevallingen heeft ze gewoon vaginaal gedaan en dat ging goed.

Dus alles heeft zijn risico's. Succes met je besluit !

15. PluizigSpook

PluizigSpook Actief lid

28 jan 2012
    450
    0
    0
    Wat bijzonder dat je mag kiezen. Ik heb bij de mijn zoontje ook een geplande keizersnede gehad omdat hij in volkomen stuit lag, maar bij de nacontrole vertelde de gyn ook gelijk dat een eventuele volgende gewoon op de natuurlijke weg geboren kan worden als dat kindje goed ligt. Ik zou zelf denk ik van een volgende denk ik wel natuurlijk willen bevallen. Ja het doet pijn, maar het is ook een hele ervaring die ik nu gemist heb.
    Verder zou ik ook overwegen of je hierna nog een kindje wilt want voor ieder volgend kindje wordt het risico alleen maar groter (en voor jezelf ook).

16. letloa

letloa Actief lid

23 aug 2013
    261
    0
    16
    Eersel
    Ik had een spoedsectio, een natuurlijke nog een spoedsectio. De laatste was 1,5 geleden maar ik mag nu gewoon kiezen hoor. Mijn gynaecoloog wil liever een geplande keizersnede maar ik wil proberen natuurlijke te bevallen. Bij mij is er een grote kans van scheuren want mijn laastste keizersnede was met 25 weken zwanger en daardoor ligt het litteken wat hoger, maar ik wil wel proberen. Ik vind het niet fijn om een keizersnede te hebben. Ik mag tot 39 weken afwachten en als er niks gebeuren, moet ik dan een keizersnede hebben.
    Veel succes!

17. Hooverphonic

Hooverphonic Fanatiek lid

30 sep 2013
    2.234
    0
    0
    Mijn eerste was ook een stuit en geplande keizersnede. Ik mag nu kiezen, alleen ik weet het nog niet. Gynaecoloog wil het liefste en natuurlijke bevalling, maar laat de keuze aan mij.

18. Joyciejj

Joyciejj Fanatiek lid

10 mrt 2011
    1.486
    223
    63
    Bij mn eerste kreeg ik een spoedks na 27 uur weeen... kwam niet verder dan 4cm en ze was erg groot!
    Bij de tweede mocht ik kiezen! Ik heb altijd geroepen, nu wil ik vaginaal bevallen want die keizersnede was me zooo tegengevallen (bijna depressie, pijnlijk)
    Toen ik 20 weken was bleek dat hij ook weer erg voor liep op de groei, met 30 weken was dit nog steeds zo en ik begon toch heel erg te twijfelen... Ik zag ook zo op tegen een herhaling van mn eerste bevalling:(
    Na 2 groeiechos kwam (een bij verloskundige een bij gynaecoloog) had ik met 34 weken afspraak bij de gynaecoloog! De gynaecoloog zei zeg het maar, wat wil je? En oh ik was zo aan het twijfelen he.. dus ik zeg: wat is mijn kans? Hij zo tsjah aangezien deze nog groter wordt geschat geef ik je heeeeeel weinig kans.. en toen zei ik gelijk, oke dan een geplande keizersnede mits ik mee mag kijken...
    Dat was goed en ik voelde me rustig, relax en was zooo blij! Gelijk de datum gepland en wist precies wanneer het ging gebeuren, alles geregeld voor mijn dochter:)
    Nou 12 september was het zover, was ook bijna niet zenuwachtig, had er super veel zin in! We kochten meekijken op scherm en toen hij werd geboren ging ook het doek omlaag.. Wouw wat een mooie ervaring zeg! De gynaecoloog zei zelf, dit was je zelf nooit gelukt... geen idee hoe ze het weten! Achteraf was ik dus nog blijer met mijn keuze!
    Het herstel was wel een stuk zwaarder en pijnlijker helaas, ook is mijn wond opengesprongen :( maar bij mijn spoed mocht ik pas na 2 dagen uit bed en na de geplande al na 1 dag, dat was wel iets teveel hoor.. en al na 3 dagen na huis en bij mn dochter pas na 6 dagen omdat ze op neonatolgie lag...

jou reden van de eerste keizersnede is veel anders maar toch even mijn ervaring delen!
    Heel veel succes met je keuze!

(Als je kansen gewoon goed zijn, zou ik het zeker zou proberen)

19. kelly1609

kelly1609 Fanatiek lid

20 jul 2012
    1.206
    0
    0
    Hier na heel veel uren weeën een spoed sectio gehad omdat de ontsluiting niet vorderde. Bij het nagesprek de vraag gesteld hoe het zou gaan bij een eventuele 2e. Ze hebben mij op het hart gedrukt dat ik mag kiezen en dat ik geen bevalling meer ga krijgen als deze. Want deze was echt een hel.

Ik mag dus zelf kiezen tussen een keizersnede of een natuurlijke bevalling. Dit waarschijnlijk omdat ze niet weten waarom het niet wilde vlotte..

20. liefsvanmama

liefsvanmama Niet meer actief

Sommige ziekenhuizen hebben een keuzehulp. Deze kreeg ik! Heel fijn. Gewoon een pakket met info en alle cijfers op een rij.
    Een vaginale bevalling is veiliger. Maar als je start met eenbevalling en het wordt alsnog spoed, dan heb je weer hogere risicos

Deel Deze Pagina