Sinds dat ze 3 maanden oud is gaat mijn meisje (nu ruim 5 maanden) op een vaste tijd naar bed 's avonds. Ze gaat in bad, ik masseer haar met olie, ze krijgt een pyjama'tje aan, en in het schemerdonker krijgt ze nog een voeding, waarna ik haar knuffel en in bed leg. Dan gaat ze slapen. Meestal redelijk makkelijk, soms wat moeilijker. Maar ineens de laatste 2-3 dagen huilt ze, nee krijst ze!, ontroostbaar bij deze voeding. Eigenlijk begint het al tijdens het masseren, vooral rondom haar armen en oksels. Ze was altijd al niet superblij met het afdrogen en pyjama aan en mopperde veel totdat ze eindelijk kon drinken. Vanavond barste de bom echt. Ze heeft zich helemaal overstuur gehuild en wilde absoluut niet drinken, wat ik ook probeerde. Het deed mij pijn dat ik haar zo geen troost kon bieden en om maar wat te proberen heb ik haar in haar bedje gelegd, toegedekt, en het bedritueeltje afgemaakt. Zonder voeding. Ze sliep bijna gelijk... Ze was uitgeput van het huilen. Het valt mij de laatste dagen op dat ze ineens veel meer nieuwe dingen kan en ontdekt. Ze heeft nu ook ineens een ander huiltje ontwikkeld, veel doordringender dan anders. Deze gebruikt ze dus nu 's avonds bij het naar bed gaan. Ergens is ze er niet mee eens, dat is duidelijk. Ik had nooit gedacht dat ze zou gaan slapen zonder voeding, maar tada... Wat denken jullie? Is dit een teken dat zij haar "naar bed gaan" ritueel 's avonds anders wilt hebben? Wilt ze misschien haar voeding op een ander tijdstip, bijvoorbeeld vóór het badje en niet vlak voor het naar bed gaan? Ik vond het net zo'n lekker ritueel, fijn samen de dag afsluiten zo. Maar ja, als zij het er niet mee eens is... EDIT: 45min later pruttelde ze en heb ik haar alsnog, rustig en slapend, kunnen voeden
Ik denk dat ze Door het badderen te moe is geworden om nog te drinken. Mijn dochter had dit ook. Als ze dan oververmoeid was raakte ze heel geïrriteerd bij het drinken. Hier hielp het om eerst te voeden. Dan even gauw in bad en aankleden en gelijk in bed...
Ik weet nog dat mijn dochtertje een fase heeft gehad waarin ze de hele boel bij elkaar krijste als ze honger had en het schoot niet op. Soort acute hongeraanval ofzo... In bad gaan tegen voedingstijd was dan ook geen slim plan... Ik deed haar dan op een ander moment in bad, uurtje na de voeding ofzo zodat ze iig geen honger had tijdens het bad. Misschien een optie om het badderen bijv smorgens te doen? Dan kun je savonds voeden wanneer ze honger krijgt en dan kort bedritueel en lekker slapen.
Vanavond was het weer hetzelfde verhaal: krijsen krijsen krijsen en vooral niet meer willen drinken. Terwijl het aankleden juist zo goed ging (probeerde even een nieuwe tactiek). Eenmaal in bedje snel rustig gekregen en viel ze in slaap. Om 45min later wakker te worden en alsnog te drinken. Ik denk dat ze inderdaad gewoon te moe is om te drinken. Waarom ze dan nu ineens heeft besloten een keel op te zetten, terwijl het 2 maanden lang goed ging, weet ik niet. Misschien t.g.v. een sprongetje ofzo. Ze gaat altijd om 17.45u in bad en om 18.00u ligt ze aan de borst. Rond 18.15u ligt ze dan in haar bedje en slaapt meestal tegen 18.30u. Vandaag besloten we alles een kwartiertje eerder te doen, om te kijken of het effect had. Ze bleef wel vrolijker dan normaal en begon pas te protesteren toen ik de laatste knoopjes van haar pyjama dicht deed. Ik denk dus echt inderdaad te moe. Maar om haar nou om 17.00u al in bed te stoppen... Ik denk dat ik morgen ga proberen de boel een beetje om te draaien. Eerst voeding, en dan pas badje e.d. Eens kijken of dat effect heeft. Ik heb een tijdje het badje 's ochtends gedaan. Maar merkte dat ze het 's avonds prettiger vond, omdat ze het echt als het "nacht signaal" zag. En nu heeft papa zo ook even quality time met zijn dochter na een werkdag Hij stopt haar namelijk altijd in bad. We hebben zo onze eigen taakjes en mevrouwtje kijkt heel raar op als dat ineens anders gaat (echt, ze kijkt je dan héél raar aan ). Ben benieuwd...
We zijn nog steeds erg aan het zoeken. Een voeding vóór het badje was ook geen succes. De voeding zelf ging opzich wel goed. Maar na het badje aankleden en meteen naar bed was geen goed plan. Ze heeft wel een uur liggen jengelen. Ze was helemaal hyper geworden van het badje en kon maar geen rust vinden. Die vond ze meestal aan de borst, maar die had ze dus nu niet gekregen. De volgende dag hebben we het anders aangepakt: we hebben een extra slaapje ingelast aan het eind van de middag, hopende dat ze hierdoor minder moe zou zijn na het badje. Dat hielp opzich wel. Was wel heel moeilijk haar te overtuigen om dat slaapje te pakken, maar uiteindelijk gelukt door samen in het grote bed te voeden. Ik vond het wel heel gezellig zo, hoop dat dat een vaste prik gaat worden Meteen na het slaapje ook weer gevoed, dan even uurtje papa-tijd, en dan in bad en weer voeden. Dit keer ging dat voeden wel aardig. Maar ze was duidelijk een beetje van slag dat de dag wat anders was verlopen dan ze gewend was, dus had ze wat moeite met inslapen. De volgende dag hetzelfde herhaalt en weer ging het allemaal wel aardig. De voeding ging eigenlijk best goed en ze kon nu iets sneller inslapen 's avonds, maar nog steeds niet ideaal. Vanavond weer proberen, hopelijk dan weer zo'n goede voeding en begint ze het dan door te krijgen en slaapt ze wat sneller in.