Nou ik tank alleen maar bij onbemande pompen en heb nergens last van, ik tank normaal altijd bij de onbemande pomp van de chell maar heb 2x tot nu toe bij de esso getankt (dat is wel een bemande pomp) en toch rij ik veel meer kilometers op een tank van de onbemande pomp dan op een tank van de bemande esso pomp
Ik merk absoluut geen verschil tussen tanken bij shell of bp op bij de onbemande tango. Behalve de prijs.....
De additieven maken sommige brandstoffen duurder, maar ik had begrepen dat die in de praktijk weinig verschil uitmaken, vooral psychologisch...iemand heeft een duurdere tank vol en gaat onbewust zuiniger rijden. 1 liter is gewoon 1 liter, alle pompen staan onder controle van het ijkwezen, en minder afleveren geeft een heel hoge boete!
Bij de garage vragen ze bij ons wat je tankt. Er zit wel verschil in, schijnt. Mijn man tankt meestal BP (onbemand dus goedkoper) of anders Shell. Zolang je niet langs de snelweg tankt maakt het in prijs bar weinig verschil.
Ik herinner me nu trouwens dat er ook een keer een uitgebreid item over is geweest bij Kassa en ik geloof dat daar geen schokkende verschillen uitkwamen. Edit: gevonden: Afspeelpagina/Vara Kassa Automobilisten die kiezen voor zogenaamde premium benzines zijn een dief van hun portemonnee. Een in opdracht van Varas Kassa uitgevoerd wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat autos met premium benzine niet verder rijden dan met merkloze benzine. Ook blijkt dat een auto met premium benzine niet minder vervuilende stoffen uitstoot. Veel beloftes in de reclame Benzine met namen als Total Excellium, BP Ultimate en Shell V-power zijn gemiddeld vier procent duurder dan merkloze benzine. Oliemaatschappijen claimen in alle reclame-uitingen dat autos zuiniger en schoner rijden dankzij deze premium benzine. Premiums houden uw motor schoon? De oliemaatschappijen zeggen zich op uitgebreid wetenschappelijk onderzoek te baseren, maar de onderzoeksmethodes en resultaten worden angstvallig geheimgehouden. Ook aan Kassa wilden de maatschappijen geen openheid over de tests geven. Alle oliemaatschappijen scheppen enorm op over alle onderzoeken die ze naar hun benzine doen. Maar hoe die onderzoeken precies in zn werk gaan, houden ze geheim. Shell schermt wel met een testje, dat het schoonmaakmiddel in de benzine moet promoten. En vieze kleppen in je motor zou leiden tot veel benzineverbruik. In het filmpje wordt vervolgens getoond dat Shell benzine een beter schoonmaakmiddel bevat dan andere benzines. Kassa herhaalt de test in een Hilversumse garage. We nemen kleppen van een motor die zo smerig zijn dat ze branden als een fakkel, als ze even in de benzine gedoopt zijn. Welke benzine werkt het beste als poetsmiddel? De merkloze benzine, BP Ultimate, Shell FuelSave of Total Excellium? Net als de man van Shell in het reclamefilmpje brengen we de benzines een beetje op temperatuur. Dat doen we om de situatie in een motor na te bootsen. Dan mogen de zwartgeblakerde motoronderdelen een paar uur stoven om lekker schoon te worden. Het resultaat is teleurstellend. Alle benzines hebben een beetje vuil van de kleppen opgenomen, maar er is er geen één bij die er uitspringt. Misschien hadden we het gewoon met warm water moeten proberen. Bestaat geen unieke merkbenzine Kassa ontdekte dat er géén unieke merkbenzine bestaat. En waarom? De brandstof krijgt pas nadat het wordt gedistribueerd vanuit het distributiecentrum naar het pompstation een toevoeging waardoor het een merkbenzine wordt. Dit ontdekte Kassa nadat we gingen kijken bij zon distributiecentrum. Bij het distributiecentrum vullen tankwagens van verschillende maatschappijen bij dezelfde pomp hun tank. Alle benzine die in Noordwest Nederland wordt verkocht komt van één distributiepunt, dit is de BP terminal in de Amsterdamse haven. Wij ontdekten dat er niet alleen vrachtwagens van BP maar ook tankwagens van Shell en van andere merken zoals Total af en aan rijden om benzine op te halen. Zodra er pottenkijkers worden gesignaleerd verschijnt direct de politie, want BP vind het niet fijn dat we voor de poort rondsnuffelen. We zeggen dat we niks verkeerd doen en weggaan als dat moet, maar we krijgen toch een bekeuring. De tankautos mogen we van BP niet op tv laten zien, maar later bevestigt het bedrijf wel dat Shell en Total hier hun benzine komen halen. Bij het laden van de tankwagens wordt op deze plek een middeltje toegevoegd die algemene benzine verandert in volgens de maatschappijen - unieke merkbenzine. FuelSave, Ultimate, Excellium: het is tot het laatste moment gewone benzine, met een kleine toevoeging en dan is het opeens een merk. Onze eigen test De afdeling Autotechniek van de Hogeschool Arnhem Nijmegen testte in opdracht van Kassa drie premiums en vergeleek deze met een merkloze benzine van de witte pomp. Getest werden Shell FuelSave, Total Excellium en BP Ultimate. Onder gelijke condities werd een testauto in het laboratorium met de verschillende brandstoffen aangedreven. De auto werd blootgesteld aan een vooraf vastgelegde realistische ritcyclus. Deze werd in het laboratorium nagebootst. Ook werden er verschillende duurtesten (rijden met een vaste snelheid) gedaan. De HTS autotechniek in Arnhem heeft een reputatie op het gebied van alternatieve aandrijvingen. Maar ze hebben ook de kennis en de spullen in huis om onderzoek te doen naar gewone benzine. Ze hebben ook een rollerbank waarmee je in het laboratorium kunt simuleren dat een auto op de weg rijdt. Eén van de testautos van de hogeschool rijdt voor ons een echte route die door de computer wordt geregistreerd. Tijdens een rit van een half uur rijden we met het verkeer mee. Ongeveer een derde op de snelweg, en de rest in stoppend en rijdend stadsverkeer. De computer registreert alles wat in de motor gebeurt. Onderweg kopen we de premium brandstoffen in die we gaan testen. We kopen: BP Ultimate, Total Excellium en Shell FuelSave. We vergelijken de premium brandstoffen niet met elkaar, maar met een merkloze brandstof die we bij de witte pomp halen. Terug in het lab wordt de auto aangesloten op de gekochte brandstof en dan kunnen we beginnen met het testrijden van de route die in de computer staat. Uit alle tests kwam geen enkele benzine er beter of slechter uit dan de merkloze referentiebrandstof. Ook in de uitstoot werden geen verschillen gevonden. Conclusie: 'Geen verschil met gewone benzine' Hiermee is voor het eerst wetenschappelijk aangetoond dat premium benzine niet werkt, zegt Bram Veenhuizen, leider van het onderzoek in Kassa. Veenhuizen erkent dat sommige chauffeurs de ervaring hebben zuiniger en prettiger te rijden met premium benzine. Als je meer betaalt voor je benzine ga je misschien rustiger rijden en dat kan al snel een besparing van 10 tot 15 procent opleveren. Maar dat is dan wel een placebo-effect. Een analyse van miljoenen tankbeurten door tankpasbedrijf Travelcard wees eveneens uit dat premium rijders niet verder komen op een tank. Steeds meer leasemaatschappijen, grote bedrijven als de FNV, Getronics, Arcadis en de KLPD verbieden hun medewerkers inmiddels om premium benzine te tanken. Het is voor het eerst dat deze nieuwe benzines onafhankelijk en wetenschappelijk zijn getest. Behalve ons eigen onderzoek, hebben we ook geïnformeerd bij alle grote auto-importeurs. Geen van allen adviseert premium benzines. Gewone benzine is namelijk net zo goed.
Ik heb de iassaest detijds gezien ik miste daarin alleen 1 ding. De chemische samenstelling van de verschillende merk en merkloze benzines. Als er additieven worden toegevoegd zal je ze moeten kunnen terugvinden en dan kan je mogelijk onderbouwen waarom de ene beter zou kunnen zijn dan de ander. Mijn gevoel zegt mijn dat het % additieven zo laag is dat er praktisch geen verschil aantoonbaar is zoals blijkt uit de rijtest.
Heb nog niet alles gelezen, maar de pompen worden jaarlijks gecontroleerd door Verispect (staat ook een sticker op de pomp) en zijn dus geijkt en geven wat er op de pomp staat.
Wij tanken alleen bij argos oil, en onze personeelsleden hebben ook tankpassen van argos oil, wij hebben geen klachten hoor met auto's. Met de vrachtwagens ook niet.
lijkt me duidelijk, had het niet gezien, maar wist dit eigelijk al wel (daar ik bij een pomp gewerkt heb) iedereen die nu nog extra dure benzine tankt is enkel en alleen een dief van zijn eigen portomonee nee hoor, je moet doen waar je je goed bij voeld, ik voel me enorm goed bij de witte pomp, en ja daar zit hier in de omgeving zelfs verschil tussen.
Ik tank al 13 jaar bij onbemande tankstations. Heb al iets van 6 auto's gehad en werkelijk nog nooit 1 probleempje wat zou voortkomen uit slechte benzine tanken. Allemaal dikke bullshit dat benzine van goedkopere stationnetjes slechter is. Maar ik vind het helemaal prima dat sommigen dit wel geloven, laat mij maar lekker bij de goedkope stations tanken
Ik tank juist alleen maar bij de onbemande pomp hier in de buurt. Onze auto gaat slechter lopen van de benzine van de bemande pomp.
Wat een onzin!! Wel eens een shell vrachtwagen zien rijden. die rijden zodra de shell vol is naar een onbemand/goedkoop station om de rest te legen dus zelfde kwaliteit maar dan goedkoper
Hoeft niet dezelfde kwaliteit te zijn. De shell chauffeurs (althans ze zijn niet van shell maar van schenk of vanwavere) Kunnen tig verschillende producten bij zich hebben. Zo kan er in vak 1 vpower zitten en in vak 2 handelskwaliteit. Absoluut niet dezelfde kwaliteit. Makro bijvoorbeeld heeft een poosje shell afgenomen maar wel de handelskwaliteit. Vanstaveren bijvoorbeeld heeft 2 soorten diesel. De normale diesel is handelskwaliteit terwijl de spower shell kwaliteit. Een handelaar in shell kleuren.
Na dit alles gelezen te hebben ben ik dus blij dat de Shell hier dezelfde lagere prijzen hanteren als de Agritank ernaast. Lang leven de concurrentie tussen die 2. Heb ik nog airmiles ook bij de Shell
Slecht voor je auto zal het niet zijn maar ik rij op een volle tank van de tango stukken minder kilometers dan een volle tank van de shell.
zegt mijn man ook.. Mijn man is trouwens chemisch analist en krijgt regelmatig met monsters te maken van allerlei tankstations
Wij tanken altijd bij een onbemande pomp. En rijden hier juist weer sneller een tank van de shell leeg als van een onbemande pomp.
Ik weet nog van onze vorige auto (Seat altea, de zuipschuit) dat we echt problemen kregen als we niet 1 bepaald soort benzine tankten.(ik weet niet meer welke) Je zit dan echt vast aan beperkte stations die jouw benzine hebben. Ben blij dat we daar vanaf zijn. zoiezo van die hele roestbak haha