Ex een narcist

Discussie in 'De lounge' gestart door ElenaSofia, 13 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ElenaSofia

8 jun 2015
    99
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wie heeft er weleens te maken gehad met een narcist in zijn omgeving? En hoe ging of ga je daar mee om? Ik kom uit een relatie met een narcist maar heb er nog veel mee te maken helaas. En dat vind ik best moeilijk.

2. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.473
    8.734
    113
    Is er officieel een diagnose bij je ex gesteld?

3. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.301
    2.569
    113
    Dat vroeg ik ook meteen af.

4. Roanchie

Roanchie Actief lid

24 apr 2016
    495
    5
    18
    NULL
    NULL
    Wij vermoeden dat de vrouw van me broer ook een narsist is, en heeft blijkbaar borderline.
    Bij ons is het niet goed gelopen en flinke familieruzie.
    Vraag me af of je ermee kan leven, wij konden het in ieder geval niet

5. Rosa Canina

Rosa Canina Fanatiek lid

28 sep 2009
    3.410
    1.065
    113
    Denk niet dat er bij de ex van TS een diagnose is gesteld als het daadwerkelijk een narcist is. Er zal namelijk nooit iets aan zo'n figuur liggen dus die gaat écht niet in therapie.

Wat een vervelende situatie voor je TS. Ik heb er zelf geen ervaring mee gelukkig, maar een vriendinnetje wat tegenover me woonde vroeger had een vader die een narcist is/was. Hij heeft zijn hele gezin geruïneerd. Kinderen (vooral zoon) zijn er zwaar beschadigd uitgekomen. 😔 Uiteindelijk had de moeder 'het lef' om weg te gaan en hebben ze die man nooit meer gezien. (gelukkig voor hen)

Veel sterkte in elk geval!

6. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.301
    2.569
    113
    Ik vraag het omdat het een beetje een trend is om het etiketje "narcist" te smijten.

Tijdje terug iemand die nu zeker weten ging scheiden man wS narcist maar opeens zou alles koek en ei zijn.

7. Islah

Islah Niet meer actief

Vraag ik me ook af. Zelfdiagnoses zijn nogal populair tegenwoordig, en dan vooral als het om narcisme gaat...
    Zo lopen er ook heeeel veel exen met borderline rond heb ik begrepen, maar wel volgens de mannen natuurlijk haha.

8. Rosa Canina

Rosa Canina Fanatiek lid

28 sep 2009
    3.410
    1.065
    113
    Ja dat snap ik. Op een gegeven moment waren er hier meerdere topics waarin werd gezegd dat ex een narcist was. Het kán natuurlijk, maar het was opvallend.

Misschien kun je een beeld van je situatie schetsen TS? En krijg je wellicht aan de hand daarvan adviezen.

9. Insomniac

Insomniac Fanatiek lid

24 jan 2015
    1.841
    780
    113
    Virtueel assistent
    Gelderland
    Een rasechte narcist komt zeer zelden voor. Omdat ze zichzelf zo fantastisch vinden is een officiële diagnose dan ook vrij zeldzaam, tenzij ze in het PBC zijn opgenomen :').

Mijn ex is ook een vervelende, manipulerende, energievretende nare man. Wat hier bekend zou staan als "narcist". Maar een échte narcist is niet te missen. En dat is mijn ex niet.

Edit: er zijn natuurlijk een hoop lijstjes te vinden, waaraan men moet voldoen om de titel narcist te krijgen. Vaak zijn het dingen die iedereen in meer, of mindere mate heeft. Echter heeft een narcist (of een Borderliner, nog zo'n mooie) dit vaak. Of altijd, of in extreme mate. Dus ik snap wel dat mensen snel betiteld worden met een psychische stoornis.

Ot, sterkte ts. Mocht je er ooit over willen praten mag je altijd een pb sturen. Ik weet niet of onze ervaring overeen komen maar ik kan altijd maar je luisteren.

10. Ik zeg niet dat je ongelijk hebt..
    Maar tegenwoordig is bijna iedereen een narcist😏
    Narcistische trekjes is niet vreemd bij de mens.

En nps word ook vaak aangezien voor Narcisme terwijl hier toch echt nog een groot verschil in zit.

Sterkte!

11. Maiasaurus

Maiasaurus Niet meer actief

Drie maal, waarvan 1 x relatie (hij had "trekken van"). Om te lezen had ik het meest aan Kernberg. Geen van de drie herkende ik in de criteria van de DSM-IV. Ik weet niet of ze op die manier bestaan.

12. Islah

Islah Niet meer actief

Haha inderdaad, een ex-kennis van mij maakt nu ineens iedere vrouw waar ze een akkefietje mee heeft gehad uit voor borderliner.

13. Insomniac

Insomniac Fanatiek lid

24 jan 2015
    1.841
    780
    113
    Virtueel assistent
    Gelderland
    Ik snap niet zo goed wat jij bedoeld geloof ik. Jij hebt 3x ervaring met een narcistisch persoon, maar geen van 3 hebben symptomen zoals in de dsm-IV (inmiddels V) staan? Is het wel officieel gediagnosticeerd dan? :(

En of ze op die manier bestaan.. door wie denk je dat de DSM geschreven word? De kleuterjuf? Sorry misschien snap ik je post niet hoor maar ik vind dit zo'n raar bericht :')

14. Maiasaurus

De drie zijn officieel gediagnostiseerd. Wij hadden het allemaal "echt." Mijn ex had trekken van narcisme en ik van borderline, volgens de hulpverlening.

15. Maiasaurus

Volgens mij staat narcisme sowieso niet meer in de DSM-V trouwens. De stoornis is afgeschaft, misschien wegens slechte publiciteit, ik weet het niet.

16. Insomniac

Insomniac Fanatiek lid

24 jan 2015
    1.841
    780
    113
    Virtueel assistent
    Gelderland
    Oké.. maar je herkent niemand in een nps? Maf..

17. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.301
    2.569
    113

Dat lijkt me een goede reden:cool:

18. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

#18 Whysteria, 13 aug 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 aug 2016
    ...

19. Insomniac

Insomniac Fanatiek lid

24 jan 2015
    1.841
    780
    113
    Virtueel assistent
    Gelderland
    #19 Insomniac, 13 aug 2016
    Laatst bewerkt: 13 aug 2016
    Huh? Hahaha jeetje. Sorry maar het is niet afgeschaft. Het staat er nog steeds in ook. Ik geloof niet dat die grote psychiaters enz die over de DSM gaan zich laten beïnvloeden door publiciteit. "Ok. Ja tot juli 2016 had je een nps maar nu bestaat de stoornis niet meer want het gaf zo'n negatieve publiciteit. Dus nu ben je gezond" zo iets? Ik kan het niet helpen maar heb er vreselijk om moeten lachen.

Edit: zie nu mijn onduidelijkheid. Het staat er inderdaad niet meer letterlijk in, maar het bestaat nog wel.

20. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.301
    2.569
    113
    Haha:D:D

Deel Deze Pagina