Is de Nederlandse taal echt zo slecht bij pubers?

Discussie in 'De lounge' gestart door mausi, 6 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Ik ben in een nogal boerse omgeving opgevoed.
    Daar waren worden als "me" heel normaal, dus me broer, me pa, me ma.
    Ik praat vaak nog steeds zo maar probeer hier wel op te letten.
    Daarbij gooi ik altijd spellingscontrole over een formele brief heen en kijk ik em zelf nog tig keer na.
    Met d en dt heb ik nog steeds veel problemen, ik heb dat ook nooit echt begrepen.

2. Roanchie

Roanchie Actief lid

24 apr 2016
    495
    5
    18
    NULL
    NULL
    Ik ben zelf een persoon die het niet helemaal onder de knie heeft, wat waarschijnlijk wel af te lezen is uit dit bericht.
    Mijn schooltijd is voor mij gewoonweg verschikkelijk geweest.
    Basisschool had ik altijd al moeite met leren en dit werd me zwaar kwalijk genomen, kreeg veel huiswerk mee en als het maar niet snel genoeg ging kapte ze er maar mee en was ik een dom kind.
    Middelbare was ook geen pretje, ze hadden duidelijk een hekel aan me en heb 1 volle jaar nederlands moeten missen omdat meneer me niet kon uitstaan, voorbeeld:
    Ik kwam de klas binnen en zei goeienmorgen meneer en mocht direct vertrekken?!?!
    Daarnaast was vaak een docent ziek en geen vervanging dus heb makkelijk 2 jaar gemist.
    Zo nog meer dingen maar ik kon nooit iets en was maar dom daar hadden ze niets aan.
    Ik kan gewoon niet zo goed leren en ik moest gewoon wat extra hulp en die hebben ze me niet gegeven.
    We kunnen nu wel klakeloos zeggen dat we onze taal in oorde moeten hebben maar ik vind dat we verder moeten kijken, de schuld ligt niet enkel bij persoon zelf.
    Een beetje hulp vanuit school kan al een hoop doen.
    Zo had ik wiskunde goed onder de knie omdat er tijd genomen werd voor me, dit was echt heel fijn om een keer niet te horen dat ik dom was en het niet kon.
    Vind het echt heel jammer dat als je je taal niet goed onder controle hebt dat je eigenlijk al direct een stempel krijgt.

3. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

Oh echt. Dat was namelijk het eerste dat mij hier opviel. Ik heb fam in amsterdam wonen maar die doen dat zeker niet. Wie weet komt het wel doordat bij ons thuis alle stomme fouten er gelijk 'uitgeslagen' werden. (Niet letterlijk natuurlijk 😬 )

4. stiertje88

stiertje88 Fanatiek lid

24 mrt 2013
    1.207
    360
    83
    ;) sorry, kon het niet laten

5. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    En met jou de helft van Nederland onder de 25 ofzo? Er zullen echt wel mensen zijn die er echt moeite mee hebben en niet genoeg begeleiding hebben gehad maar dat kun je echt wel zien aan het soort fouten dat gemaakt wordt. En bij jou valt het eigenlijk best wel mee. Je zou wat leestekens anders kunnen gebruiken en er staat hier en daar een typefout maar je gebruikt geen verkeerde woorden en je grammatica is oké.

6. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Hahaha

7. flowertje36

flowertje36 Niet meer actief

Als ik alle reacties hier lees vind ik wel dat sommigen heel laag denken over mbo studenten.
    Hier mbo niveau 3 en 4 afgestuurd. Als ik een belangrijke brief schrijf kan ik echt wel correct nederlands hoor.

8. flowertje36

Hier ook in een boerse omgeving. Als wij met me praten zou niemand ons verbeteren.

9. Sneeuwvlokjes

Sneeuwvlokjes Fanatiek lid

12 mrt 2014
    2.131
    1.210
    113
    Maar met "me" praten vind ik heel anders dan "me" schrijven.

10. Sneeuwvlokjes

Sneeuwvlokjes Fanatiek lid

12 mrt 2014
    2.131
    1.210
    113
    In het creche schriftje van mijn zoon stond laatst (geschreven door de juf):

Vlede week heeft *naam* een leuk knutselwerkje gemaakt.

Serieus.....vlede.....het idee dat een juf werkelijk denkt dat dat een woord is! En ze gebruikt ook "me" te pas en te onpas.

11. Roanchie

Roanchie Actief lid

24 apr 2016
    495
    5
    18
    NULL
    NULL
    Heb er heel erg me best voor gedaan haha:p
    Het valt me gewoon op dat als het niet vlekkenloos is je direct vreemd aangekeken word.
    Ik krijg nog regelmatig te horen hoe slecht me spelling en schrijven is.
    En zo weinig docenten.
    De zoon van mijn vriendin heeft bijvoorbeeld al de helft schooljaar gemist omdat er geen docenten zijn, vind dat zo raar... hoe moeten ze het dan leren?

12. flowertje36

Oh dat is wel heel ernstig! Als zo'n iemand les geeft op een basisschool leert je kind het gelijk verkeerd!

13. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Ik ook. Ik spreek op mijn werk zoveel mogelijk ABN maar thuis, vooral bij mijn ouders, praat ik hartstikke plat Brabants. Ik maak mijn woorden niet af (nie af dus 😝 ) en gebruik Brabants dialect maar mijn Nederlands in schrift is vlekkeloos (al maken we allemaal wel eens een voutje). Ik vind het dan ook echt minder irritant als mensen ME broer zeggen dan wanneer ze het schrijven. Dat is gewoon spreektaal. Maar spreektaal schrijf je niet. Je weet toch dat het fout is? Of zijn er echt mensen die dat niet weten?

14. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Ik vind dat dus echt serieus schokkend. Is de kwaliteit van het onderwijs in NL dan zó hard achteruit gegaan sinds ik op school zat?! 😳 Want daar ligt volgens mij al een (groot) deel van het antwoord op de vraag van TS-het zijn niet alleen pubers overigens die de Nederlandse taal zo slecht beheersen, ook op dit forum is het vaak om te huilen-het feit dat het de docenten de taal zelf blijkbaar niet beheersen. ☹️

Als mijn kind een juf/meester had die schreef zoals in het voorbeeld hierboven zou ik mijn kind niet op die school willen hebben, echt om te janken! 😫 En los van bepaalde stoornissen of mensen die wat minder begaafd zijn, je hoeft nu ook weer geen Einstein te zijn om fatsoenlijk Nederlands te leren zeg, kom op!

15. xbabyxdx

xbabyxdx Niet meer actief

Wat is er mis met niveau 3 en 4?

Dus als je dit niveau hebt dan kun je geen goed Nederlands spreken/schrijven? Wat een onzin zeg! Ik wil niet vervelend zijn maar ik vind niveau 4 alles behalve een "tja" niveau....

16. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    #56 Strijkkraal, 7 aug 2016
    Laatst bewerkt: 7 aug 2016
    Ja, maar kinderen moeten toch kinderen zijn? Niet teveel leren, want stel je voor dat het kind geen kind kan zijn, en leren doen ze wel op de middelbare school ...??? *sarcasme modus uit*

Tegenwoordig is leren, zo lijkt het wel, een scheldwoord. Zeker als het basisschool kinderen betreft.

Het feit dat de PABO lang een lagere standaard heeft gehanteerd, omdat er te weinig studenten afstudeerden, draagt ook niet bij. Nu tegenwoordig is dat wel anders, mijn zusje heeft afgelopen juni haar 4 jarige deeltijdopleiding afgerond en ik weet dat het nu een zware opleiding is, met taal- en rekentoetsen die gehaald MOETEN worden. En nu was ze de oudste (klassemoeder zeg maar) met haar 42 jaar, maar het verschil was vrij duidelijk. Mijn zusje is bijna cum laude geslaagd met een 9 voor haar eindscriptie, maar de jongere studenten hebben echt moeite gehad om alles bij te benen hoor. Hoe vaak mijn zusje niet als hulplijn heeft gediend was ontelbaar.

17. sillies

sillies Fanatiek lid

15 aug 2013
    3.189
    1.395
    113
    Ik zou er ook op afknappen. Natuurlijk schrijft bijna niemand foutloos Nederlands, zeker een domme mbo'er niet :(:x. Maar mn oppas moet toch wel enigszins kunnen schrijven. Gebruik 1x 'me' verkeerd en ik sla over.

Wat ik nog wil toevoegen: een vriendin van mij is zo intelligent dat ze PABO heeft kunnen doen, ik ben maar een simpele mbo'er, maar als iemand slecht Nederlands schrijft is zij het wel. dt heeft ze nog nooit van gehoord. En toch haar hbo diploma op zak! Beetje domme opmerking, blondine ;).

18. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    #58 Strijkkraal, 7 aug 2016
    Laatst bewerkt: 7 aug 2016
    je had het tegen mij? Want ik vind een lerares die de Nederlandse taal niet machtig is echt slecht. Deze mensen onderwijzen mijn kind en ik verwacht van die mensen dat ze mijn kind goed onderwijzen. En als je dus de taal niet machtig bent, of niet kan rekenen bv, dan vind ik dat slecht. Prima als je heel erg intelligent bent, maar dat heeft er werkelijk niets mee te maken dan ...

19. lies276

lies276 Niet meer actief

Ik merk het ook bij collega's hoor en dat zijn toch echt geen pubers meer.
    Vooral het gebruik van straat- en sms-taal stoort me enorm.
    Het komt op mij iig niet al te intelligent over, al zegt het misschien niks over het IQ.

20. Kangerootje

Kangerootje Fanatiek lid

24 dec 2013
    3.291
    1.491
    113
    Vrouw
    Wat bedoel je, hoezo verwacht je geen perfect Nederlands van een MBO'er??

Deel Deze Pagina