Hallo dames mijn verhaaltje Ik ben voor de 2e keer zwanger en ik loop nu bij het ziekenhuis omdat mijn zoontje te klein geboren is, bij mijn vorige zwangerschap liep ik gewoon bij een verloskundige die ik zelf heb uitgekozen, daar werkte alleen maar vrouwen maar nu moet ik naar het ziekenhuis voor extra controle's en groeiecho's elke 2 weken krijg ik een echo, niet dat ik dat zo erg vind natuurlijk want hoe meer we ons kindje zien hoe beter natuurlijk, maar het probleem is, ik zou graag alleen maar door een vrouwlijke gynaecoloog geholpen willen worden, heb totaal geen nare ervaringen ofzo met mannen maar ik vind het gewoon niet prettig een manelijke gyn erbij, ons ziekenhuis is behoorlijk groot en ze hebben sinds vorige jaar ook een speciale zwangere spreekuur dus er lopen enorm veel gynaecologen en verloskundige rond, ik heb nu al meer dan 7x gevraagd naar een vrouwelijke gyn maar elke keer komen ze weer met ja maar mevr u bent niet de enige en er lopen hier meer mannen dan vrouwelijk artsen rond, terwijl ik zelf nog maar 2 verschillende mannen heb gezien en mega veel vrouwen ziet lopen :x Wat kan ik nou nog doen dan vragen om een vrouw? iemand ervaring of weet wat ik kan doen, heb toch recht een vrouw te krijgen? het heeft trouwens niks met het geloof of man te maken, als ik met een nederlander had geweest dan wilde ik ook een vrouwlijke arts heb verder nog veel meer klachten eigelijk over dit ziekenhuis zo loop ik dus bij de gyn omdat mijn zoontje te klein was bij de geboorte maar toen ik dus bij de VK liep met mijn zoontje werd ik veel en veel beter gecontroleerd met alles, zoals het voelen aan mijn buik mijn gewicht, bloed waardes na kijken en mijn bloeddruk meten, dat doen ze hier ook maar af en toe en moet er zelf ook nog vaak om vragen pff voel me hier echt een nummertje en heb het idee dat ze daar alleen maar echo's maken voor het leuke erbij zeg maar sorry voor het wat warrige verhaal ben niet zo goed in het verwoorden Groetjes Hanuna
Ik denk dat je daar niet om kan vragen volgens mij mag dat niet. Want dat is discriminatie.. En hoe wil je dat doen als je moet bevallen.. Als er dan een mannelijke gyn dienst heeft dan moet hij je ook helpen toch?
Ik denk dat je het ermee moet doen, je kan ook een man treffen bij de bevalling. Wil je die wegsturen dan? In een ziekenhuis heb je nou eenmaal niet voor het kiezen
ik vraag me af of het echt een recht is om een vrouwelijke gyn te krijgen! je kan hier om vragen en uitlegen waarom je graag alleen geholpen wild worden door een vrouw! ze zouden hier in mee kunnen denken maar of ze hier echt in mee zullen gaan weet niet of dat moet! wat ik wel weet stel dat je s avond bevalt je geen keuze heb uit gyn en dat je tijdens de bevalling inderdaad geholpen kan worden door een mannelijke gyn, ze zullen voor jouw niet speciaal een vrouwelijke gyn elke avond in huis laten ! maar weet jezelf ook wat de rede is , Geloofsovertuiging , niet prettig voelen bij een man , reden uit het verleden ?
Ik vraag me ook af of het een recht is het te vragen. Ik denk namelijk dat je het er gewoon mee moet doen. Ik kan me voorstellen dat een ziekenhuis daar geen rekening mee kan houden, want wat wordt het volgende dan dat mensen graag willen. Ik denk dat je het wel mag aangeven in de zin van "als het zou kunnen zou ik graag door een vrouwelijke gyn geholpen worden" lukt het en krijg je een vrouwelijke gyn dan heb je geluk zo niet dan zal je bij de mannelijke gyn net zo goed geholpen worden. Je kindje moet toch nagekeken worden, dat lijkt me het belangrijkste meid!
Ik denk ook dat je zeker een voorkeur kan uitspreken maar het niet kan eisen. Je zal het idd moeten doen met de arts die op dat moment aanwezig is. Ookal heb je wel een vaste vrouwelijke gyn....ook zij heeft een keer vakantie of is ziek.. Ik had bij de bevalling van mijn zoontje ook liever mijn vaste gyn gehad (vrouw) maar die had toevallig geen dienst en een voor mij onbekende gyn (man) heeft het moeten doen. En ik was met die man ook dik tevreden hoor!
idd. als je iets mankeert dan ben je blij dat je geholpen word, of het nu een man of vrouw is ik heb als ik opgenomen lig ook liever een 1 persoons kamer dan een 4 persoonskamer. maar dan heb ik pech, want ik zal het toch met die 4 persoonskamer moeten doen en BLIJ zijn dat ik uberhaupt op een kamer lig kortom, in de zorg heb je weinig te eisen, je moet blij zijn dat ze je helpen, want dat is het aller aller belangrijkste zo snap ik dat ook nooit dat sommige vrouwen die op de 1e hulp liggen en half dood gaan weigeren behandeld te worden door een man vanwege hun geloof. hallo? je moet blij zijn dat de zorg hier zo goed is en je geholpen word. is in andere landen wel anders
Je mag een voorkeur aangeven, maar eisen? Heb respect voor je gedachtes hoor, maar je begrijpt toch zelf wel dat als je bijvoorbeeld aan het bevallen bent en er alleen een mannelijke gyn is je die moeilijk kan wegsturen toch? En wat wil je dan precies dat die mannelijke gyn niet doet dan? De inwendige onderzoeken of gewoon alles niet?
Omdat je nu elke keer een echo krijgt hoeven ze niet naar je buik of gewicht te kijken. Dit doen ze namelijk om het gewicht van je baby te schatten, maar nu ze dat op de echo kunnen zien hoeven ze het niet op ene andere manier te doen.
Ik heb persoonlijk ook liever een vrouw, in Turkije is dat gelukkig geen probleem. Ik vond deze site met informatie over de vrije artsenkeuze: Vrije artsenkeuze Er staat onder andere dat instellingen alleen aan een verzoek hoeven te voldoen als de patient dit tijdig aangeeft, bv. bij het maken van de afspraak. Er zijn wel een aantal beperkingen, die je ook op deze site kunt vinden. Succes!
Ik dacht altijd dat je daar wel recht op had, mijn moeder heeft het er ook altijd over dat het zou moeten kunnen maarja wie zijn wij Over het bevallen daar zie ik eigelijk ook wel tegen op als het in het ziekenhuis zou gebeuren, ze hebben mij gezegd mocht het kindje met de 36 weken echo normaal op groei lopen dat ik dan terug mag naar mijn eigen vorige verloskundige, ben toen thuis bevallen en naar het ziekenhuis gaan had ik toen niet eens gehaald zo snel ging het ( hoop het nu net zo maar ben bang van niet ) De reden dat ik het niet wil is dat ik het gewoon niet prettig vind om een man erbij te hebben, klinkt misschien stom? maar ik ben opgegroeid zonder vader heb pas sinds mijn 28e mijn man leren kennen en heb nooit ervoor een vriendje/vriend gehad, vrienden heb ik ook niet, heb eigelijk al mijn hele leven een minderwaardigheidscomplex gehad en nu nog steeds, ook heb ik dat bij mijn man vind het zelf ook heel erg vreemd durf soms een man niet eens aan te kijken dus een mannelijke gyn is dan al helemaal niet fijn. heb altijd een vrouwelijke huisarts en daar heb ik ook speciaal om gevraagd en daar doen ze ook nooit moeilijk over
Dat snap ik ook al niet zo want niet bij elke echo kijken ze naar het gewicht van de baby, meestal kijken ze alleen maar naar het hartje, en de inhoud van de maag en blaas van het kindje en dan zijn ze alweer klaar, het opmeten van het kindje doen ze weer een ander keer kunnen ze trouwens op de echo ook zien of het al is ingedaald?
Gyns draaien onregelmatige diensten en dus is het bijna niet te doen om jou dan altijd bij een vrouw in te roosteren. Je kunt uiteraard vragen of het mogelijk is, en als er ruimte is bij een vrouwelijke gyn, dan zullen ze je heus daar wel in plannen, maar is die ruimte er niet, dan heb je toch echt pech. Over de controles: tja, zo gaat het in het ziekenhuis idd, heb de eerste 3 maanden deze zwangerschap ook in het ziekenhuis gelopen en daar zijn de controles minder uitgebreid dan bij de VK. Overigens is het zo dat als je met echo in de gaten gehouden wordt, je buik niet gemeten hoeft te worden, want dan zien ze alles op de echo wel. Een VK heeft die luxe niet en moet het dus van dat soort dingen hebben om je in de gaten te kunnen houden.
Maar ze zien echt wel of het kindje goed groeit hoor! Daar hoef je echt niet elke keer alles voor op te meten En ja, op een echo kun je zien of een kindje ingedaald is.
Maar als je het altijd blijft ontwijken dan raak je er natuurlijk ook nooit aan gewend. En dan wordt het naarmate je ouder wordt alleen maar een groter probleem lijkt mij. Je kan nu eenmaal niet altijd kiezen.
Over recht op een vrouwelijke arts: alles wat gepland kan worden, daarin mag je aangeven het liefste bij een vrouwelijke arts ingepland te worden en dan moet het ziekenhuis daar ook serieus naar kijken. Zij zijn jou echter NIET verplicht om zich in allerlei bochten te wringen om aan die wens te voldoen en daarmee is het dus geen recht. Het ziekenhuis moet het ook maar doen met wie er daar aan artsen allemaal lopen en wie wanneer dienst heeft....
weet je ik wilde ook geen mannelijke gyn gewoon het idee dat een man bv inwendig onderzoek deed ik moest er niet aan denken ! tot dat ik een flinke nierbekken onstekking kreeg en op de eerste hulp belanden en daar werd ook ene gyn bij geroepen , voor mijn helaas een man ! de tranen stonden in mijn ogen , want dit wilde ik niet ik wilde een vrouw, helaas had ik niks te kiezen en had ik het te doen met een mannelijke gyn! uiteindelijk toch het onderzoek laten doen maar hem wel verteld dat ik er erg tegen opzag dat ik een inwendig onderzoek moest laten doen door een man , zijn reactie toen heeft voor mijn een hele hoop goed gemaakt en besefte ik me dat er eigelijk hellemaal geen verschil is behalven geslacht! hij zij tegen mij dat ondanks zijn geslacht hij toch echt naar dezelfde school was geweest als vrouwelijke gyn en dat het voor hem echt na 10 jaar werk ervaring geen verassing meer was hoe een vrouw eruit zag van onderen en dat hij daar zonder blikken en blozen naar kon kijken en juist trots was dat hij vrouwen kon helpen met hun problemen ! maar dat hij ook begreep dat het voor een vrouw wel is ingrijpend kon zijn om een man te treffen ! en als ik nu eerlijk ben , ga ik liever naar een mannelijk gyn ( toevallig vaak dezelfde als die dag toen ) en merk dat ik me daar veel meer op me gemak voel, ondanks ik het eerst echt niet wilde. dus ik denk dat je gewoon eerlijk moet zijn je bent niet de eerste die hier tegen aan loopt , en geloof mijn een goede gyn stelt je op je gemak en luistert naar je en begrijpt je !
Het belangrijkste lijkt mij dat je een deskundige gynaecoloog krijgt. Of dat een man of vrouw is, doet niet zo terzake. Gelukkig kijkt men in Nederland naar iemand zijn geschiktheid, en niet naar zijn of haar geslacht. Dat zou namelijk discriminatie zijn. En ik neem aan dat jij ook liever niet gediscrimineerd wordt.