Vanmorgen hebben wij te horen gekregen dat er vlak na mijn bevalling bloed word geprikt bij de kleine... Ik word er al naar van als ik er aan denk. Wie weet hoe dit precies gaat? Het lijkt me namelijk niet echt makkelijk.
Dit gaan ze ook eerst proberen, maar vaak kunnen ze deze bloedwaardes er niet uithalen.. De kans is groot dat er dan toch bloedgeprikt moet worden.
Hier ook gelijk na de geboorte het een en ander moeten doen. Navel streng bloed en bloed prikken dit ging gewoon via de hiel. Ik heb er niet zo veel van mee gekregen want dit deden ze bij het hechten. Maar ik zelf dacht nu hoef ze ook geen hiel prik na 2 dagen. Maar dat moest wel helaas dus binnen 3 dagen 2 keer in de hiel Mocht je meer willen weten vraag het...
Pasgeborene doen ze altijd uit de hiel. Weet niet waarom je kindje geprikt moet worden, maar als ze een lijntje heeft (infuus) kunnen ze het ook daaruit halen. Hielprik valt mee hoor. Doen ze met een zelfde naaldje als bij een vingerprik. Dan stuwen ze zeg maar druppeltjes uit het prikgaatje (net als dat je een eindje hebt aan een vinger en je wilt het goed schoon laten bloeden) en dat vangen ze op in een cupje.
Ps. Mocht er bv genetisch onderzoek moeten worden gedaan, dan is daar vaak wat meer bloed voor nodig. Het kan dan nodig zijn dat ze wel een vat aan moeten prikken. Dit kan niet iedereen, maar een kinderarts of een goede analist zijn profs daarin!
Ik ben van de jongste in Duitsland bevallen.... en daar deden ze bloedafnemen vanuit het handje (bovenkant) ook het bloed voor de "hielprik" hebben ze op die manier afgenomen.
Bij mijn kindjes moest er ook bloed worden afgenomen ivm mijn schildkliermedicatie. Dit hebben ze gedaan vanuit de bovenkant van het handje. Het werd gedaan door iemand die vaak kinderen prikt.
Bij onze dochter prikten ze bloed uit het hoofd, was wel een rot gezicht maar ze leek er weinig last van te hebben. Elke dag dat geknijp in die hielen vond ik veel zieliger..
Ik woon in België dus ik weet niet als dat verschil maakt. Hier veel bloed moeten prikken bij mn zoontje (prematuur, zag geel, goed wat opstartprobleempjes). Ze deden het altijd in zn handje. Ik had een echte bruller. Hier gaven ze hem dan mijn vinger in zn mondje met pure glucose op. Heeft nooit meer gehuild op deze manier. Ik was ook niet zo van de suiker voor zo'n jonge baby maar het leek hem wel te kalmeren en rustig te maken. Als zo'n kleintje echt schreeuwt lijkt het echt heel zielig.
Bij mijn zoontje hebben ze dit ook gedaan omdat ik al vanaf 31 wk gebroken vliezen had en pad met 5 wk be Bevallen. Ik wilde er persee niet bijzijn en gelukkig maar. Papa was er wel bij en noemde het mishandeling. Na jawel 5 keer mis prikken in zijn handje uiteindelijk afgetapt uit zijn pols door iemand van de ic afdeling. Mijn vriend werd zo kwaad dat ze maar door bleven prikken dat ze dus maar iemand anders gingen halen. Hij had zijn handje ingepakt zitten en pols met verband. Maar goed het is nodig en ook erg belangrijk. Beter dingen uitsluiten dan afwachten tot je kindje echt zoek wordt want dan hebben ze wel meer spuiten nodig. Succes Dat ze altijd aftappen uit de hiel klopt dus niet hier mijn zoontje toen ik hem terug kreeg, knal rood van het huilen
Zoals ik al zei ligt dat aan de hoeveelheid die ze nodig hebben. Dat is voor de ene test meer dan de andere. Jammer dat je een slechte ervaring hebt gehad. Dit is echt niet nodig! Ik kan het toch weten. Het is mn werk en heb zelf een dochter drie weken op IC gehad na de bevalling. De glucose die ze geven is trouwens Sucrose (net wat anders). Dit werkt als een soort drugs. Ze raken er van in de bonen... Hihi Dus TS laat je niet afschrikken!
Dank jullie wel voor jullie verhalen! Ik zal eens vragen aan mijn gyn of ze dit inderdaad via de hiel doen. Vind het geen leuk idee je kind heeft net een bevalling achter de rug en word dan al gelijk aan het kind getrokken. Maar ben wel wat geruster na jullie verhalen.
Mijn beide kinderen hebben ze direct na de geboorte bloed af moeten nemen, en ik heb eigenlijk nooit gevraagd hoe ze dat gedaan hebben. Mijn dochtertje heeft een week of 6 op de Neon gelegen dus daar hebben ze het wel vaker gedaan. Hoe dan ook, een troost is misschien dat ze hier niets mer van weten naderhand. Mijn dochtertje heeft geen enkele herinnering aan al haar ziekenhuis ervaringen, operaties, infusen etc. Ik denk vaak dat het vervelender is voor de ouders. Dus als je er niet tegen kunt of naar van wordt kun je er beter niet bij zijn, dat is voor je kindje echt niet erger of beter, maar maakt wel veel verschil voor de moeder