Hallo allemaal! Ik lees vaak over een marge bij de uitgerekende datum omdat nooit zeker is wanneer de bevruchting precies heeft plaats gevonden. Nou vroeg ik me af of vrouwen met een een vruchtbaarheidsbehandeling (die dus precies weten wanneer de bevruchting heeft plaats gevonden) ook vaker op of voor de uitgerekende datum bevallen?
Als je een regelmatige cyclus hebt en de eerst echo's geven ook exact het termijn aan dat je zelf ook al had uitgerekend n.a.v. je cyclus, dan mag je er toch wel vanuit gaan dat bij een natuurlijke zwangerschap de uitgerekende datum ook heel nauwkeurig is.
Ik geloof het niet. Bij een terugplaatsing weet je op de dag wanneer het gebeurde. Al kan er wel een kleine vertraging optreden. Maar de meeste "natuurlijke" concepties zijn ook wel op een dag of 2 terug te leiden. Volgens mij wordt ook bij allebei een termijn echo gedaan rond de 10-12 weken om te kijken wat de echte uitgerekende datum. En kindjes houden die variatie van 5 weken (37-42) om groot genoeg te worden voor de bevalling. Die variatie van een paar dagen rond de conceptiedatum wordt teniet gedaan door de variatie in draagtijd..
Hier een IUI mama, zelf had ik n.a.v. de behandeling 10 april uitgerekend en de vk stelde 9 april vast als uitgerekende datum, dus dat kwam mooi overeen. Menneke is overigens op 12 maart geboren (ivm veel te hoge bloeddruk van mij en groeiachterstand van ukkie, hij had het niet meer zo naar zn zin in mijn buik)
Hier IUI mama. Onze zoon lag met 10 weken een week voor op groei dus toen is de uitgerekende datum verplaatst naar een week eerder. Ben uiteindelijk ingeleid op 42+5. Avond daarvoor zijn zelf de weeën begonnen. Als ze de datum gewoon hadden laten staan dan was ik bevallen op 41+5 (toch?) Nu trouwens weer hetzelfde verhaal. Uitgerekend op 31 aug maar volgens de berekeningen eigenlijk op 7 sept. Deze knul lag met 10 weken ook weer een week voor op groei en met 20 weken liep hij 5 dagen achter ofzo maar de datum van 31 aug laten ze staan.
Hier een ICSI mama, Was uitgerekend op 8 December, maar madam liep steevast een aantal dagen tot een week achter op groei. Maar ze laten wel de uitgerekende datum vast staan. Mijn bevalling begon op 16 November maar stopte toen bij 4cm en ben uiteindelijk bevallen op 26 November.. Dus ik denk dat het helemaal niets uitmaakt