Goedemorgen, Ik heb een vraag over ouderschapsverlof. Toen ik mijn verlof aanvroeg ben ik uitgegaan van ons personeelshandboek waarin stond dat ik recht heb op 13x mijn wekelijkse uren. In overleg met mijn werkgever heb ik nu voor de duur van 1 jaar lang 1 dag ouderschapsverlof opgenomen. Nu zat ik op internet rond te kijken en toen kwam ik op Rijksoverheid.nl uit. Daar staat dat het ouderschapsverlof 26x de wekelijkse uren bedraagt. Geldt dit voor iedereen? Overruled dit ons personeelshandboek? Met wat googlen zag ik dat die 26x per 2009 is, aangezien ons personeelshandboek van 2006 is, denk ik dat dit nooit aangepast is. Graag verneem ik of het correct is dat ik nu, ondanks dat er iets anders in ons personeelshandboek staat, gewoon recht heb op die 26x. Tevens verneem ik graag of ik het goed begrepen heb dat als ik nog een kindje krijg, er dan voor de berekening van de zwangerschapsuitkering uitgegaan wordt van mijn loon van voor het ouderschapsverlof (dus over 32 uur ipv tijdelijke 24 uur). Alvast heel erg bedankt! Groeten Tess PS. Zou het mogelijk zijn dat ik het antwoord op deze vragen ook naar mijn privé email gestuurd krijg, ik zou graag anoniem blijven en wil niet dat mijn werkgever weet dat ik anoniem actief ben op dit forum
Beste Tess2013, Je hebt een vraag over het ouderschapsverlof, over het aantal uren dat je hier recht op hebt. Zoals je zelf al hebt gezien wordt het ouderschapsverlof geregeld door de Rijksoverheid. Volgens de site van de Rijksoverheid hebt je recht op 26 weken ouderschapsverlof verdeeld over 12 maanden. Heb je voor 2009 een deel van je ouderschapsverlof opgenomen? Dan heb je volgens de site recht op 13 weken verlof verdeeld over 6 maanden. Heb je hier verdere vragen over, dan kan je contact opnemen met Informatie Rijksoverheid, telefoonnummer 1400. Verder wil je weten hoe het gaat met de berekening van de Zwangerschapsuitkering als je nog een keer zwanger zou worden. Bij het berekenen van de hoogte van de uitkering wordt niet gekeken naar het ouderschapsverlof. Als je aansluitend aan het ouderschapsverlof een Zwangerschapsuitkering krijgt, dan berekent UWV de uitkering met het loon dat je verdiende voor het ouderschapsverlof. In jouw situatie is dit dan 32 uur. Actuele informatie over de hoogte van de Zwangerschapsuitkering vind je hier. Het is helaas niet mogelijk om deze informatie ook naar je e-mailadres te sturen. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare