Goedenavond, Ik heb een jaarcontract bij mijn werkgever dat afloopt op 22juli 2012. Ik ben op 27juli 2012 uitgerekend en dus valt dit midden in mijn zwangerschapsverlof. Mag mijn werkgever dan mijn contract alsnog beeïndigen, of heb ik toch tot aan het einde van mijn verlof recht op mijn volledige salaris in plaats van een WW-uitkering? Vriendelijke groeten, Anneke
Beste Anneke, Wanneer je een jaarcontract hebt dat afloopt, wordt het contract niet beëindigt, maar loopt het van rechtswege af. Je werkgever is niet verplicht om een tijdelijk contract te verlengen. Voor het recht op zwangerschaps- en bevallingsverlof maakt dit niet uit. Je hebt altijd recht op 16 weken verlof. Op het moment dat je contract eindigt, kan je werkgever dit aan ons doorgeven. Vanaf dat moment kunnen we de uitkering direct aan jou overmaken, en niet meer aan je werkgever. Als je dat liever wilt, kunnen we de uitkering ook meteen aan jou betalen. Je werkgever moet dat dan wel op het aanvraagformulier vermelden. Als je na afloop van het verlof nog geen ander werk hebt gevonden, kun je dan alsnog WW aanvragen. Je wordt dus pas werkloos als je verlof eindigt. Op onze website vind je actuele informatie over beëindiging van het dienstverband, over de betaling van het verlof en over de WW-uitkering. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare