Hi meiden, Ik geef mijn dochter bv en hoop dit nog even vol te houden. De kraamhulp adviseerde me om niet te lang te wachten met een keer een flesje (gekolfde melk) te geven zodat ik straks geen kind heb wat een flesje weigert. Alleen ben ik wat 'bang' om haar een flesje te geven omdat ik bang ben dat ze daarna de fles veel makkelijker vindt en dat ze daarna niet meer aan de borst wil. Wat raden jullie me aan? Wanneer kan ik het beste een flesje introduceren? En heeft het zin om van die speciale flesjes te gebruiken die erg op de borst lijken (heb daar wel eens reclames van gezien)
Hoi Chocochick, Wij zijn een flesje gaan introduceren toen onze zoon ongeveer 6 weken oud was. Eerste kleine beetjes; 20, 25 cc per keer. We hebben de "calmaspeen". Van medela. Dit is een een speen die ongevver hetzelfdevwerkt als uit de borst. De melk stroomt niet gewoon het mondje van de baby in maar ze moeten dezelfde techniek gebruiken als aan de borst. Wij zijn er erg tevreden mee. Ik was ook bang dat onze zoon de fles makkelijker zou vinden maar niets is mnder waar. Hij is nu bijna 5 maanden en drinkt op de dagen dat ik er niet ben wat hij minimaal nodig heeft en de rest haalt hij bij mij in. Wat wel heeft geholpen is een beetje rondlopen terwijl hij de fles krijgt. Ik geef trouwens zelf de fles niet want dan wil hij alleen maar borst. Mijn man heeft in het begin in een week denk ik 3 a 4 keer een flesje gegeven. Dat was bij ons voldoende. Groetjes chocotof
Beste moment om met een fles te beginnen is als je kind de drinktechniek aan de borst echt goed onder de knnie heeft. Meestal is dat ergens tussen de 4 en de 6 weken. Dus voorlopig hoef je je niet druk te maken, en kun je je gewoon op de borst concentreren.
Idd tussen 4 en 6 weken wordt er aangeraden. Hier op een gegeven moment dagelijks gaan doen omdat ze begon te weigeren. Hier kon papa het in het begin ook alleen doen en kon ik niet in de buurt zijn. Toen ze wat ouder was, maakte het haar niet zoveel meer uit (behalve s avonds laat/s nachts), zolang ze maar melk kreeg.
Okay dan wachten we nog even. We hebben haar de eerste week moeten bijvoeden en dat hebben we toen met zo'n spuitje gedaan, maar de laatste dag begon de kraamhulp over een flesje, dat we daar naartoe moesten overstappen. Maar ik was te bang dat ze dan tepelverwarring zou krijgen, en daarnaast kreeg ze ook maar 20 ml mm bij dus dat is makkelijk te doen met zo'n spuitje. Ze heeft ons geadviseerd om twee weken te wachten met een speentje. Is dat een goede tijd of kunnen we daar beter ook wat langer mee wachten? Ons meisje heeft vaak nog wel zuig behoefte als ze klaar is met drinken en tot nu toe is m'n tepel haar beste vriend.
Nog even bij je tepel houden ALs je nu een speentje geeft heb je ook het risico om hongersingnalen te missen en dat is belangrijk als je op verzoek wil voeden en ook om je productie goed op te starten. Hier ook met 4 weken begonnen. Heel goed dat je naar je gevoel hebt geluisterd hoor. We hebben het hier met 10 dagen ook geprobeert omdat ik even weg moest maar goddank bleef mijn zoontje toen slapen want de fles (met mijn gekolfde melk): die bliefte meneer niet Later nooit problemen gehad met de fles maar het was wel even een zoektocht. Hebben de Difrax, Avent, en Dr Brown fles gehad tot we een fles vonden die werkte (de Tommee Tippee)
Ik geloof dat mijn dochter 5 weken was. Gok dat we 1 a 2x per week oefende, vaak maar met een 30cc ofzo, daarna gewoon weer lekker aan de borst Hier heb ik na een week of 6 een speentje aangeboden maar ze vond er weinig aan. Uiteindelijk pakte ze hem heel af en toe als ze echt moe was maar met 3 maanden vond ze haar duim en was de speen passé. Ook de duim gebruikt ze nu nagenoeg nooit meer en de speen enkel als ze heel moe is en een keer wandelend in slaap 'moet' vallen. Van 2 tot ongeveer 6 weken hebben ze heel veel zuigbehoefte, lijkt wel, ik heb dit opgelost door lekker veel aan te leggen. Ze lag ooit ochtenden en avonden aan de borst. Slapen, drinken, slapen, drinken. Toen dacht ik dat het vast raar was, ik verwen haar voor mijn gevoel (en voornamelijk voor anderen...) maar later las ik heel vaak dat het normaal is (clusteren) en je zo ook de mama-honger stilt. Geen speentje voor nodig