Nou ik begrijp nu dus dat er geen 30 weken echo's meer worden gemaakt tenzij er echt een aanleiding voor is (vermoeden van een groeiachterstand ofzo). Dat vind ik persoonlijk wel heel jammer. Is dat bij jullie ook zo of is dat iets plaatselijks hier? Ik heb overigens zelf wel mazzel, want mijn verloskundepraktijk is gevraagd voor een groeionderzoek, waardoor ik nog twee echo's krijg. Maar dat je dan eigenlijk alleen in het begin en met 20 weken een echo hebt straks is best wel jammer voor al die aanstaande moeders.
Hier ook zo. Ik dacht ook fijn met 30 weken nog groei echo, is het afgeschaft. Onze praktijk doet ook mee aan die onderzoeken maar volgens mij is het afhankelijk als je praktijk word uitgeloot of je die extra echo's ook echt krijgt. En ik ben dan ook al te ver heen geloof ik.
when I was pregnant with my daughter 5 years ago, I only got 20 weeks echo (I live in Amsterdam). I didnt even know they used to offer 30 wees growth echo. As I had very low PAPP-a levels at my combination test (which is linked to later problems with placenta and preeclampsia), I asked my midwife if I can have extra growth scan round week 30 and she said "it is not proved that there is really a link with low papp-a levels and growth problems, so if you want it, we can request it, but you will have to pay for it!" Now, I dont mind paying, but I find it qute shocking, as it is standard in most countries (with low papp-a levels in any case).
Is hier ook niet standaard. Ik heb em gekregen omdat ze de groei niet vertrouwde, maar anders had ik geen echo meer gehad vanaf de 20 weken echo.
Ik heb hem bij mijn vorige zwangerschap ook niet gehad. Volgens de verloskundige was er geen bewijs dat een groeiecho meer betrouwbaar is dan het voelen van de verloskundige tijdens de standaard controles. Ik weet nog niet of dit keer wel een echo wordt aangeboden. Ik zag hem nu opeens wel op de website staan bij mijn verloskundige. Mogelijk is het alleen als daar aanleiding voor is.
Bij de vorige zwangerschap niet gehad. Nu met 32 wel, omdat de placenta vlakbij de baarmoedermond ligt.
Oke, ja ik vind het wel gek. Denk allemaal bezuiniging inderdaad. Wel bizar tiktak dat je dat zelf moest betalen dan. Het is zo heerlijk om in die lange periode van 9 maanden een paar keer je kleintje te mogen zien. Geeft je misschien rust, of extra verbinding? Het is heel speciaal!
Hier vorig jaar al niet meer. Bij onze vk hing toen een brief dat het vanaf 2014 niet meer vergoed werd en wordt nu inderdaad alleen nog gedaan bij een medische indicatie (twijfel over groei oid).
Ik zou in eerste instantie alleen de 20 weken echo hebben & daarna de 30 weken groeiecho. (En naturlijk de echo's in het begin) dit in het ziekenhuis. Daar dus wel de 30 weken echo. Ik kreeg met 28 weken een extra groeiecho en met 33 weken weer 1. (Reden is dat ze denken dat ukje wat kleiner is)
Hier alleen 12, 20 en 34 wkn echo's. Nog nooit gehoord van een 30wkn groeiecho, ook niet toen we 4 jaar geleden een periode over zwangerschap en babys hadden bij de verpleegkunde opleiding.
34 weken echo is hetzelfde als 30 weken echo (is ergens tussen 28 en 34 weken idd). Was idd nooit exact met 30 weken.
Maar is dat ook dzelfde als de liggingsecho met 35 weken? Die heb ik bij de jongste wel gehad. Bij de oudste alleen een echo met 12 en 20 weken.
Nee hier ook niet. Maar dat is prima, want dan is het niet nodig, betekent dat het goed gaat toch? En ik heb zelf gewoon een pretecho geboekt, kan ook
Hier wel! Volgende week groeiecho en met 35-36 weken nog een liggingsecho. Ik mag haar dus nog twee keer bewonderen voordat ik haar in het echt zie
Bij ons doen ze enkel 12&20 wk (en bij 10 als je combinatie test wilt) verder ook niks tenzij er reden voor is. Nou kreeg ik vorige keer exrraextra echo ivm klein hoofd (<p5)maar dat had de echoscopist toen meteemeteen aangegeven. Nu heeft hij er niks over gezegd. Hoewel ik me niet meteen zorgen maak zou ik t wel geruststellend vinden als ze nu ook nog een keer extra kijken of dat verder goed gaat.
Ik had hem met mijn zoontje op 31 december 2013, de laatste dag dat hij nog vergoed werd door de verzekering. Het heeft dus niet met de VK te maken, al kunnen zij natuurlijk het als service aanbieden, net zoals ze bij de vroege echo's doen.