kiezen tussen een gynacoloog en een verloskundige

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door sweet978, 29 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sweet978

sweet978 Fanatiek lid

29 dec 2008
    1.497
    0
    0
    noord-holland
    Goedendag :)
    Ik ben voor het eerst zwanger en nog pas heel pril :)
    Maar ik heb van de huisarts mogen kiezen tussen bevallen onder leiding van een gynacoloog of onder leiding van een verloskundige.
    Mijn vraag is wat precies het verschil is tussen beide ( muv de opleiding natuurlijk:) ) ; de voor en nadelen van beide dus
    Ik begreep ook van mijn huisarts dat je zowieso kan kiezen om in het ziekenhuis te bevallen zonder extra financiƫle kosten; weet iemand of dit klopt?

Alvast bedankt:)

2. Tonneke

Tonneke Niet meer actief

Bij mij is die keuze niet gevraagd voor de bevalling?
    Extra kosten voor in het ziekenhuis bevallen klopt idd wel. Als je in het ziekenhuis bevalt zonder medische indicatie moet je kosten betalen voor de verloskamer. Een deel hiervan is meestal wel verzekerd via je zorgverzekering. Dit zou je moeten opvragen bij de zorgverzekering zelf en de kosten van het ziekenhuis natuurlijk.

Bij ons hebben ze een geboortehotel in het ziekenhuis. Ik moet een deel betalen voor de verloskamer en de tijd daarna staat gelijk aan 8 uur kraamzorg (voor 1 dag).

3. sweet978

sweet978 Fanatiek lid

29 dec 2008
    1.497
    0
    0
    noord-holland
    ik zit op de wip voor een medische indicatie.. vandaar de keuze :)
    luxe positie geloof ik.. wil echter voor ik me vastleg duidelijk weten wat het verschil is etc

Maar vreemd, dat jij aangeeft dat er extra kosten voor de verloskamer zijn; begreep vandaag toch echt van mijn huisarts dat er geen extra kosten aan verbonden zijn als je in t ziekenhuis onder leiding van een verloskundige bevalt. Er zijn alleen extra kosten volgens hem als je onder leiding van een gynacoloog wilt bevallen zonder medische ind.

Wel bedankt voor je reactie alvast:)

4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.514
    36.476
    113
    Woon je in Belgie? Daar is het namelijk anders dan in Nederland.

In Nederland sta je in de meeste gevallen gewoon onder controle van de vk.

5. sweet978

sweet978 Fanatiek lid

29 dec 2008
    1.497
    0
    0
    noord-holland
    lol... nee ik woon niet bij de zuiderburen, maar gewoon in Noord Holland;)

6. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.292
    0
    0
    Een verloskundige is vaak wat gezelliger, de controles zijn ook wat uitgebreider: bloeddruk, gewicht, buikomvang, ligging voelen, hartje luisteren.
    De gynaecoloog is vaak alleen bloeddruk opmeten, maar meestal wel elke controle een echo.

Ik weet niet wat voor medische indicatie je dan zou hebben, maar je kan ook in het begin naar de verloskundige gaan en dan uiteindelijk (vanaf 37 weken) aan de gynaecoloog laten overdragen. Misschien een idee om gewoon de verloskundige te bellen en overleggen wat handiger is?

Ik weet niet of je uberhaupt wel thuis zou mogen bevallen, dan is het wel handiger bij de verloskundige bekend te zijn.
    Als je sowieso in het ziekenhuis moet bevallen, dan denk ik dat het handiger is om gelijk naar de gynaecoloog te gaan.

Een poliklinische bevalling is in het ziekenhuis onder begeleiding van de verloskundige, daar zit dan vaak een eigen bijdrage aan vast.
    Een ziekenhuisbevalling onder begeleiding van de gynaecoloog (als je medische indicatie hebt) is gewoon vergoedt door de verzekering.

7. jeanney5

jeanney5 Bekend lid

9 jul 2008
    822
    19
    18
    Ik was in begin van de zwangerschap bij de Gyn, maar ben daarna weer overgedragen aan de VK. Maar ik merk tot nu toe geen verschil! Mijn Gyn was zeer lief en ik kreeg wel tijdens elke controle een echo..Dus zeker een voordeel! Maar ik heb veel verhalen gehoord van mensen die vonden het fijnst om een VK te lopen.

Liefs Jeanney

8. schaapie123

schaapie123 Niet meer actief

ik zou pers meteen kiezen voor gynecoloog als je toch kans hebt dat het medisch wordt.

ik zat eerst bij de vk, maar ben niet helemaal tevreden erover, ze hebben me tot 2 keer aan toe erg bang gemaakt wat achteraf helemaal niet nodig was geweest. mijn gynecoloog is 1 die me gerust steld, maar wel de waarheid zegt en verteld.

ik moest vorige week kiezen hoe ik ga bevallen (stuitligging) ik had liever dat hij koos, maar na veel vragen stellen en zeker weten dat mijn kindje geen risico loopt toch gekozen voor een natuurlijke bevalling, maar er is toch een kans van 70 a 80% dat ik een keizersnee krijg.
    hij stond gelukkig wel achter mijn beslissing, keizersnee kan altijd nog.

7jan is Dday dan horen we of we natuurlijk mogen bevallen of dat het de 8ste wordt gehaald (kwa herstel liever natuurlijk)

9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.514
    36.476
    113
    Oh zo, had ik niet helemaal begrepen. Dan zou ik denk ik ook voor de gynaecoloog gaan. Lijkt me ook heel raar als je die pas de laatste afspraken voor het eerst ziet. ( zoals ik dat ga hebben, lijkt me erg vreemd)

10. Angelie

Angelie Bekend lid

21 okt 2008
    607
    0
    0
    Ik heb ook een medische indicatie om in het ziekenhuis te bevallen. Toen ik bij de gyn kwam, vertelde ze dat ik tot 36 weken bij de verloskundige mag als ik dat liever wil. Maar ik voel me prettiger om bij de gyn onder controle te blijven, gezien mijn eerdere ervaringen.
    En aangezien ik uiteindelijk toch weer naar de gyn moet, kan ik m.i. net zo goed de hele zwangerschap daar blijven.

11. sweet978

sweet978 Fanatiek lid

29 dec 2008
    1.497
    0
    0
    noord-holland
    Ik ben dus een twijfelgeval. Een medische ind. kan ik krijgen ivm mijn longen.
    Vind het raar en moeilijk om er nu al een beslissing over te nemen aangezien ik ook pas 5 weken zwanger ben.
    Als ik alles zo lees dan ben ik eerder geneigd om een vk te vragen, maar aan de andere kant vind ik het nu wel een prettig en veilig idee dat je in het ziekenhuis alles onder hand bereik hebt.
    Ik woon nl 4 hoog en zie mezelf tijdens een bevalling nu niet echt naar beneden lopen om vervoerd te worden :)
    Maar goed ik heb nog tot vrijdag om te beslissen

Allemaal bedankt voor jullie reacties en veel geluk en plezier de eerst volgende weken:)

12. Mamasu

Mamasu Fanatiek lid

10 apr 2007
    1.778
    1
    0
    Vk heeft meestal meer tijd en alles gaat wat uitgebreider. Kan heel prettig zijn. Dat je wat minder als een nummer wordt behandeld, zoals soms bij de gynaecoloog. Ik heb beide meegemaakt en aan beide zitten voor- en nadelen. Succes met kiezen!

13. tientje

tientje Actief lid

28 jun 2006
    375
    0
    0
    Je hebt ook een verloskundige nodig voor na de bevalling. je krijgt controles thuis die de verloskudigen uitvoeren.

Mij persoonlijk lijkt het mij prettiger te weten wie er thuis komt.

Als je uiteindelijk moet bevallen moet je maar afwachten welke gynaecoloog dienst heeft, ook tijdens kantooruren.

14. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Hoi meid!
    Ook ik heb van de huisarts de keuze gekregen of ik onder controle wilde bij de verloskundige of bij de gynaecoloog.

Onze eerste zwangerschap had ik de eerste controle bij de verloskundige en bleken we een tweeling te verwachten en moesten we dus meteen bij de gynaecoloog op controle, ook de bevalling is toen verplicht in het ziekenhuis geweest.

Deze zwangerschap heb ik dus van de huisarts de keus gekregen. Of verloskundige of gynaecoloog. Bij mij omdat ik wat persoonlijke en lichamelijke problemen heb, en niet zeker is dat dit weg is als ik moet bevallen. Verder heb ik in de tijd dat ik zwanger werd veel medicijnen geslikt etc. Oftewel, geen ideale omstandigheden voor een klein wondertje om te groeien in mijn buik, maar het wondertje was er wel! Ook heb ik tot enkele weken geleden elke dag bloed verloren. De huisarts adviseerde mij om naar de gynaecoloog te gaan, omdat die toch meer controleerd dan een verloskundige. Een verloskundige laat het zegmaar rustiger op zn beloop, een gynaecoloog controleerd alles elke keer weer zegmaar.

Ik ben deze zwangerschap 1 keer bij een (mannelijke) verloskundige geweest, en het was heerlijk. Hoewel het zomaar was omdat ik de kleine 5 dagen niet gevoeld had en ik dus helemaal niet daar onder controle was. Maar ik voelde me zo welkom, echt heel hartelijk! Bij de gynaecoloog, ik kan echt prima met hem praten, maar het is toch wat afstandelijker!

Wel vind ik het fijn dat bij de gynaecoloog elke afspraak alles gecontroleerd word en er een echo gemaakt word. Zodat we kunnen zien dat Purk het nog prima doet in mijn buik! Die keer bij de verloskundige werd er alleen het hartje geluisterd, we konden niks zien, dat vond ik wel jammer!

Mijn keuze is dus geworden om naar het advies van de huisarts te luisteren en bij de gynaecoloog op controle te gaan. En niet alleen het advies van de huisarts heb ik daar in mee laten tellen. Maar ook gewoon mijn eigen gevoel! De gynaecoloog kende ik al, de verloskundige niet. Ik zou hoe dan ook toch in het ziekenhuis bevallen bij de gynaecoloog. En ook een :oops: rede :oops:, de gynaecoloog had mijn onderkant toch al vaker gezien, dus leek het mij makkelijker dan weer allemaal 'nieuwe' daar te laten kijken :oops: ;)!

Meid heel veel succes met het maken van jouw keuze en een heel fijne zwangerschap gewenst!
    En sorry voor het lange verhaal :oops: ;)!
    Liefs, Hanneke!

15. Ella79

Ella79 Lid

18 dec 2008
    68
    0
    0
    Ik heb zelf geen prettige ervaring met de VK. Met de gyn daarentegen wel.
    Mijn vriend zegt altijd dit: Als er niks aan de hand is, zit je bij de VK goed. Maar als er mogelijk wel iets aan de hand is, dan kan je beter bij de gyn zijn (erg inzichtelijk voor een man hahaha).
    Mijn vk kon geen echo's maken en dan is het wel rot als er "problemen' zijn. Nu zit ik in het ziekenhuis en ben daar onder behandeling van de gyn EN de VK's van het ziekenhuis. Dus nu heb ik het beste van twee werelden. maar ik moet ook in het ziekenhuis bevallen i.vm bloedverdunners.

16. debke83

debke83 Fanatiek lid

24 jun 2008
    3.588
    0
    36
    Beek-Limburg
    Zonder medische indicatie kan t ook helemaal vergoed worden die eigen bijdrage..ligt maar net eraan welke verzekering je hebt!

17. Uk80

Uk80 Fanatiek lid

Als ik zou mogen kiezen zou ik zeker voor een gynaecoloog gaan! Dan maar wat minder persoonlijk, maar medisch gezien houden ze je beter in de gaten (mijn ervaring). Nu ben ik door vroeggeboorte medisch geworden bij een eventuele volgende, maar als dat niet zo was zou ik geen vertrouwen meer hebben in een vk.
    En idd een voordeel bij de gyn is dat je elke keer een echo krijgt.

Deel Deze Pagina