Zwangerschap en alcohol: Not done!!

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Romy24, 11 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Romy24

Romy24 Actief lid

29 jul 2011
    266
    0
    0
    POH huisarts
    Noord Holland
    Hierbij even een berichtje wat ik toch graag met jullie wil delen. Ik ben zelf bijna 20 weken zwanger en volg een medische opleiding. Voor mijn opleiding moest ik voor het vak EBP, gaat over wetenschappelijk onderzoek, zelf een onderzoek doen. Mijn keuze is gevallen op het onderwerp, 'zwangerschap en alcohol'. Na het lezen van vele Nederlandse maar ook veel Engelse wetenschappelijke onderzoeken, blijkt dat zwangerschap en alcohol gewoon niet samen gaan. Ook niet een beetje! Ben je hiervan bewust, dan minimaal één glas alcohol per week, schade kan berokken aan je kindje! Minder dan één glas is niet onderzocht, maar wilt dus niet zeggen dat dit niet schadelijk is! Je kindje kan FASD (Fatal Alcohol Spectrum Disorder) of nog erger FAS (Fatal Alcohol Sydrome) oplopen. Hierbij kan je kindje een geestelijke of motorische achterstand oplopen. Een laag IQ of emotioneel labiel worden op latere leeftijd. Verder vertoond je kindje dan uiterlijke verschijnselen, waardoor er aan hem of haar te zien is dat hij aan FAS lijdt. Kortom, ben verstandig en laat de alcohol staan tot dat je wondertje is geboren!

2. Maedra

Maedra Fanatiek lid

29 okt 2009
    1.558
    0
    36
    Rotterdam
    Ik mag hopen dat iedereen dit al weet, maar het kan natuurlijk geen kwaad om dit nog eens onder de aandacht te brengen. Interessant studie-onderwerp, welke studie volg je? :)

3. Romy24

Romy24 Actief lid

29 jul 2011
    266
    0
    0
    POH huisarts
    Noord Holland
    Praktijkondersteuner in de huisartsenpraktijk. Ben bijna klaar! Vond het indd een erg interessant onderwerp! Mede omdat er nog zoveel meiden/vrouwen drinken in het begin van de zwangerschap, terwijl dat de periode is wanneer er het meest schade aan je kindje kan worden toegebracht!

4. Daph85

Daph85 Lid

5 jan 2012
    77
    0
    0
    NULL
    NULL
    Even kleine opmerking:

Het is fetal alcohol syndrome en spectrum disorder ipv fatal :)

Maar blijft evenzeer rampzalig natuurlijk, dus goed om het nogmaals onder de aandacht te brengen..

5. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Duh.

6. Sanne1985

Sanne1985 Niet meer actief

Juist, dat wou ik ook ff zeggen :cool: Ik dacht trouwens dat iedereen hier wel van af zou weten....

7. Gerbera

Gerbera Niet meer actief

Ik ben er dus achter gekomen dat er nog steeds vrouwen zijn die denken dat "een glaasje geen kwaad kan". Schandalig echt!!! Zelfs een slokje kan al ernstige gevolgen hebben (hoeft niet, maar kan dus wel!). In klinieken met kinderen met FAS zitten net zoveel kinderen van alcoholisten als kinderen van hoog opgeleide moeders (die dachten dat 1 borreltje wel kon).

8. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Je moest ze eens de kost geven ;) Vrouwen die zeggen: 1 glaasje kan geen kwaad of de meest belachelijke opmerking die ik soms hoor/lees 'volgens mijn vk is het beter als ik blijf roken, want teveel stress is niet goed voor het kindje'. Of vrouwen die vinden dat foliumzuur niet nodig is. Of zeggen: ik ben zus en zo ook groot geworden (dan denk ik wel eens: maar je intelligentie heeft duidelijk een tik gehad, anders zou je je kind niet blootstellen aan dergelijk gevaar :().

Het zijn maar 9 maanden, da's niks op een mensenleven. Maar goed dat je het weer even onder de aandacht brengt, TS!

9. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Idd, ik drink geen druppel alcohol en krijg soms opmerkingen als;'Aah, één glaasje kan toch zeker wel joh?!'.... Hmm, nee, ik wil dat risico echt niet lopen!
    (En leuk om dan te ontdekken dat iemand toch de betweter uithangt en een gerecht bereidt met alcohol (onverhit) zonder dat te zeggen, bah, vond dat echt gemeen! Gelukkig heb ik er niet veel van gehad, maar dat is gewoon het lulligste dat die persoon ooit gedaan heeft... en ik had van te voren dus expliciet gezegd géén alcohol.)

10. unscientifique

unscientifique Actief lid

6 dec 2011
    182
    0
    0
    Rotterdam
    alcohol is schadelijk. Dat is algemeen bekend
    Wat mensen daarmee doen moet ieder voor zich weten.

Toch vind ik wel dat het soms doorslaat met wat je wel en niet mag. Heb het nu niet specifiek over alcohol maar meer over bepaalde voeding. Vind ik soms een beetje overdreven. En hier zullen ongetwijfeld ook weer mensen over vallen.

11. menn

menn Lid

11 jan 2012
    46
    0
    0
    Hoogerheide
    @unscientifique ik snap wat je bedoel wat voeding betreft.
    maar alcohol lijkt me toch echt niet verstandig.
    ik heb alleen met oud en nieuw 1 slokje champagne op om hem te proeven maar verder drink ik ook echt niet!
    ik mis het ook niet maar soms heb ik wel eens zin in een lekker rose biertje
    daarom heb ik nou van bavaria rosebier zonder alcohol in huis gehaald hihi!

12. unscientifique

6 dec 2011
    182
    0
    0
    Rotterdam
    Ik heb zelf ook geen druppel alcohol op. Met oud en nieuw aan de jip & janneke champagne :)
    Toch zullen er vast mensen zijn die het wel nemen. Zelfde geld voor roken. Moet ieder voor zich weten.
    Ik blijf er gewoon vanaf, heb ook geen behoefte ofzo. Gelukkig maar.

13. unscientifique

6 dec 2011
    182
    0
    0
    Rotterdam
  14. Mamajuli2008

Mamajuli2008 Actief lid

11 okt 2011
    295
    4
    18
    NULL
    NULL
    :$!!! Wat een ontzettend stomme actie!

15. Corina1985

Corina1985 Fanatiek lid

29 mei 2011
    1.239
    0
    36
    Van alles!
    Oude Pekela (Gr)
    Ja.... erg lullig voor mij en ik hoop zo dat ons kindje gezond is.
    Ik wist niet dat ik zwanger was en kwam er rond de 10e week achter...
    En had natuurlijk wel in die weken aantal feestjes gehad dus ja ook een wijntje of wat genuttigd.

Maar weet je? Ik sta er soms wel van te kijken dat een mama met alcohol problemen een gezond kind op de wereld zetten, en geen achterstand of niks hebben.
    en die zijn gewoon hun hele zwangerschap bezopen geweest :S
    '

16. zwendel

zwendel Niet meer actief

ik kan heel goed begrijpen dat als je niet weet dat je zwanger bent je er ook niks aan kan doen dat je alcohol hebt gedronken. ik wist niet dat ik zwanger was (had het niet zo snel na een mk verwacht) en heb me flink te goed gedaan aan biefstuk en filet american. brengt ook risico's met zich mee maar toen ik wist dat ik zwanger was ben ik er accuut mee gestopt

17. ChocoChick

ChocoChick Fanatiek lid

10 apr 2011
    2.152
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik denk dat iedereen wel weet dat alcohol slecht is.

Gelukkig heeft het niet altijd zulke rampzalige gevolgen. Mijn moeder kwam er pas na 16 weken achter dat ze zwanger van mij was. Ze heeft in die periode echt wel een glaasje genuttigd.

18. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Ik heb hem net gekeken. Wat ik vind..
    Ik vind dat dit mishandeling is. Net zo erg als het in elkaar slaan van een willekeurig persoon op straat waar die persoon ernstig letsel aan overhoudt. Dat arme kind heeft gewoon geen enkele kans op een goede start doordat dat mens van een moeder van hem het nodig vond om alcohol te drinken tijdens haar zwangerschap. En de tr*t wordt er niet eens voor gestraft want tja, het kind was nog niet eens geboren.
    Het enige wat ik goed aan haar vind is dat ze het open en bloot op tv durft te vertellen. Ik heb daar altijd wel respect voor als mensen hun fouten openlijk toe durven te geven.

19. MiekeLammetje

MiekeLammetje Actief lid

17 nov 2011
    408
    0
    0
    leerkracht basisonderwijs
    Zwolle
    Brrr, ik krijg hier de rillingen van als ik dit lees... Ik kwam er pas na 13 weken achter dat ik zwanger ben. Nou ben ik een zeer matige drinker, maar ik heb wel rond week 8 een weekendje weg gehad, waar we lekker aan het strand biertjes hebben zitten drinken en ons zelfs een avond tegoed hebben gedaan aan de wodka!! Ik weet dat ik er niks aan kan doen, omdat ik toen nog niks wist, maar ik ben wel als de dood dat ik mijn kindje heb opgezadeld met zo'n nare aandoening... :S Kunnen ze dat trouwens zien, met de 20-weken echo ofzo? Die heb ik volgende week.

Trouwens TS, heel goed dat je hier de aandacht nog even op vestigt. Je zou denken dat iedereen wel weet dat je van de alcohol af moet blijven, maar er zijn zoveel discussies gaande van mensen die zelfs zeggen dat je rustig 1 glas per dag kan drinken. Ik vind 't dom. Als niet zeker is wanneer je schade aanricht, dan blijf je dus helemaal van de alcohol af. Gewoon voor de zekerheid.

20. Fleurke

Fleurke Lid

10 jan 2012
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik was samen met m'n schoonzusje zwanger, ze was drie maand verder dan ik. Die is bij zo'n kerel die het haar heeft aangepraat dat 1 glas wijn per dag gezond is, ook als je zwanger bent. Maar vb een (goed gare, doorbakken) scampi of een stukje (gepasteuriseerde) kaas eten mag helemaal niet, want dat is volgens meneer te gevaarlijk... Deze zomer waren we met z'n allen bij mijn schoonvader. Ik was met onze dochter bezig, dus ik volgde het gesprek niet zo. Vroeg m'n schoonvader of ik ook een glas wijn wou. 'Hahaha! Ben je gek! Ik ben zwanger!' flapte ik er uit en ging verder met m'n dochtertje spelen. Toen ik aan de tafel kwam zitten om een slokje van m'n limonade te nemen zag ik mijn schoonzus zitten met een groot glas wijn in haar handen. En daarna nog een... Ik schaamde me kapot over wat ik gezegd had, maar bedacht later dat zij zich eigenlijk zou moeten schamen...
    En nog even over moeders die aan de drank zijn tijdens hun zwangerschap: misschien dat die kindjes ogenschijnlijk gezond zijn, maar eigenlijk betwijfel ik dat. Als ze al geen aangeboren schade hebben door het alcoholmisbruik (FAS-kindjes hebben niet altijd de typische uiterlijke kenmerken, en het wordt ook lang niet altijd onmiddellijk vast gesteld), dan lopen ze veel kans schade op te lopen door de omgang met iemand met een verslavingsproblematiek.

Deel Deze Pagina