Vrije tijd puber

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Happymam, 8 feb 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Happymam

Happymam Fanatiek lid

7 feb 2009
    1.254
    306
    83
    Wat doen jullie pubers in hun vrije tijd? Hebben ze leuke hobby’s?
    Ik ben op zoek naar invulling van vrije tijd voor m’n zoon van 15. Hij heeft veel vrije tijd. Regelmatig les uitval door oa personeelsgebrek op school. Soms is hij om 14 uur al thuis, wil zeker niet voor 22 uur naar bed en al die tijd is het maar op de bank hangen met z’n mobiel. Eigenlijk hangt hij standaard op de bank tot bedtijd. Vooral op dagen dat hij vroeg thuis is vind ik het echt verschrikkelijk. Huiswerk heeft hij bijna niet, hooguit een uurtje per week. Op zaterdag heeft hij gelukkig een baantje, helaas kan hij daar doordeweeks niet werken. Z’n schoolvrienden wonen allemaal ver weg.
    Wat doen jullie pubers s middags en s avonds??

2. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.147
    8.878
    113
    Ze hangt op de bank, zit op haar telefoon, soms op haar laptop of tv en plundert de voorraadkast. Dat is het zo'n beetje.

Als ze 14 is, wil ze een baantje. Maar dat zal hooguit een paar uurtjes per week zijn natuurlijk. Evengoed wel fijn als ze dan wat anders te doen heeft. En ik hoop dat ze binnenkort ook weer gaat sporten, maar momenteel lukt dat helaas even niet.

Happymam vindt dit leuk.
  3. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.969
    15.008
    113
    Misschien is 3d printen wel wat. Je kan zelf leren tekenen met o.a. blender en wat er uit komt kan je evt ook schilderen (wel eerst ff een primer er op doen en daarna kan je met acryl verder). Zo maak ik spullen voor dungeons and dragons. Nouja maakte, ik moet m weer helemaal uitlijnen maar met een box beneden is er momenteel weinig plek voor mn printertje.

Happymam vindt dit leuk.
  4. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.787
    7.374
    113
    Gamen, op zijn telefoon.
    Hij stond een tijdje 9 tekorten, dus toen was de afspraak: voor het eten niet gamen, maar huiswerk en drummen oefenen. Dat werkte echt goed. Hij zat dan alsnog ook op zijn telefoon, maar heeft wel 8 tekorten weggewerkt in best korte tijd. Maar nu is zijn doel behaald en mag hij dus weer gamen in de middag.
    Dus hij komt thuis, gaat eten (hij neemt nooit eten mee naar school), gaat op de bank hangen met zijn telefoon, gaat gamen, eet en gaat weer gamen. Tussendoor drinken we met elkaar koffie, dan komt hij wel zonder mopperen beneden gelukkig. Meestal stopt hij 21.00 met computeren, en komt dan nog even beneden kletsen tot 21.30 uur. Dan gaat hij douchen en naar bed.
    En op woensdag loopt hij kranten, daar is hij wel een uur of 2 a 2,5 zoet mee.
    Vrienden wonen te ver weg, ze hangen wel regelmatig na school bij de AH rond, maar met elkaar afspreken doen ze verder alleen op school, niet na schooltijd helaas. Vorig jaar kwam zijn beste vriend nog minimaal 2 keer per week met hem mee, en waren ze ook nog wel buiten samen. Maar dat is sinds dit jaar (3e klas) helemaal over.
    Op zondag gaat de computer niet aan, dus dan kan hij opeens van alles doen als puzzelen, naar buiten, met de lego. Op de andere dagen is het beláchelijk als ik dat als optie geef i.p.v. gamen :roflmao:

GoldenClown, cowgirl80 en Happymam vinden dit leuk.
  5. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    8.000
    6.752
    113
    zuid-holland zuid
    Mijn zoon heeft ook veel lesuitval helaas. En hij spreekt ook nooit af met vrienden na school…
    Hij gaat 3x in de week naar teamsport gelukkig. Hij houdt erg van sport, we hebben een “sporthoek” in de schuur met allerlei gewichten en een bankje en daar is hij ook bijna dagelijks al zn spieren aan het trainen.
    En hij heeft nu op school bij muziekles ontdekt dat hij keyboard heel leuk vindt, we hebben er eentje geleend en daar zit hij nu uuuren op te tingelen. Gelukkig, eindelijk een hobby;)

3d printer hebben we ook, maar daar gebeurt hier niks mee, het was even leuk tijdverdrijf in de lockdown, maar het verveelde snel.
    Mijn zoon heeft wel meer huiswerk, hij is er iedere dag een uurtje mee bezig, als het af is mag mag hij gamen. In de avond kijken we vaak samen films en series, hij vindt het gezellig om bij ons in de woonkamer te zitten.

Happymam vindt dit leuk.
  6. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.901
    5.217
    113
    Home
    Sport ie niet ?
    anders af en toe zwemmen met vrienden of bios

Happymam vindt dit leuk.
  7. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.592
    31.065
    113
    Vrouw
    Huiswerk
    Gamen op pc (strategiespellen alleen)
    Gamen op playstation (met vrienden)
    Bankhangen met telefoon
    Voetbaltraining
    Voetballen met vrienden.
    Voetbal kijken (tv)

Je zegt dat jij op zoek bent naar een activiteit voor hem. Maar volgens mij werkt dat niet zo boor pubers.

Shay25, Happymam, chrystel73 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.242
    16.619
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hier helaas juist veel lange schooldagen.
    Tig tussenuren maar wel pas om 4 uur uit.
    Die van mij is blij dat ze dan even niets heeft maar werkt daarbij wel veel.
    Vanuit school gaat ze sws 2 dagen per week direct naar haar werk en als ze eens een vrij uurtje heeft dan gaat ze of naar een vriendin/ vriendje en anders gewoon lekker een serie kijken en in haar bed liggen en een enkele keer naar de sportschool.
    Je geeft aan dat je zoon een bijbaan heeft op de zaterdag. Is het geen idee om eens uit te kijken naar een ander baantje waarbij die evt wel doordeweeks een aantal uren kan werken?
    Dan hebben ze ook een beetje een doel en anders maar gewoon accepteren dat het een puber is ;)

Happymam vindt dit leuk.
  9. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.761
    18.875
    113
    Vrouw
    Onze pubers zijn 12 en 13.
    Wat doen ze:
    Ma, di, do niet veel : beetje hangen, eens naar de winkel om iets lekkers, schoolwerk.
    Woe afspreken met vrienden.
    Vrijdag: afspreken met vrienden.
    Weekend : wisselend.
    Dat kan een hele dag hangen zijn en zls ze buiten gaan is dat bij de middelste vooral buiten rondfietsen of bij vrienden playstation gaan spelen en bij de oudste is dat prullen en fietsen en samen met vrienden prullen aan een brommer die hij kreeg om op te lappen.

Happymam vindt dit leuk.
  10. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.255
    4.484
    113
    De een heeft een best drukke week met school en stage, zit dan vaak op de telefoon of achter de computer. Maar pakt ook wel eens de fiets of gaat wandelen of even langs oma.

De ander zit meestal op de telefoon, maar is ook nog wel te verleiden met een bordspel. Spreekt regelmatig af met vrienden.

Tijdens het warme eten hebben we geen van allen de telefoon bij ons, om 20 uur is iedereen beneden en gaan de telefoons op de kast

Happymam vindt dit leuk.
  11. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    8.000
    6.752
    113
    zuid-holland zuid
    Je kan het niet helemaal zelf bepalen meer nee, maar je kan het in ieder geval bespreken, over nadenken, faciliteren. Toen mijn zoon geïnteresseerd bleek in krachttraining hebben we onze gewichtenset flink uitgebreid… toen hij op zn laptop steeds met een keyboard-app zat te priegelen hebben we een echt keyboard geregeld.
    Soms is er ergens een zaadje geplant en hoef je het alleen een beetje water te geven;)

evaleana, Neuzeke, Happymam en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.337
    36.198
    113
    De pubers sporten 3x per week en verder hangen ze veel als ze thuis zijn en dat vind ik prima, ze moeten al genoeg en puberteit is een héél vermoeiende periode.

Happymam vindt dit leuk.
  13. GoldenClown

GoldenClown Niet meer actief

Mijn 16-jarige heeft door omstandigheden heel veel tijd voor zichzelf. Bijbaantje is fysiek geen optie.
    Wat zij doet:
    Lezen
    Lego
    Knutselen, variërend van klei tot spulletjes van de kringloop pimpen
    Gamen op switch en soms pc
    Tekenen op papier en computer
    Zelfeducatie op allerlei gebieden
    Verhalen schrijven
    Buiten wandelen
    Snuffelen in boekwinkel of kringloop
    Met mij op stap naar musea of leuke steden
    Ze doet ook heel veel met haar 9 jaar jongere broertje, zoals het gamen, knutselen, Lego (zij bouwt een mega stad, hij prutst ondertussen wat).
    Er is nog 1 vriendin over daar gaat ze mee uit eten of naar de bioscoop.

Happymam vindt dit leuk.
  14. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Voornamelijk hangen met vrienden ergens in de stad. Verder naar de gym met vrienden of gamen met vrienden. Als vrienden niet kunnen, thuis hangen en tiktok filmpjes kijken. Soms strips lezen of zelf gamen.

Happymam vindt dit leuk.
  15. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

16 okt 2018
    2.812
    2.501
    113
    Vrouw
    Hier vooral tekenen of sporten en gamen! Ik moet me er vooral niet mee bemoeien... hahaha prima!

Happymam vindt dit leuk.
  16. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.242
    16.619
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Dat vind ik dus ook.
    Hier vooral een drukke dochter die naast school ook veel werkt en die tegenwoordig zowat standaard op zondagavond om 19 uur naar boven vertrekt om te gaan slapen ;)
    Ik kan daar iets van vinden maar als zij het nodig heeft dan moet ze dit vooral doen.
    Ligt ze nu hele dagen op bed dan wordt het een ander verhaal maar als ik ook bij ons in de praktijk zie hoeveel jongeren er oververmoeid en down zijn dan hebben ze dat ellenlange luieren en hangen soms ook gewoon eens lekker nodig.

Happymam en suus1983 vinden dit leuk.
  17. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.147
    8.878
    113
    @Anouk2005: Het is natuurlijk niet zo dat onvermoeid en down zijn altijd overgaat als ze mogen luieren en hangen. Mijn dochter doet niet anders en ik heb juist het idee dat ze zich dáárdoor nog slechter gaat voelen.

Happymam vindt dit leuk.
  18. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.242
    16.619
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ja het moet natuurlijk wel in balans blijven. Hier hele drukke pubers met een rijk sociaal leven en die knappen juist enorm op van een dag werkelijk helemaal niks doen. Dag in dag uit luieren is voor niemand goed. Vervelend dat je dochter zich slecht voelt. Heeft ze wel vriendinnen om leuke dingen mee te doen?

suus1983 vindt dit leuk.
  19. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.147
    8.878
    113
    Ingewikkeld verhaal (vriendinnen zijn er, maar wonen 'ver' (valt wel mee) weg, komen niet uit zichzelf hier naar toe oid en dochter is vaak ook moe na een schooldag, daarnaast spelen er nog wat andere dingen). Ze vindt zelf bovendien niet dat ze 'luiert', haar definitie daarvan is heel anders dan die van ons. ;)

Anouk2005 vindt dit leuk.
  20. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Hier 2 pubers van 13 en 16.

Die van 16 komt thuis uit school, eet en drinkt wat, doet zijn huiswerk. Een aantal avonden per week werkt hij van 5-7. Daarna eet hij en dan zoekt hij meestal vrienden op, als het huiswerk allemaal af is tenminste. 2 avonden per week gaat hij sporten/naar de jeugdclub. Die heeft echt een sociaal leven, haha.

Die van 13 hangt wat meer rond en zit wat meer op zijn telefoon. Hij wil wel graag afspreken met vrienden, maar die kunnen vaak niet. Als ze wel kunnen gaan ze meestal of rondlopen door het dorp, jachtseizoen doen of voetballen. Hij sport 3 avonden per week. Hij verveelt zich wel vaker dan de oudste en kan ook zo heel lamlendig uren op bed tiktok liggen kijken, dat ik er zelf ook lamlendig van word, haha. Maar goed, het hoort wel een beetje bij het puber zijn, dus ik maak me er niet zo druk over. Alleen over zijn huiswerk want bij al dat vervelen komt het ook niet in zijn hoofd op om dan maar wat meer aan school te doen

Happymam vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina