Is dit bureau overschilderbaar? (Ikea hemnes)

Discussie in 'De lounge' gestart door MamaChantal, 4 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.548
    3.057
    113
    Ik ben opzoek naar een bureau voor dochter maar wil hem graag zelf in de gewenste kleur verven...
    Deze bureaus staan wel regelmatig op mp maar weet iemand of deze overschilderbaar zijn of er een laag fineer over zit?

Bijgevoegde bestanden:

• $_84.jpg
      $_84.jpg
      Bestandsgrootte:
      22 KB
      Weergaven:
      4
  2. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Met krijtverf kan je er zo overheen, anders moet je hem eerst helemaal schuren en dan verven

3. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    ja hoor, kan gewoon. ik heb hier een aantal hemnes meubels staan en met gewone verf geschilderd.
    gewoon heel licht opschuren, grondverf en de gewone verf en klaar.
    zou persoonlijk niet aan krijtverf beginnen. heb ik ook met 1 meubel gedaan. heel leuk dat je het er zo op kan smeren maar als je het een keer met gewone verf over wil schilderen of als het beschadigd is dan moet alles er tot het hout vanaf. krijtverf hecht niet aan het hout als een gewone verf. het ligt er wat meer als een losse laag bovenop. vandaar dat het je er ook zo hele stukken vanaf stoot als er geen goede beschermlaag overheen zit. en als alles er tot het hout vanaf moet dan ben je nog meer tijd kwijt dan gewoon even opschuren en in de gewone verf zetten...

4. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    nu ik erover nadenk....
    ik heb maar 1 hemnes meubel in de grondverf gezet. de andere heb ik alleen licht opgeschuurd en meteen met strak in de lak verf gedaan. zit er nu na een paar jaar nog steeds super goed op.

5. Manque

Manque Niet meer actief

Wat Damay zegt, trap er niet in met die krijtverf... Licht opschuren heb je zo gedaan en ik denk dat grondverf niet eens nodig is als je de boel goed schoon hebt gemaakt en een beetje kwaliteitslak gebruikt.

6. Rozaly

Rozaly Bekend lid

26 apr 2011
    736
    0
    16
    Hier de Hemnes ladekast ook gelakt! Heb licht geschuurd, 1x grondverf en 2x afgelakt. Blijft prima!

7. miepje77

miepje77 Fanatiek lid

25 mei 2008
    1.881
    448
    83
    Idd krijtverf is leuk bij sierdingetjes, maar niet voor intensief gebruik.

8. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.548
    3.057
    113
    Nee was sowieso niet van plan met krijt verf te doen maar gewone lak :)
    Had laatst een klein tv kastje al roze gemaakt en wil een bureau het zelfde of deels roze ;)

9. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    O dames wat jammer dat jullie zo negatief zijn over de krijtverf!
    Mijn hele huis ademd krijtverf!
    Hoezo is krijtverf niet voor intensief gebruik? Je kan zelfs je keuken/vloer/trap er mee doen!
    Dit is allemaal heel afhankelijk van het merk krijtverf, juiste kwasten en een goede boenwas/lak.

10. Rozaly

Rozaly Bekend lid

26 apr 2011
    736
    0
    16
    Ik heb vorig jaar mijn salontafel en nog meer meubels met Annie Sloan gedaan. Met een soort was die erbij hoorde afgewerkt, maar het was echt heel snel lelijk. Ben daarna weet ik hoe lang aan het schuren geweest zodat ik kon gaan gronden en lakken.
    Krijg het echt niet (lange tijd) mooi met krijtverf.

11. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    hier hetzelfde. had de eetkamertafel, buffetkast en dressoir gedaan met annie sloan. de goede kwasten. de ene met de wax en de ander met de speciale lak. werd echt heel snel lelijk. vlekken, na het drogen er een keer goed tegenaan stoten en een heel stuk er vanaf. wilde een stuk schoonmaken maar de verf kwam er gewoon vanaf terwijl hij toch echt goed in de beschermlaag zat en het een tijdlang uitgehard en gedroogd had.
    daarna besloten het met gewone verf te doen. even opschuren en met gewone verf erover werkt niet. dat pakt niet en dan ligt het er helemaal snel vanaf met een keer stoten. (been there, done it)
    toen tafel geprobeerd te schuren. echt drama. eer dat je door die lak heen bent.... en dat met de schuurmachine. alles moest er tot op het hout af. bepaalde stukken kreeg ik echt niet er vanaf dus die zie je nu nog onder de gewone verf. mn eetkamertafel is langs de randen helemaal kaal. midden op de tafel had dochter met beker limonade gemorst wat ik te laat zag, hoppa, heel stuk verf en lak mee. nee, voor mij echt geen krijtverf meer. bevriende schilder vervloekte het spul ivm drama en meerwerk om het spul weer kaal te krijgen.

Deel Deze Pagina