Ons zoontje is 2,5 en praten doet hij niet. Cb wilde ons al door sturen naar een logopedist en hij zou in aanmerking komen voor een vve programma. Aangezien wij gingen verhuizen wilde ik dit oppakken na de verhuizing. Bij het nieuwe consultatiebureau vind de vpk het nogal zorgelijk. We krijgen nu een verwijzing voor een Audiologisch centrum in het ziekenhuis. Iemand die hier ervaring mee heeft?
wat is vpk? Een audiologisch centrum doet diverse onderzoeken. o.a. gehoor test en iq test. Misschien nog een observatie tussen ouder en kind. aan de hand daarvan brengen hun een advies uit. bijvoorbeeld naar een speciale peuterspeelzaal die gericht is op de spraak en taal achterstand. Dan zeggen ze er ook nog bij voor hoeveel dagen. Mijn dochtertje is daar ook geweest. en helaas hebben we het advies niet kunnen opvolgen door medische redenen maar dan denken ze wel mee met iets anders. Het duurde wel heel erg lang voordat alles geregeld was.
Vpk is verpleegkundige. Waren die medische redenen ook te maken met het niet praten? Een speciale peuterspeelzaal hebben ze in deze gemeente niet. Mag ik vragen welk ziekenhuis je bent geweest?
Onze zoon is ook naar een audiologisch centrum geweest vorig jaar toen was hij 2. Ook ivm spraakachterstand. Hij praatte ook niet, begreep wel alles. Ze hebben daar een hoortest gedaan en wat spellen. Advies was daar dat er eigenlijk niets mis is met hem. Ze schatte hem een hoger IQ waardoor hij waarschijnlijk een soort werd tegengehouden in zijn praten. Sinds vorig jaar na de zomervakantie begon hij eindelijk met praten. Waaraan je gelijk kon merken dat hij mooi en gelijk goed kon praten. Nu heeft hij geen achterstand meer en praat hij in mooie zinnen met de juiste klanken etc.
Nee die medische redenen waren dat mijn dochtertje contact lenzen draagt en die er geregeld uit haalt. Tot op heden is het nog niemand gelukt om mijn zorg over te nemen. Daarom had ik gevraagd of ik in de klas erbij mocht zijn op die speciale peuterspeelzaal. Dat mocht wel in sint michielsgestel maar daar was mijn dochtertje niet op haar plek. Daar waren zwaar gehandicapten kinderen en wat de juf daar deed, deed ik thuis ook. Toen wilde ze haar naar Breda hebben. en daar mocht ik er niet bij blijven vanwege de privacy van de anderen kinderen. Dus uiteindelijk de logopedie verhoogd naar twee keer per week en thuis heel intensief gaan oefenen en nu is ze inmiddels vier jaar en gestart op school. Zonder die speciale peuterspeelzaal. Ze heeft haar achterstand best goed ingehaald. Ze volgt nog steeds twee keer per week logopedie maar nu alleen nog voor haar uitspraak. Als ze geen speciale peuterspeelzaal hebben in jouw gemeente kun je de dichtstbijzijnde zoeken en dan kan je kindje met een taxi daar naar toe. Of je brengt hem zelf dat kan ook. Hier zat het audiologisch centrum niet in een ziekenhuis maar in een gewoon kantoren gebouw. Was in Breda.
Wij hebben al aardig wat ervaring met het audiologisch centrum. Dit nadat wij er in de kraamweek achter kwamen middels een gehoortest, dat mijn zoontje fors slechthorend is. (Nu 1.5 jaar) Een hele andere reden dus als jullie maar als je vragen hebt mag je die altijd stellen.
Ik ben vooral benieuwd wat ze doen. Wat kunnen we verwachten. De vpk die omschrijft het als zorgelijk dat hij nog niet praat. Vraag me af of het echt zo zorgelijk is. Ons zoontje is wel bekend met steeds terugkerende oorontsteking sinds hij 9 maanden oud is. Heeft toen hij 16 maanden was buisjes gekregen en zijn neusamandelen verwijderd. Weet dat 1 van de buisjes er al uit is. Na die tijd heeft hij geen oorontsteking gehad. Vernemen jullie ook in het gedrag dat het hun dwars wat dat ze niet praten? Hij is juist wel fysiek heel sterk. Alles wat zijn ogen zien moeten zijn handen ook hebben. Vaak boos worden, gillen, bijten, schoppen en slaan. Misschien hoort het ook wel bij de leeftijd. Ook zijn er de afgelopen tijd heel veel veranderingen geweest voor hem.
Hier begon het met een intakegesprek en een gehoortest. De volgende afspraak deden ze een logopedische test waarbij ze taalproductie en taalbegrip meten. Daar wordt dan een cijfer aangekoppeld. De laatste afspraak kreeg hij nog een (non-verbale) intelligentietest. Wat ze doen is dus proberen vast te stellen of het taalprobleem door een ander probleem veroorzaakt (slecht horen, leerproblemen). In jullie geval lijkt me een gehoortest sowieso zeer nuttig. Daarnaast zijn er vaak wachtlijsten van enkele maanden en zit er vaak ook weer een maand tussen de afspraken. Door het niet kunnen praten was zoon juist extreem verlegen waardoor hij dichtklapte, maar wat jij omschrijft gaat ook vaak samen met spraakproblemen. De spraak kwam hier met 3,5 jaar opgang. Nu bijna een jaar logopedie en de verstaanbaarheid wordt steeds beter, maar nog niet op niveau.
Terug naar de KNO, zou ik zeggen. Niet praten bij terugkerende oorklachten betekent vaak dat er op dat gebied nog iets speelt. Nu nog niet spreken is echt wel zorgelijk namelijk en je wilt dat hij zijn achterstand zo snel mogelijk in kan gaan halen.