Is dit de 12 maanden slaapregressie?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door MirjamGoossens, 4 sep 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MirjamGoossens

28 nov 2022
    68
    11
    8
    Vrouw
    Lieve mama's,

Is er iemand die dit herkent :roflmao:
    Onze dochter is vorige week 1 geworden en sinds een paar dagen gaat het in slaap vallen zóóó moeizaam. Beneden is het jammeren, huilen, ogen wrijven, gapen, maar zodra ze in bed ligt, is alle moeheid verdwenen. Dan gaat ze brabbelen, gillen, spelen, staan. Alles behalve slapen. En dit kan zo uren door blijven gaan.

Doe ik iets fout? Qua dutjes is het vaak:
    9.30 uur tot max 10.30 uur slapen
    13.30 uur tot max 15.30 uur slapen
    Tussen 19.00 uur en 19.30 uur naar bed

Slaapritueel is hetzelfde als altijd, verder niks veranderd. Iemand tips of herkenning?

2. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.301
    2.570
    113
    Misschien naar 1 slaapje gaan.

WWJD vindt dit leuk.
  3. Droompje123

Droompje123 Bekend lid

28 okt 2020
    680
    738
    93
    Vrouw
    Zou zomaar kunnen! Ik vind deze website/Instagram altijd fijn om te volgen: https://www.slaaptipsvoorbabys.nl/slapen/slaapregressie-12-maanden/ . Zij zeggen rond die leeftijd zeker nog niet naar 1 slaapje gaan. Als ik naar hun schema kijk rond die leeftijd houden zij een ochtend slaapje van een half uur aan, dus je zou kunnen proberen die in te korten? Of je houdt voor nu vast aan je schema en kijkt echt een tijdje aan, als het een regressie is dan zal het weer over gaan..

Cinnabun vindt dit leuk.
  4. Kramertje

Kramertje VIP lid

4 apr 2019
    7.270
    5.870
    113
    Vrouw
    Herkenbaar hoor was bij mijn zoontje precies hetzelfde rond de 12 maanden. Heeft hier maar 2 weken geduurd en toen was het over. Wij hebben gewoon zijn slaapsters aangehouden zoals we altijd deden. Meestal viel hij met een 20 minuutjes wel in slaap. Succes!

5. Kramertje

Kramertje VIP lid

4 apr 2019
    7.270
    5.870
    113
    Vrouw
    Dat lijkt me erg vroeg met 12 maanden. Mijn zoontje had rond 12 maanden ook zo’n periode, heeft 2 weken wat slechter geslapen en toen was het weer over. Ging met 17/18 maanden ongeveer over naar 1 slaapje.

6. WWJD

WWJD Niet meer actief

Ligt per kind verschillend. Onze jongste kreeg ik al met 11 maanden geen 2 keer meer in bed overdag. Nu met 18 maanden slaapt hij overdag 1 slaapje van 1a2 uur. Gaat 19.00 naar bed en is 5.30 alweer paraat.

Oudste heeft daarentegen nog tot ver in het eerste jaar 2 slaapjes gehad.

Maar rond 12 maanden kan dit zeker een slaapregressie zijn @TO

7. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.890
    8.064
    113
    Jup, hier ook begonnen met 1 jaar. Heeft ongeveer 7 weken geduurd :eek: ging wel van kwaad tot erger, wel inslapen, maar na een half uur weer wakker en niet willen slapen zonder één van ons. Of midden in de nacht wakker en niet meer willen slapen. Hij sliep bij ons, wij bij hem en onze avonden waren naar de maan want één van ons zat bij hem. Maar het is een fase dus prima, gaat vanzelf over.

Toen hij dit overdag ook ineens begon te doen (niet willen slapen zonder één van ons) moesten we wel ingrijpen. Dan is het geen fase meer maar dan hebben we hem iets aangeleerd. Dus we gingen slaaptrainen. Eén avond nodig gehad, sindsdien slaapt ie weer van 19 tot 7 HALLELUJA.
    Hoewel we nu weer in de volgende zitten: de 15 maanden regressie. Bij onze L kan je er de klok op gelijk zetten helaas.
    Sterkte met deze weken doorkomen!

8. MirjamGoossens

28 nov 2022
    68
    11
    8
    Vrouw
    Bedankt voor de reacties! Ik ben in ieder geval nog blij dat ze niet krijsend in bed ligt, dit hebben we een aantal maanden geleden wel gehad namelijk. Ze kan zelfstandig in slaap vallen, alleen merk ik dat rondom sprongetjes/regressies ze onze hulp wat meer nodig heeft. Ze is ook heel druk met ontwikkelen heb ik weer het idee, verbanden leggen etc. Ons hele leven is een fase denk ik dan maar hahaha!

Maar soms is een beetje herkenning en mn frustratie uiten al wel even fijn!

9. Cinnabun

Cinnabun Lid

26 dec 2018
    87
    39
    18
    Vrouw
    Utrecht
    Jouw dochter is 2 maanden ouder dan de mijne dus ik zie steeds wat ons nog te wachten staat :roflmao: Wij zitten nu nog in de 10 maandensprong, vooral het inslapen ‘s avonds is weer erg lastig (helaas niet spelen/brabbelen maar echt krijsen) dus mijn vriend of ik zitten er weer vaak naast tot ze slaapt.

Maar nog even over het ritme. Droompje123 zei het hierboven al - het zou kunnen dat ze net iets teveel slaap krijgt. Stel dat je dutje 1 inkort naar 30 minuten, dan bouwt ze over de dag meer slaapdruk op zodat ze echt MOE is rond 19:00 uur (maar niet oververmoeid natuurlijk).

En inderdaad, het is fijn om een beetje van je af te schrijven hier hè! :)

10. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.301
    2.570
    113

Mijn oudste was met 11 maanden al over op 1 slaapje .
    En mijn jongste dochter heeft dat tweede slaapje een stuk langer nodig gehad. Vooral op het KDV.

Heel verschillend dus per kind

11. Kramertje

Kramertje VIP lid

4 apr 2019
    7.270
    5.870
    113
    Vrouw
    Klopt het is ook vroeg en het kan inderdaad, maar doorgaans hebben ze nog wel 2 slaapjes nodig met 12 maanden. Mijn zoontje heeft op het kdv ook langer 2 slaapjes gedaan tov thuis.

12. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.960
    15.002
    113
    Hier was dat ook slaapregressie, meneer wordt nov 2 jr heeft overigens nog 1 a 2 slaapjes (KDV 1, thuis 2 afhankelijk hoe laat hij in de ochtend wakker is).

Maar net als zn zus speelt die ook in zn bed zn eigen spelletjes. Dat laten we hier vooral maar gaan tenzij t HUILEN wordt, mopperen wordt er genoeg als trucje mislukt. (Momenteel alles aan t pakken met zn voeten, fikse buikspier workout)

Zn nichtje is bijna even oud maar die hanteert echt t "slapen is voor baby's " principe. Dat was al vroeg van de baan.

13. MirjamGoossens

28 nov 2022
    68
    11
    8
    Vrouw
    Haha inmiddels zitten we in de piek van de slaapregressie heb ik het idee. Dit is de pittigste tot nu toe, dutjes worden geweigerd en in de nacht uren klaarwakker zijn.. waar we eerst maanden lang konden doorslapen, hebben we nu al nachtenlang gebroken nachten. Dus hopelijk is het zo voorbij...

14. Cinnabun

Cinnabun Lid

26 dec 2018
    87
    39
    18
    Vrouw
    Utrecht
    Pittig hoor Mirjam :( Jullie zullen wel helemaal gesloopt zijn. Ik las in een ander topic dat je je ziek hebt gemeld, gaat het een beetje verder?

15. MirjamGoossens

28 nov 2022
    68
    11
    8
    Vrouw
    Ene nacht gaat het goed en nu zijn we alweer 2 uur bezig om haar in slaap te krijgen. In onze armen valt ze in slaap, maar zodra je haar in haar eigen bed legt is het weer huilen. Bij ons in bed is het alleen maar spelen, dus dat helpt ook niet. Even een pittige fase en ik weet ook niet zo goed waarom dit zo is...

Deel Deze Pagina