Slaapritme bijna 6 maand

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Maud1995, Sep 19, 2023.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Maud1995

Maud1995 Actief lid

Dec 24, 2021
    181
    213
    43
    Female
    Hallo allemaal,

Onze kleine man is half oktober 6 maand oud.
    We hebben wat struggles gehad omtrent voeding (we zijn net over op kunstvoeding aangezien ik vanwege omstandigheden geen borstvoeding meer kan geven).
    Dit is nu sinds twee weken.
    Dit doet zijn slapen in de nacht zeer goed! Waar hij al weken meerdere keren per nacht wakker werd, wordt hij nu hooguit maar 2 keer wakker en heeft hij aan een speentje voldoende. Zijn maagje is dus beter gevuld.
    Sinds 3 nachten slaapt hij ook door (!).

We worstelen nu echter met het slaapritme. Hij is namelijk wel vroeg wakker: tussen 5:00-6:00 uur. Niet huilend maar gewoon 'spelend' wakker.
    De nachten daarvoor kwam hij vaak nog rond 3 of 4 uur voor een fles.

Het verdere ritme is ongeveer dit:
    9 uur: ochtendslaapje (1,5 uur meestal)
    12:30: middagslaapje (verschillend, soms een uur soms 2 uur)
    Rond 16/17 uur: proberen we nog een half uurtje.
    Rond 19 uur naar bed.

Overdag probeer ik aan te houden het ochtendslaapje niet vóór 9 uur te doen, zodat hij niet zijn slaap van de nacht inhaalt. Maar ik ga dan wel over zijn wakkertijd heen (ongeveer 2 uur).

Hij heeft dus ook geen avondfles meer. Dat hebben we geprobeerd maar hij meldde zich dan alsnog om 3/4 uur voor een fles. Het lijkt dus alsof we hen uit diepe slaap wakker maken in de avond.

Heeft iemand van jullie tips wat we anders zouden kunnen doen?
    Wat ik vooral lees op internet is: niet te laat naar bed, niet een te vroeg ochtenddutje, niet oververmoeid laten worden. Dit proberen we allemaal aan te pakken en tackelen we redelijk naar mijn beleving.

Ik hoor graag ook jullie ervaringen!

2. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

Jan 9, 2013
    9,521
    3,739
    113
    Mijn ervaring is dat je niet zo heel veel kan sturen. Hij slaapt een mooie nacht van zo'n 10-11uur.
    Je kan om 5.00 een klein flesje proberen te geven en dan bijv tussen 7.00-8.00 wakker maken en weer een fles geven.
    Hier een meisje die begin oktober 6 maanden is en waar alles al weken een rommeltje is. Denk dat ze flink last heeft gehad van de slaapregressie in combinatie met kunnen rollen maar niet terug kunnen.
    We merken nu dat er na 6 weken ofzo weer wat meer rust begint te komen. Ze sliep tot 4 maanden zo goed als klokje rond met alleen soms een klein flesje in de nacht en paar keer een speentje.
    Nu genoeg nachten gehad dat we er elk uur uit moesten en ook nog vroeg wakker.
    Inmiddels slaapt ze weer wat beter, de meeste nachten wordt ze tussen 1&2 en 5&6 wakker en gaat dan alleen slapen met een flesje, we geven dan 100/2. Overdag slaapt ze heel wisselend. Met geluk 3 slaapjes, maar soms ook maar 2. Nadeel is ook wel dat ze de 3e is, dus vooral bij het 3e slaapje ben ik niet altijd thuis ivm sporten, zwemles of speelafspraakjes ofzo. Dan dommelt ze nog wat in de maxi cosi. Slaapjes zijn vaak 1x per dag 1,5 uur en dan nog 2 van 3 kwartier. Op een goede dag doet ze er 2 van 1,5-2 uur, maar dan vaak geen 3e slaapje meer. Ze gaat tussen 19.00-20.00 naar bed voor de nacht en is 's morgens ook rond die tijd weer wakker. Late fles/voeding hebben wij hier nooit gegeven. Dan slaapt ze lekker dus nooit wakker gemaakt. Die voeding kreeg/krijgt ze dan in de nacht.
    Voor de 4 maanden sliep ze de helft van de nachten ongeveer klokje rond dus hopelijk pakt ze dat binnenkort weer op.

Oh ja hier sliep ze vorige week overdag echt beroerd. Bleek dat ik d'r toch te lang wakker hield. Hier gaat ze dus gerust voor 9.00 weer op bed als ze al ruim 1,5 uur wakker is. Hier moet ze er echt in liggen na 2 uur wakker anders zijn we nog langer bezig met dr in slaap krijgen en lukt het dus soms helemaal niet meer.

3. MirjamGoossens

Nov 28, 2022
    68
    11
    8
    Female
    Wij hebben ook een hele tijd een vroege vogel gehad. Denk dat wij rond de 6-7 maanden over zijn gegaan naar 2 slaapjes, ook omdat het 3e slaapje niet meer lukte.
    Ik had zelf ook veel geprobeerd, maar op een gegeven moment heb ik de "regel" van het ochtenddutje na 9 uur los gelaten. Als ik zag dat mijn dochter om half 9 al moe was, ging ze naar bed. Nu houdt ze het makkelijk vol tot na 9 uur, maar voor mijn gevoel liepen we al 1-0 achter als we het eerste dutje pas na 9 uur startte, omdat ze al oververmoeid de dag begon daardoor.

Maar ik snap je struggles, ik vind het zelf ook nog lastig af en toe! Maar ik probeer wat meer naar mn gevoel te luisteren ipv naar alle slaapregeltjes die er zijn. En nu wordt ze vaak tussen 6 en 7 wakker, wat voor ons al een verschil is na maanden lang tussen 5 en 6 wakker zijn.

4. DR87

DR87 Fanatiek lid

May 2, 2016
    1,134
    434
    83
    Ik zou hem idd wat eerder naar bed doen in de ochtend, anders oververmoeide baby. Hier is ze ook vaak rond 6 wakker maar dan mag ze er rond 8.15/8.30 weer in als ze moe is.

5. Tiroler

Tiroler Nieuw lid

Dec 28, 2015
    2
    0
    1
    receptioniste
    Fryslan
    Ik lees dit en denk, wauw wat een droom... Die van ons is soms om het uur wakker in de nacht en deze baalt dat de baby van dezelfde leeftijd zo vroeg wakker word maar die goed doorslaapt...

Ik heb net een topic geopend dus mocht je adviezen hebben hoe jij überhaupt er voor zorgt dat je baby doorslaapt dan hoor ik het graag want hier zijn we inmiddels helemaal op

6. WWJD

WWJD Niet meer actief

Heftig he allemaal he...en dan vooral als je goede ritmes van anderen hoort.

Ik ken beide kanten. Het goed en vlot doorslapen en het hebben van zeer moeizame nachten en vroeg wakker.

Helaas verschilt het per kind heel erg. De ene heeft meer slaap nodig dan de ander of pakt het makkelijker op dan de ander.

Ik denk dat de tips van @Oilell in je eigen topic hele goede zijn voor jullie situatie.

Sterkte ermee. En vooral niet vergelijken, hoe makkelijk je dat als moeder ook doet. Dat is een belangrijke les die ik heb geleerd.

Share This Page