Ons kereltje is 6, 5 week oud. Advies wat mij altijd is gezegd is zo gauw hij moe word in zijn bedje leggen. Wel, onze kleine man valt s morgens rond half 10 in slaap en slaapt dan gerust tot s middags 4 uur (tussendoor krijgt hij wel voeding natuurlijk, maar valt dan ook zo weer in slaap). Vaak is hij dan van rond etenstijd tot een uurtje of 20/21 uur wakker, hij heeft in de avond echt zijn wakkere uren. Maar, zoals nu is hij gewoon vanaf kwart voor 4 vannacht klaarwakker en valt nu net weer in slaap. Wakkere houden moet je niet doen heb ik wel eens gehoord, maar zo creëert hij toch geen ritme? Tips/ideeën?
Heel eerlijk is dit al best netjes voor zijn leeftijd hoor. Je moet echt geluk hebben wil je een baby hebben die direct begrijpt dat ze 's nachts horen te slapen. Wat je kunt doen is overdag de gordijnen open en 's avonds goed donker maken, het flesje voor hij gaat slapen in het donker geven. Overdag zou ik sowieso om de 3 uur wakker maken voor een voeding. En verder gewoon in meegaan, het wordt vanzelf beter.
Gewoon wakker maken overdag. Mijn ervaring(gebaseerd op mijn kinderen dus) is dat als ik ze overdag gewoon elke 3 uur wakker maakte voor hun voeding en ze dan ook wakker hield (eventjes "spelen", in de wipper etc) dat ze dan savonds heel rustig waren. Dochterlief die sliep op de leeftijd van jouw kleintje van 7-11 en daarna door tot 6/7. Maar was de dag rommelig, liet ik haar haar gang gaan... dan was de avond ook onrustig en de nacht ook.
Hier werkte wakker maken en sturen in het ritme juist averechts en zaten we 's abonds met een overprikkelde baby. Ik zou gewoon zijn ritme volgen voor nu, hij is nog erg jong, dat ritme komt vanzelf wel!
Hier werkte het ook door gewoon zijn eigen ritme te volgen. Wat ik wel deed was de uurtjes 's avonds als hij heel onrustig was (en in principe moest gaan slapen), hem in de draagdoek doen. Dan ging hij in ieder geval slapen en dan kon ik zo een beetje inslijten dat hij sliep om dat tijdstip. Later kon ik hem dan om dat tijdstip in zijn bedje laten slapen.
Ik zou het laten gaan en je manneke volgen. Hier begon ik rond de 3 maanden echt een ritme te zien die hij zelf had gekozen met een beetje sturing van ons Ik volgde hem 100% maar als hij s'nachts wakker werd wat compleet normaal is dan deed ik alles zo rustig mogelijk. Zo donker mogelijk, geen gepraat maar gewoon lekker flesje geven en terug in bed of box leggen met muziekje op na het flesje (tja mijn vriend snurkte soms zo hard dat ik hem snachts vaak in de box legde en ik op de bank ging verderslapen) Maar ik volgde een bepaald slaapritueel. Werd hij na 6u wakker dan deed ik de rolluiken omhoog en begon ik met de dag. Zo leerde zijn biologische klok hem aan dat het voor 6u nog nacht is en na 6u de dag begon. Dit werkte hier best goed. Wilde hij niet slapen dan liet ik hem natuurlijk niet huilen maar probeerde ik hem wel in slaap te krijgen en dat lukte meestal wel. En overdag sliep hij ook altijd in de box maar stond de radio op of was ik met mijn ding bezig dus hij merkte wel het verschil tussen dag en nacht. Maar dat duurt wel even, 6/7 weken is nog jong
Geef het nog even de tijd zou ik zeggen, pas vanaf 6 weken gaan ze de hormonen aanmaken die voor een echt dag en nachtritme zorgen. Ik zou dus even kijken of de natuur het in de komende 2 weken alsnog zelf oplost.