Hallo allemaal, Omdat ik het vermoeden heb dat mijn zoon in de overgang zit naar 1x slapen per dag ipv van 2x slapen per dag plaats ik dit topic. Ik ben benieuwd of mensen dit herkennen en mijn vermoeden bevestigd word en ik ben nieuwsgierig naar ervaringen. Ook hoor ik het graag als iemand dit herkent, maar het niet zo zeer een overgang van 2x slapen naar 1x slapen per dag is, maar iets anders blijkt te zijn. Zoon is 9,5 maanden oud. Is altijd al een goede slaper geweest. Als pas geboren baby maakte hij al lange nachten en het duurde dan ook niet lang of hij sliep al door. Al gauw had hij zelf ook een heel fijn ritme ontwikkeld. Om 8 uur 's ochtends staan we op en om 10:00 gaat hij weer naar bed tot uurtje of 11:30 (ander half uur slapen). Tussendoor eten en spelen en dan breng ik hem meestal rond 13:30 naar bed tot ongeveer 15:30 (twee uurtjes slapen). Meestal ligt hij 's avonds rond 20:00 op bed en hoor ik hem pas de volgende morgen weer. Normaal als ik hem op bed leg dan is hij zo in dromenland. Hij weet gewoon dat als hij op bed ligt dat hij "moet" slapen. We hebben een vast ritueel voor het naar bed brengen en dit herkent hij. Nu merk ik echter dat hij ;s ochtends zich niet meer zomaar overgeeft en zelf langer gaat spelen in bed tot hij eindelijk in slaap valt. Soms dut hij dan pas rond 10:45/11:00 in. Als ik hem dan niet rond 11:30 wakker maak en hem zelf laat komen slaapt hij 's middag dus weer heel slecht. Nauwelijks tot niet. Hier is hij echter nog niet tegen opgewassen, want meneertje breekt dan op de late middag/vroege avond. Gister bijvoorbeeld viel hij pas rond 10:45 in slaap en heb ik hem zelf laten komen. Hij werd om 12:15 wakker. Anderhalf uur geslapen. "s middags bracht ik hem om 14:00 naar boven, maar meneertje besloot pas rond 14:30 zijn ogen te sluiten. Meneer lag om 16:15 nog te slapen en toen heb ik hem dus maar wakker gemaakt. 'S avonds is hij echt aan het spoken geweest. 19:30 de fles. 20:00 naar bed en meneetje sliep pas om 22:30! Het spoken 's nachts doet hij de laatste tijd vaker. In slaap vallen en halverwege de nacht weer wakker worden om een uurtje of twee te gaan spelen, want hij huilt niet en heeft ook geen behoefte aan nachtvoeding, en dan weer verder te slapen of dus eerst lekker wakker te liggen en dan pas in slaap te vallen of in slaap vallen en 's ochtends al om 07:00 wakker te zijn... Aan zijn voeding zal het niet liggen. Ik ben me er zeker van dat mijn zoontje voldoende voeding krijgt op een dag en dat hij niks te kort komt, maar ook zeker niet te veel krijgt. Zou het zo kunnen zijn dat mijn gevoel klopt en meneertje nu gewoon aan het aangeven is dat hij minder slaap nodig heeft overdag? Zou ik er goed aan doen om hem 's ochtends wakker te maken; zodat hij ook 's middags weer wat beter slaat op zich door de dag te slaan? Is dit een teken dat hij het ochtendslaapje binnenkort gaat laten vallen? Ik wijt het niet zo zeer aan een sprongetje, want daar heeft ons mannetje altijd weinig last van. Soms een iets mindere dag op het moment dat hij een sprongetje door maakt, maar hij is daarom nooit minder goed gaan slapen. Wie herkent dit en of heeft hier ervaring mee? Let wel: ik klaag verder niet. Het is niet dat ik op ben van gebroken nachten, want wij hebben er op zich weinig last van als hij wat langer ligt te kletsen / 's nachts op eens ontwaakt om te gaan liggen kletsen / of 's ochtends wat eerder ontwaakt. Voor mijn zoontje wens ik liever een volle nacht slaap en overdag wat minder dan overdag te veel en 's nachts wakker te worden.
Ik herken het wel, maar weet er ook weinig raad mee. Mijn dochter doet ook twee slaapjes, al blijft ze een moeilijke slaper. En 's avonds wil ze eigenlijk niet meer op 'bedtijd' gaan slapen tegenwoordig. Ik overweeg om het ochtendslaapje te verplaatsen naar het begin van de middag (half één ofzo) en dan eens te kijken wat er gebeurt.. 's Ochtends gaat ze wel zonder protest slapen (rond half elf, ze slaapt dan tot ca. twaalf uur) maar 's middags protesteert ze vaak wat en slaapt ze maar kort (van ca. half vier tot kwart over vier). En dan wil ze dus rond half acht, acht uur, eigenlijk nog niet slapen.
nikita is bijna 2 en slaapt nog steeds 2 keer per dag, ze gaat rond half 8, 8 uur naar bed savonds. wordt wakker gemaakt voor een fles rond 7 uur. dan gaat ze rond half 8 weer naar bed tot half 11(haar biologische klokje gaat dan standaard af) en dan rond een uurtje of 1 half 2 gaat ze er weer in tot ong 3 uur en dan blijft ze wakker tot t weer bedtijd is heerlijk ritme vindt ik zelf en zo heb ik smiddags ook nog ff mijn handen vrij(als ik zelf ook nog niet ff mijn bedje induik(32 weken zwanger) succes ermee meid