Ons zoontje van bijna 3 (oktober) heeft altijd al een vrij droog huidje gehad, maar nooit problematisch. Als baby vooral droge wangetjes maar prima met bepanthen onder controle te houden. Verder zijn zijn bovenarmpjes altijd wat ruw. Onze dochter heeft dit ook altijd gehad, nu ze wat ouder is is het wel wat minder en zij heeft verder geen droge huid oid. Sinds een paar maanden valt me op dat hij soms allemaal rode vlekjes/droge plekjes op zijn huid heeft. Vaak op vaste plekken, bijvoorbeeld op zijn borst tussen tepel en oksel en op zijn bovenbeentje bij de luierrand. Maar ook soms kleine rode plekjes over zijn hele buik en rug. Laatst was ik er al van overtuigd dat hij waterpokken zou krijgen, maar de volgende ochtend was alles weer weg. Die dag was het vrij warm geweest dus we dachten ook aan een vorm van warmteuitslag. Hij heeft er geen last van, niet ziek en geen jeuk. Vandaag waren we aan het zwemmen en na een half uurtje verschenen er weer kleine rode plekjes overal op zijn romp. Vanavond waren er alleen nog een aantal grotere rode/schilferige plekken op eerder genoemde vaste plekken die ik heb ingesmeerd met creme. Overigens gaat hij normaal gesproken om de dag in bad of onder de douche en 1x per week zwemmen. Nu ze veel buiten spelen zet ik ze nog wel eens vaker onder de douche omdat ze toch al half nat zijn als ik de zwarte knietjes en voetjes moet gaan wassen wel gebruik ik bij hem alleen zeepvrije wasgel of helemaal niks. Is dit een vorm van eczeem? Kan dit erger worden naarmate hij ouder wordt en moet ik hier iets mee behalve regelmatig insmeren met iets vets/verzorgends?
Als het altijd dezelfde plekjes zijn in combinatie met een erg droge huid, zou het inderdaad eczeem kunnen zijn. Wat je kan doen is de huid 2x per dag goed invetten. Wij hebben een eczeemkindje en krijgen daarvoor cetomacrogolzalf fna voorgeschreven. Dat is een vette basiszalf die de huid niet afsluit (zoals vaseline). De zalf is verder onschuldig en kan ook zonder recept gekocht worden bij de apotheek. Je moet her dik smeren. Voor een oppervlak van de grote van je hand, moet je 1 vingertop zalf gebruiken. Voor een grote rug betekent dat dus meerdere vingertoppen zalf. Dat is voor je gevoel vrij dik. 2x per dag is de basis die je bij hardnekkige eczeem ook moet blijven smeren als de eczeem helemaal weg is. Zo houdt je de huid in goede conditie zodat de eczeem niet terug komt. Als de vette basiszalf niet voldoende is, zou ik even langs de huisarts gaan.
Onze uk heeft sinds zijn geboorte eczeem. Nu hij ouder is trekt het juist weg. Wanneer het warm weer is krijgt hij sneller warmte bultjes. In zijn knieholte kan het juist weer op komen. Op advies van de huisarts smeer ik een vette crème. Als baby smeerde ik lanette crème met 50% vaseline. Nu vaseline wanneer het echt erg is en een gewone creme (weet zo niet hoe die heet) als onderhoud. En nog steeds zo min mogelijk douche