Voor de zzpers hoeveel pensioen sparen jullie?

Discussion in 'De lounge' started by Rozebeer, Jul 18, 2023.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Rozebeer

Rozebeer Fanatiek lid

May 4, 2023
    2,375
    380
    83
    Female
    Ben benieuwd hoe andere zzpers dat doen en zien. Ik zou graag een ton of 4 a 5 bij elkaar sparen om te stoppen met werken op 65 jarige leeftijd in de hoop dat ik 95 word. Natuurlijk geen idee hoe oud ik word maar toch wel veel 90 plus in mijn familie en buurt etc dus erg ongebruikelijk is het niet.

Met dit bedrag hoop ik boven op de aow vanaf 67 een redelijk bedrag te hebben om wat dingen te kunnen blijven doen zoals zolang mogelijk een auto, verwarming etc.

Ben inmiddels wel redelijk goed op weg maar al het geld zit nu nog in onze koopwoning dus dat is erg spannend omdat de huizenmarkt alle kanten op kan natuurlijk.

Beleggen vind ik spannend en pensioenfondsen ook niet perse betrouwbaar.

Wat doen jullie?

2. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Verwijderd ivm privacy

Rozebeer likes this.
  3. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

Jan 16, 2022
    2,887
    4,160
    113
    Female
    Van mijn bruto inkomen elke maand:
    10% Beleggen via een pensioenrekening ivm belasting.
    5% Beleggen via een beleggingsrekening.
    2.5% Gewoon sparen maar wel specifiek voor pensioen (dus afblijven), kans dat dit in een deposito gaat als de rentes weer wat hoger zijn.

Hebben het laten doorrekenen, hoop met 60 te kunnen stoppen maar dat wordt wel krap. Uitgaande van het bedrag wat we nu elke maand ook ongeveer nodig hebben om rond te komen en dat tot m'n 80ste.

4. Rozebeer

Rozebeer Fanatiek lid

May 4, 2023
    2,375
    380
    83
    Female
    En misschien domme vraag maar waarom tot je 80e? Stel je wordt 95 ja misschien erg fictief maar men wordt steeds ouder.

5. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

Dec 27, 2011
    9,170
    10,679
    113
    Ik ben DGA en zit in een pensioenfonds, verplicht vanuit de beroepsvereniging. Ik leg nu ruim 2000 euro per maand neer, en dat wordt meer als ik mn salaris zou verhogen. Dus geen vast totaalbedrag maar een vast bedrag per maand straks.

GossipGirlxoxo likes this.
  6. smax

smax Fanatiek lid

Feb 15, 2018
    1,955
    1,042
    113
    Female
    Ikzelf spaar ergens tussen de €1000 en €1500 per maand. Mijn ook nog een bedrag (precieze bedrag weet ik niet). Daarnaast bouwt hij een (goed) pensioen op.

7. Rozebeer

Rozebeer Fanatiek lid

May 4, 2023
    2,375
    380
    83
    Female
    Wel super gevoel vinden jullie ook als het lukt het bedrag op welke manier dan ook te regelen. Maar t gaat om veeeeeel geld.

8. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

Jan 16, 2022
    2,887
    4,160
    113
    Female
    Omdat ik er vanuit ga dat ik hoe ouder ik wordt hoe minder ik nodig heb. Als ik in de 60 ben wil ik misschien nog toffe reizen maken, als ik 85 is die toffe reis misschien naar het park om de hoek. Ik zie dat ook bij bijv mijn oma (begin 80), die vermaakt zich prima met een koffietje, een kruiswoordpuzzel en een praatje bij de buurvrouw, gaat niet meer op vakantie maar vermaakt zich thuis prima. Gaat lekker op d'r e-bike naar de supermarkt dus ook geen auto meer nodig.

Lies1611, Nellie4, Asil and 2 others like this.
  9. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

Jan 4, 2012
    4,815
    2,674
    113
    Helemaal niks :oops:. Maar ik verdien net een paar honderd euro per maand, niet genoeg om iets van te sparen.

Mijn man heeft voldoende inkomen en we hebben een koopwoning met overwaarde.

10. Rozebeer

Rozebeer Fanatiek lid

May 4, 2023
    2,375
    380
    83
    Female
    Ja snap ik wel, maar ook op die leeftijd zijn er kosten bovenop de aow toch? Eten, extra hulp mss inkopen, verwarming, verzekeringen. Dat is niet te betalen van puur de aow.

11. Rozebeer

Rozebeer Fanatiek lid

May 4, 2023
    2,375
    380
    83
    Female
    Zou dat dan genoeg zijn voor jou om ruwweg van 65 tot 95 alles bovenop je aow te betalen?

12. Rozebeer

Rozebeer Fanatiek lid

May 4, 2023
    2,375
    380
    83
    Female
    Ik hoop sws echt hypotheekvrij te wonen op het moment van stoppen met werken.

GossipGirlxoxo likes this.
  13. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Mijn oom en tante hebben een overwaardeplan op hun huis genomen. Huis was al afbetaald en verhuizen willen ze niet. Deze hypotheek stort maandelijks een vast bedrag op hun rekening als aanvulling op de aow en zijn pensioen en ze betalen alleen rente over het uitgekeerde stuk. Op deze manier is de erfenis voor de kinderen minder maar zelf leven ze lekker.

Asil, Rozebeer, Jessi79 and 1 other person like this.
  14. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

Jan 4, 2012
    4,815
    2,674
    113
    Ik hoop het haha. Ik kan gewoon niets iets opzij zetten voor een pensioen nu. Ja misschien 20 euro maar dat heeft geen enkele zin. Onze kosten zijn op mijn 65e een stuk lager als de hypotheek is afbetaald, kinderen uit huis, geen energiekosten. Plus tegen die tijd erfenis van ouders en schoonouders, aandelen vanuit de zaak verkocht etc. Ik leef liever nu van mijn geld dan dat ik tonnen opzij zou zetten voor ooit.

Mammavantwee and GossipGirlxoxo like this.
  15. Berte

Berte VIP lid

Feb 24, 2011
    7,026
    3,840
    113
    Female
    Thuis
    Geen ZZPer, wel een ZZP pensioenvoorziening via werkgever.

Polis bij Brand New Day. Nu belastingvrij inleggen en pas belasting betalen wanneer ik met pensioen ben. Ik leg het maximale in wat volgens mijn inkomen mogelijk is. Mijn inleg wordt vervolgens door hun belegd.

Nellie4 and Fruity90 like this.
  16. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

Jan 16, 2022
    2,887
    4,160
    113
    Female
    Ik denk dat het allemaal wel los loopt, ben blij dat ik ietsv oor mijn pensioen geregeld heb. Die berekening van 60 - 80 is ook gebaseerd op dat ik dat pensioen over 20 jaar moet laten uitbetalen dus over die tijd is het inkomen gegarandeerd. Misschien ben ik van 60-70 nog helemaal goed en ga ik daarna al achter een pot met bloemen zitten en blijft de spaarrekening gevuld. Misschien werk ik wel gewoon door. Ons huis is dan ook al lang afbetaald dus die kosten zijn er al niet meer. Misschien stort de beleggingsmarkt wel in en heb ik helemaal niets straks. Als je echt puur op AOW leeft heb je vast ook weer zorgtoeslag ed waar je recht op hebt.

Als ik echt 95 wordt (en dat staat niet in mijn planning:roflmao:) dan hebben we het dus over 2085, ik kan mij er nog niet druk maken over hoe alles er dan uit ziet is te ver weg. Misschien heb je wel helemaal geen verwarming meer nodig omdat het door opwarming altijd warm is :o:

17. Rozebeer

Rozebeer Fanatiek lid

May 4, 2023
    2,375
    380
    83
    Female
    Mijn ouders zijn altijd thuis blijven wonen en er is voor een godsvermogen aan hulp ingekocht naast de mantelzorg waardoor er amper een erfenis overbleef maar wat heb ik daar nog elke dag een fijn gevoel bij. Ik ben zo blij dat ze dat hebben kunnen doen. Ik zou het dolgraag op dezelfde manier doen later daar zou ik nu voor tekenen.

18. Rozebeer

Rozebeer Fanatiek lid

May 4, 2023
    2,375
    380
    83
    Female
    Waarom zou je niet 95 willen worden? Hoe langer genieten van oa de kinderen en kleinkinderen en achterkleinkinderen hoe leuker toch?

19. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

Jan 16, 2022
    2,887
    4,160
    113
    Female
    Grootste deel van mijn familie houdt wel op bij 80 tot nu toe.
    Die kinderen heb ik nog steeds niet. Mijn vrouw heeft een progressieve ziekte en is iets ouder dus waarschijnlijk is die dan ook wel weg. Ik vind nu al af en toe dat het vroeger beter was. :D

Asil likes this.
  20. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

Dec 27, 2011
    9,170
    10,679
    113
    Ik zie heel veel hoogbejaarde mensen, en ja je hebt 90 plussers die nog echt actief en geestelijk en lichamelijk goed zijn, zeg maar de Queen Elizabeths, maar vaak wordt het zo richting eind 80 of nog wat eerder wel echt kwakkelen. Als je zonder zorgen zo ver komt, is het leuk, maar er hoeft maar niks,te gebeuren en je ziet ze knakken en niet meer genoeg opkomen.

Om nog niet te spreken over wat het met je doet om je partner te verliezen, al je broers en zussen en vrienden te zien verdwijnen, de kans wordt steeds groter dat je een vsn je kinderen overleeft...

Je romantiseert

Share This Page