is dit een bepaald dialect??

Discussie in 'De lounge' gestart door tuc, 1 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rozeroos

Rozeroos Niet meer actief

Ik woon in Franeker, Friesland en zo praten ze hier als ze geen Fries praten.

2. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Nu ik er langer over nadenk, kan ik me inderdaad ook niet herinneren dat men voltooid deelwoorden weg gelaten heeft. :) Zat meer aan woorden weglaten in het algemeen te denken, oeps..

3. Pluis81

Pluis81 VIP lid

16 mrt 2010
    6.445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    Ik vind het ook niet Rotterdams of Brabants overkomen. Ik woon in de zuidwesthoek van Brabant en man komt oorspronkelijk uit Schiedam en nog nooit iemand zo horen praten..

Collega van mij komt oorspronkelijk uit Groningen,hoe zij praat komt al meer in de richting..

4. tuc

tuc Niet meer actief

hmm gek dan toch he...maar ik krijg er dus letterlijk jeuk van he

5. Shopaholicnl

Shopaholicnl Fanatiek lid

3 mrt 2013
    2.775
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Hier ook :D hier praten we alleen algemeen beschaafd Nederlands.. En plat Brabants hahahaha

6. tuc

tuc Niet meer actief

haha ja zo neemt mijn dochter ook wel eens wat over van de andere oma:):) maar dat kan dochter zelf wel goed corrigeren, die zee dat ipv die zei dat:):D

7. tuc

tuc Niet meer actief

hihi mijn schoonmoeder woont nog wel in jouw dorp...als ik het mij goed herinner van ooit.

8. fidel2010

fidel2010 VIP lid

26 aug 2010
    6.659
    212
    63
    Tis ook geen gronings of drents.. Daar slikken ze letters in maar laten geen worden weg...

Dank zegt trouwens mijn moeder ook tegen de kleinkinderen en is een amsterdammer..

( wij zeggen altijd dankjewl)

9. Pluis81

Pluis81 VIP lid

16 mrt 2010
    6.445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    Oh echt joh? Misschien ken ik haar wel :)

Edit: Wacht eens even..heb jij een andere forumnaam?

10. KateK

KateK VIP lid

26 dec 2008
    5.185
    0
    36
    Drenthe
    Inderdaad, geen ABN, vandaar dat ik ook zei noord Nederlands. Ik woon nu ook in Friesland en ik herken het.

11. Shopaholicnl

3 mrt 2013
    2.775
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Hahaha herkenbaar, hier sinds ze naar school gaat praat ze nog platter :D
    "Das echt woar hoor mama" of "da ziede dan wel". Haha

12. Rozeroos

Rozeroos Niet meer actief

Komt omdat het Fries een andere zinsbouw heeft. En de Fries die als moedertaal Fries spreekt praat dan vaak zo.
    Ook hebben ze daarbij vaak een rare toon in hun stem.
    Kan je merken dat ze weinig Nederlands spreken.

13. Galaxy

Galaxy Actief lid

17 feb 2013
    354
    0
    0
    NULL
    NULL
    Die van mij is 16 maanden en roept al Houdoe he! Haha

14. knap

knap Niet meer actief

Ach zou mij er niet aan storen.

Moet je Surinames Nederlands horen praten ( prima hoor maar je merkt echt dat ze een andere klemtoon in het Nederlands hebben)
    Moet jij tussen Delftenaren zitten dan zal je je ook rot schrikken als ik mij zelf op een geluidsopnamen hoor dan denk ik van oeps je hebt toch echt een Delftse klemtoon.

Wat is er zo verschrikkelijk aan dan?

15. Esmaralda

Esmaralda Fanatiek lid

8 nov 2009
    4.023
    10
    38
    Vrouw
    Somewhere
    Ja ik ook, zo praten ze hier allemaal. Ik woon vlakbij Franeker.

16. Shopaholicnl

3 mrt 2013
    2.775
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Hahahahahaha waar ik woon praten ze wat dat betreft ook echt plat dialect en vind het zo mooi om dat bij dochterlief terug te horen :D

17. tuc

tuc Niet meer actief

nou ik vind het verschrikkelijk omdat dit in mijn ogen gewoon slecht nederlands is en ik wil dat mijn dochter die nu moet gaan leren lezen en schrijven over een jaar dat fatsoenlijk leert.

18. Shopaholicnl

3 mrt 2013
    2.775
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Eens verkeerd aangeleerd is het lastig om dat weer anders aan te leren dus idd beter meteen goed

19. cookiediva

cookiediva Actief lid

6 mrt 2009
    309
    1
    16
    Volegns mij is er geen enkele reden om aan te nemen dat het spreken van een dialect het aanleren van de Nederlandse taal belemmert. Eerder het tegenovergestelde: kinderen die zowel Nederlands als dialect spreken, hebben vaak zelfs een beter ontwikkeld taalgevoel.

Ik vraag me af waarom het spreken van dialecten zo vaak als iets negatiefs wordt beoordeeld, en de mensen die het spreken als minder intelligent worden beschouwd.

20. Metire

Metire Niet meer actief

Ik denk dat ze dat alsnog wel goed leert hoor! ik spreek zowel abn als plat utregs :p gewoon blijven verbeteren en uiteindelijk weet ze echt wel wat goed en fout is hoor :)

Deel Deze Pagina