Nu ik er langer over nadenk, kan ik me inderdaad ook niet herinneren dat men voltooid deelwoorden weg gelaten heeft. Zat meer aan woorden weglaten in het algemeen te denken, oeps..
Ik vind het ook niet Rotterdams of Brabants overkomen. Ik woon in de zuidwesthoek van Brabant en man komt oorspronkelijk uit Schiedam en nog nooit iemand zo horen praten.. Collega van mij komt oorspronkelijk uit Groningen,hoe zij praat komt al meer in de richting..
haha ja zo neemt mijn dochter ook wel eens wat over van de andere oma maar dat kan dochter zelf wel goed corrigeren, die zee dat ipv die zei dat
Tis ook geen gronings of drents.. Daar slikken ze letters in maar laten geen worden weg... Dank zegt trouwens mijn moeder ook tegen de kleinkinderen en is een amsterdammer.. ( wij zeggen altijd dankjewl)
Inderdaad, geen ABN, vandaar dat ik ook zei noord Nederlands. Ik woon nu ook in Friesland en ik herken het.
Hahaha herkenbaar, hier sinds ze naar school gaat praat ze nog platter "Das echt woar hoor mama" of "da ziede dan wel". Haha
Komt omdat het Fries een andere zinsbouw heeft. En de Fries die als moedertaal Fries spreekt praat dan vaak zo. Ook hebben ze daarbij vaak een rare toon in hun stem. Kan je merken dat ze weinig Nederlands spreken.
Ach zou mij er niet aan storen. Moet je Surinames Nederlands horen praten ( prima hoor maar je merkt echt dat ze een andere klemtoon in het Nederlands hebben) Moet jij tussen Delftenaren zitten dan zal je je ook rot schrikken als ik mij zelf op een geluidsopnamen hoor dan denk ik van oeps je hebt toch echt een Delftse klemtoon. Wat is er zo verschrikkelijk aan dan?
Hahahahahaha waar ik woon praten ze wat dat betreft ook echt plat dialect en vind het zo mooi om dat bij dochterlief terug te horen
nou ik vind het verschrikkelijk omdat dit in mijn ogen gewoon slecht nederlands is en ik wil dat mijn dochter die nu moet gaan leren lezen en schrijven over een jaar dat fatsoenlijk leert.
Volegns mij is er geen enkele reden om aan te nemen dat het spreken van een dialect het aanleren van de Nederlandse taal belemmert. Eerder het tegenovergestelde: kinderen die zowel Nederlands als dialect spreken, hebben vaak zelfs een beter ontwikkeld taalgevoel. Ik vraag me af waarom het spreken van dialecten zo vaak als iets negatiefs wordt beoordeeld, en de mensen die het spreken als minder intelligent worden beschouwd.
Ik denk dat ze dat alsnog wel goed leert hoor! ik spreek zowel abn als plat utregs gewoon blijven verbeteren en uiteindelijk weet ze echt wel wat goed en fout is hoor