hoi meiden! Ons 2e ventje kan elk moment geboren worden!! Ik ga weer vol enthousiasme voor de borstvoeding. Dit heb ik bij ons 1e zoontje helaas maar 2 weken kunnen doen... mijn productie kwam echt niet voldoende op gang, zelfs de vlos zei dat het mss beter was te stoppen, dit duurde te lang. Ook omdat ik erg onzeker was en te onrustig van binnen, dit heeft vast ook meegespeeld. Ik hoop dat het deze keer beter gaat, ik ga er gewoon weer helemaal voor. Mijn vraag is nu: bij wie is ook de borstvoeding bij het 1e kindje niet gelukt, maar juist bij de 2e wel? Heel graag ervaringen gevraagd!! liefs Makkie
ik wil je even geruststellen!! bij mij is het de eerste x ook mislukt! nouja, kheb het een maand gegeven maar wel afgekolft omdat jamie niet goed hapte en niet sterk genoeg zoog kreeg hij er niet voldoende uit en kwam mijn productie ook niet op gang. toen ik ben gaan kolven voelde ik me meteen stukken beter! ik wist hoeveel mijn mannetje dronk en dat stelde me gerust. na 1 maand kolven lag mijn productie ook lam en ben ik dus gestopt. met eline ging het vanaf dag 1 goed. ze zoog super goed, te goed en ik kreeg kloven, met behulp van tepelhoedjes heb ik het kunnen volhouden en ik geef nu borstvoeding op de meest natuurlijke manier mogelijk, zonder hoedjes en andere hulpmiddelen zoals een kolf ofzo! dus het kan echt! en als ik het kan dan moet jij het ook kunnen! om je productie op gang te brengen kan je de eerste dagen het best je kindje iedere 3u aanleggen, aan beide borsten!!! ookal drinkt ze niet... als ze al aanhapt en af en toe een slok neemt is het goed! dat brengt je productie op gang! vanaf het moment dat je stuwing krijgt weet je dat het goed is! en kan je dus op vraag gaan voeden (meestal nog om de 3 a 4u) maar als jij dan denkt ze zit vol dan kan je stoppen! eline lag bij mij dus om de 3u aan mijn borst, aan iedere kant 20 minuten en na 2 dagen had ik al stuwing! vanaf die dag dronk ze maar 10 minuten aan elke borst. ook zal je zien dat je kindje steeds makkelijker gaat drinken en dus minder lang de tijd nodig heeft! mijn dochtertje drinkt nog maar 1 borst en dit maar een minuut of 5.... maarrrr ze komt er 3u mee toe en zo weet ik dus dat ze voldoende heeft! neem voldoende rust!!! slaap tijdens de middag een uurtje of 2! als je bang bent dat je niet voldoende hebt kan je bruinbier drinken. dat is (naar het schijnt) goed voor een boost. ga niet kolven!!! en geef geen Kunstvoeding!! dan komt alles goed! ik spreek echt uit ervaring! ik ben ook erg onzeker geweest de eerste weken! en met steun van de meiden hier is alles goed gekomen en geef ik al 8 weken borstvoeding!
Sharon, wauw meid wat geweldig dat het je nu zo goed af gaat! Geeft me echt hoop en ontzettend bedankt voor de tips!! Ik ga er gewoon weer helemaal voor, gaat gewoon lukken deze keer. Super hoor, klinkt echt mooi hoe je het omschrijft, je geniet er zelf ook echt van.... lekker blijven doen!!
Ik heb de 1e keer mijn dochtertje een half jaar borstvoeding gegeven. Maar...........niet volledig helaas. Ze was erg klein bij de geboorte en dronk ook met een tepelhoedje. Pas na 3 maanden kon ze goed aan de borst drinken maar toen had ik echt niet meer genoeg. Dan moest ze toch nog 100 cc kv bijdrinken en dat werd steeds meer. Tot een half jaar ofzo. Toen was het echt op En dat vond ik zo jammer. Nu nog steeds eigenlijk. Mijn zoontje was iets zwaarder en dus ook sterker bij de geboorte. Hij dronk meteen heel goed. En ik geef nu al 11 weken volledige bv en daar ben ik zo trots op
hier kun je ook heel veel tips, steun en info vinden: www.borstvoedingsforum.nl www.borstvoeding.com succes!
Moet je dan nu om de 2 uur aanleggen na de geboorte of om de 3 uur? Bij mij in het ziekenhuis kwam er om de 2 uur een zuster, maar ik lees ook vaak om de 3 uur. Zit in dezelfde situatie al speelt er bij mij ook het een en ander op medisch gebied met medicijnen.
Hier is het bij de eerste ook niet gelukt. Heb het week of 5 volgehouden maar deed zo zeer. Ben toen nog gaan afkolven maar ook daar werd ik zo onrustig van. Want kleine lag in de box te huilen en ik zat te kolven en dat werkte niet. Bij de 2de deed het minder zeer en ging het gewoon goed, denk dat ik ook beter begeleid ben door de kraamhulp met aanleggen bij de 2de. En tot vandaag gaat het allemaal aardig met de bv.
Zie je nadeel als een voordeel: je weet waar het mis kan gaan, dus daar kun je op anticiperen. Neem nu, voor je bevalling al contact op met een lactatiekundige en zorg dat je haar telefoonnummer op je nachtkastje hebt. Modder vooral niet te lang zelf door, maar neem zodra je merkt dat het niet ideaal verloopt al contact op met de lactatiekundige. Die had je vlos er de laatste keer natuurlijk in de kraamweek al bij moeten halen! En hart onder de riem: ik ken heel veel vrouwen bij wie het de tweede keer een stuk beter ging als de eerste keer!
Hier ook hoor, de eerste keer heb ik het helaas te snel opgegeven toen mijn zoontje maar niet de borst goed kon pakken. Dit keer heb ik, door meer kennis van bv, doorgezet en dochtertje drinkt nu nog bij me.
Jelle heeft, met veel kunst en vliegwerk, uiteindelijk een week of 6 volledig en nog 4 weken gedeeltelijk bv gehad. Het resultaat van zelf niet goed op de hoogte zijn, (ik dacht dat ik het allemaal wel wist) slechte begeleiding door de kraamzorg en een kindje wat niet tevreden was (duh!) Ik zag eigenlijk ook als een berg op tegen weer bv geven, maar er is eigenlijk geen moment geweest dat ik eraan gedacht heb om Jitte geen bv te geven. Nu was ik wel beter voorbereid, door veel op Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding te lezen. Ook had ik het kraamburo uitgezocht op goede begeleiding bij bv. (gewoon even gevraagd bij de vk, welke goed was) De eigenaresse van het kraamburo is zelf lactatiekundige (ibclc gecertificeerd) en ik heb echt heel veel aan haar hulp gehad. Ze stond zelfs in feestkleding hier voor de deur op een zaterdagavond om een kolf af te leveren. (ok, die feestkleding was niet speciaal voor ons, maar toch ) Wat anderen ook al zeggen, je weet waar het mis is gegaan, dus dat kun je nu voorkomen. Ik had vreselijke pijn bij het voeden waardoor het bij Jelle mislukt is. Door de stress geen goede productie en toen ging het van kwaad tot erger. Nu weet ik waar het door kwam, verkeerd aanleggen! Ik ben meteen zodra ik die pijn weer voelde met de laptop en Jitte op schoot filmpjes gaan kijken en gaan oefenen. Na 2x voedde ik pijnloos! Uiteindelijk heeft Jitte 9,5 maanden bv gehad, waar ik erg trots op ben! Overigens verdenk ik Jelle van een te kort tongriempje, hij kan namelijk zijn tong totaal niet uitsteken. Ik ben het laatst vergeten te vragen op het cb en het maakt verder niet uit, maar het zou een oorzaak kunnen zijn van het slechte drinken. Verder succes! Lees je goed in, en ga uit van het goede!
Bij mijn eerste was het een ramp. Doodzonde hoor! Achteraf was het alleen mijn onzekerheid. Hij dronk goed en groeide echt enorm! Nu gaat het goed. Veel opstartproblemen gehad, daarna elke keer dipjes en nog heeft het niet alleen ups. Toch zet ik door. Een lactatiekundige erbij gehad, veel doorzetten, nog meer doorzetten en voila. Al bijna 8 maanden, drinkt mijn kleine vent bij mij! Het kan dus echt, ook als het tegenzit! Elmo
Hier heb ik de eerste keer 6 weken volledig borstvoeding gegeven (daarna afgebouwd). Zoontje dronk prima en groeide goed, maar had ongelofelijk last van krampen. Ik zat er helemaal doorheen, ging toen kolven en de krampen waren in 1 keer over. Toen ben ik ook niet meer begonnen met de borstvoeding. Achteraf heb ik spijt dat ik er niet op zijn minst 1 keer een lactatiedeskundige bij heb gehaald. Dit keer ga ik dat dus wel doen wanneer dit nodig is en hoop ik de borstvoeding een stuk langer te kunnen volhouden Nog geen ervaring dus, maar wel hetzelfde voornemen
Bij mij mislukte de eerste keer doordat ik veel pijn had en mijn dochter erg ontevreden was. Nu loopt het wel super goed! Vanaf dag 2 ben ik gaan kolven, de produktie kwam daardoor veel beter op gang en na een week kolfde ik al niet meer en dronk mijn zoon alleen maar aan de borst.