Hoihoi, Ik heb een mooie foto van mn zoontje op formaat 60x40 in een lijst. Zodra ik hem erin heb gedaan zit hij goed, maar de volgende dag is hij al gaan bobbelen en zit hij niet meer strak in de lijst Heb al geprobeerd om met plakband hem aan de zijkanten strak aan te plakken maar het helpt niet. Iemand een tip hiervoor? Bedankt vast!
Veel fotografen kampen met hetzelfde probleem. In het algemeen lees ik dat velen de foto met speciaal plakband vastplakken aan zuurvrijkarton het beste vinden. Sommigen plakken alleen de bovenkant vast, zodat de foto hangt. Dan speelt ook nog het soort glas een rol, waardoor je eigenlijk uitkomt op speciale fotolijsten voor exposities en duur passe-partout karton.
Professionele fotografen plakken de foto in zijn geheel vast op een zelfklevend board. (Stuk karton) De techniek van het vastplakken is een handigheidje, maar een vakfotograaf wil je daar vast wel bij helpen. Het kost wat, maar dan heb je ook wat.
Als je een foto op glanzend papier hebt, kun je het beste mat glas gebruiken. Heb je een foto op mat papier, dan kun je het beste glanzend glas gebruiken. Dit voorkomt het bobbelen.
Voor de fotoclub, voor exposities ed, doen we ze op van dat karton, wat aan de ene kant zelfklevend is, bij de verf winkel hier te koop, beetje luxere winkel dan karwei bijv.. en dat werkt prima, ook niet zo super duur. De foto`s hingen laatst op een erg vochtige plaats, en ook dat ging prima op die manier.
Bedankt voor jullie reacties! Ik ga er is naar op zoek! Erger me er elke keer aan als ik langsloop hihi!