is dit een goed schema voor zoontje van ruim 9 maanden

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door Nataly1972, 5 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.300
    1.464
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Hai,

Ik vroeg mij af of ik een goed schema heb voor mijn zoontje van ruim 9 maanden. Hij drinkt zijn flessen soms slecht leeg.

07.00 fles van 180cc opvolgmelk met 3 scheppen bambix
    10.15 2 stuks fruit vers
    11.45 1 boterham met korstjes met boter en beleg (appelstroop/smeerkaas/smeerleverworst) met 1 bekertje thee. Hij drinkt de thee nu uit een gewone beker. Is nog wel een beetje een geknoei. Ik laat hem ongeveer de helft van de boterham zelf opeten.
    12.15 fles van 120cc opvolgmelk, soms drinkt hij maar 80 tot 100cc.
    15.30 tussen de 50 en100cc diksap uit een tuitbeker of gewone beker met een rijstewafel
    17.00 4 grote eetlepels aardappel/rijst/pasta-groente-vlees/kip/vis. Dit maak ik vers en pureer ik niet meer maar prak ik met een vork. Ik geef hem vaak stukjes groente om zelf te eten zoals wortel, specieboontje, courgette. Hij vind het nu nog leuker om de groente fijn te knijpen dan echt op te eten. Als toetje 100 gram volle yoghurt met soms wat diksap erdoor.
    19.15 fles van 140cc opvolgmelk met 2 scheppen bambix.

Krijgt hij zo genoeg binnen?

Hij drinkt nog steeds zijn opvolgmelk uit een fles en zijn andere drinken uit een tuitbeker of gewone beker. Is dit nog wel goed of moet hij zijn opvolgmelk (met pap) ook uit een gewone beker drinken. Die flessen zijn nog zo fijn, vooral 's ochtends als je zelf moet werken en je zoontje naar het KDV moet. Een bordje met pap duurt dan zo lang.

Ik ben benieuwd naar je advies.

Veel liefs
    Nataly

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hallo Nataly,

Het schema ziet er goed uit, je zoontje eet al goed mee. De opvolgmelk kan inderdaad nog wel iets meer. Je komt nu op ongeveer 450 ml per dag uit, dat mag wel op 500-600 ml per dag uitkomen. Je kunt de yoghurt vervangen door een tottje op basis van opvolgmelk, bij de boterham of in de middag kun je ook nog wat melk geven in plaats van het andere drinken. Goed dat je al begonnen bent met een beker, als je het afwisselt, is dat geen probleem hoor.

Groeten Eveline

3. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.300
    1.464
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Bedankt voor je advies.

Ik weet dat de hoeveelheid opvolgmelk op een dag meer mag maar dat lukt echt niet. Ik ben al overgegaan op een toetje van opvolgmelk dus dat scheelt al iets. Als ik zijn avondeten iets smeuiiger moet maken omdat het te dik doe ik dit ook met opvolgmelk ipv water of kookvocht.

Hij wil zijn flessen echt niet altijd goed drinken. Gisteren was een erg slechte dag en heeft hij maar 350cc aan opvolgmelk gedronken.

Hij krijgt nu bij zijn fruit wat thee en bij de boterham een fles van 150cc met 5 schepjes ipv de thee. Soms wil hij dit goed drinken maar soms drinkt hij hier ook maar 80cc van zoals gisteren. Dan wil hij echt niks meer en gaat hij huilen en dat wil ik ook niet. Het moet wel leuk blijven.

´S middags geef ik hem ook wel eens wat opvolgmelk maar dat moet hij helemaal niet, wel roosvice. Zijn avondfles is elke avond weer een heel gedoe om hem toch maar 140cc te laten drinken. Wij gaan vanavond een pyamapapje proberen of hij dit wel lust.

Het lijkt wel of hij opvolgmelk gewoon niet zo lekker vind, frustrerend is het wel. Als die fles maar in de buurt van zijn mond komt dan wend hij zijn hoofd al af en schud nee! Dus 500 tot 600cc opvolgmelk per dag gaat dus echt nooit lukken.

Ach ja, ieder kindje heeft wel wat. Luca is nooit een grote drinker geweest, al vanaf zijn geboorte niet. Hij slaapt daarentegen wel heel erg goed en wij hoeven er nooit uit ´s nachts.

Veel liefs,
    Nataly

Deel Deze Pagina