Even een vraagje. Ik wil erg graag een vooraadje afkolven, gewoon zodat er altijd iets is, in het begin heb ik na alle voedingen gekolfd om de produktie op gang te brengen, maar daar ben ik mee gestopt omdat het zo gigantisch tijdrovend is. Nu doe ik bij de eerste voeding in de morgen, leg ik ons meisje aan mijn ene borst aan en kolf ik de andere af. Daarmee krijg ik zo'n 150 ml. Nu krijgt ze in de nachten deze voeding in een fles, we hebben dit vanaf het begin aan gedaan omdat ze een langzame drinker en met een tepelhoedje drinkt en ik dus anders elke nacht een uur op ben. Maar door deze mtehode hou ik niet veel melk over om te bewaren en als ik na mijn voedingen kolf, dan kolf ik enkel de borst die ze "leeg" gedronken heeft maar dit is dan hooguit 10 ml en dus ook niet genoeg. Ik durf niet zo goed tussendoor te kolven omdat ik bang ben dat ik dan te weinig melk heb in mijn borsten voor de volgende voeding. En ik durf ook niet zo goed de andere borst dan te kolven omdat ik dan wederom bang ben dat ik de volgende voeding niet genoeg heb. Heeft iemand tips hoe ik dit aan kan pakken. Anders zou ik namelijk in de nacfht kunstvoeding moeten gaan geven, maar dit wil eigenlijk helemaal niet. Sorry maar ben hierover echt onzeker aan het worden en wil zo graag dat het allemaal lekker loopt en dat ik haar straks met een gerust hart eens eventje bij iemand kan laten en dat ik dan ook een voorraadje heb om mee te geven. Ben gewoon zo bang dat als ik teveel kolf ofzo dat ze te weinig binnenkrijgt en bij dat idee voel ik me enorm rottig. Ik hoop dus ook dat iemand me hier wat tips over kan geven. Alvast bedankt voor jullie reacties. Dikke knuffel Froukje
Ik zou een voeding uitzoeken waar er 3 uur tussenzit en dan na 1,5 uur kolven... 1 ding door kolven raken je borsten niet op! je maakt namelijk weer nieuwe melk aan.... je verhoogt eigenlijk je productie! suc6
Even een andere opmerking: je kolft en voedt dus 's nachts niet? Dan is erg slecht voor je productie hoor, zeker in het begin. Ik zou daar zeker geen gewoonte van maken.
Wat appeltje ook zegt: het is beter snachts ook te voeden, als is het maar 1 keer. Goed om je productie op niveau te krijgen in het begin denk ik. En verder: tussen 2 voedingen door kolven kan best hoor, zeker sochtends. Je kleintje krijgt niet zomaar te weinig binnen hoor, en als dat wel het geval is, dan vraagt je meisje gewoon om meer (eerder komen - tenminste, als je op verzoek voedt dan he).
maar ik heb nog nooit in de nachten voeding gegeven, vanaf het begin af aan al niet, en ze is de eerste 2 weken tot nu toe 400 gram per week aangekomen, en dat is voldoende, dus ben niet bang dat ik te weinig voeding heb...tenminste dat is dan mijn redenatie..... De eerste voeding in de morgen die kolf ik af, tenminste 1 borst dan en de andere krijgt mijn meisje en die geef ik in de nachten...of zou ik dan beter in de nachten 1 borst kunnen geven? Nu doen we namelijk ook om de beurt de nachten, dus mijn man de ene nacht en ik de andere, en dit doen we op deze manier op advies van de kraamhulp en consultatiebureau, omdat de voedingen zoveel tijd in beslag nemen.....
als ik weinig melk heb kolf ik altijd binnen een half uur tot een uur na een voeding. Dan kom ik ongeveer op zo'n 40/60 cc en heb dan na drie keer extra kolven wel een extra voeding. Ik merk dan niet dat mijn kindje te weinig heeft aan wat er nog "over" is, aangezien mijn lijf dan weer twee uur de tijd heeft om het weer aan te maken. Mocht hij toch te kort komen geef ik hem het afgekolfde nog na. Of als je kindje de tweede borst niet helemaal leegdrinkt zou ik die gewoon nakolven, daar krijg je juist meer voeding van en niet minder! succes!
Zo te lezen slaapt de kleine niet door, maar krijgt deze een fles. En dan kan het wel slecht voor je productie zijn. Borstvoeding werkt op vraag en aanbod. Als er vraag is, dus als je kindje aan je borst zuigt, dan wordt er meteen weer nieuwe melk aangemaakt. Je hoeft dus niet te denken dat je melk moet bewaren voor een voeding ofzo. Dit kan juist averechts werken. Want weinig voeden, betekent weinig nieuwe melk die aangemaakt wordt. En dat betekent weer dat je productie terug kan lopen, omdat het de eerste maanden juist belangrijk is dat je veel voedt. Dus wel tussendoor gaan kolven zou ik zeggen. Heb je trouwens al eens een vrijwilliger van VBN?LLL of een lk mee laten kijken? Het kan zijn dat er iets niet goed gaat met het aanleggen (ook omdat je met een tepelhoedje voedt) waardoor voedingen zo lang duren. Daarnaast zou ik toch s nachts voeden of ev. kolven. Dat is namelijk heel goed voor je productie.
Omdat de kleine helemaal niet doorslaapt? De kleine krijgt snachts gewoon nog een voeding alleen niet aan de borst, maar een fles met melk wat smorgens gekolfd word! Zie onderstaande quote! Maar oke, als ik jou was zou ik dus snachts gewoon aan de borst voeden of je man het flesje laten geven en jij kolven. Je hebt die melk snachts namelijk gewoon nodig, je kleintje vraagt erom. En vraag=aanbod, maar je borsten weten dus niet dat er vraag is. Of over de dag heen een moment nemen dat je gaat kolven en dan dus gewoon elke dag op dat moment kolven. Dan heb je na een dag of 2-3-4 wel een redelijke hoeveelheid voeding op dat moment. Na elke voeding kolven kan ook, maar dan blijf je houden dat je steeds maar een beetje kolft! En dus niet dat je een volledige voeding kolft. Moet je even kijken of je dat wil . Met een aantal keer op de dag bijv 40cc-50cc na de voeding kolven heb je na een dag ook heel wat voeding bij elkaar gekolfd!
Op het begin van je bv-periode heb je vaak een overschot aan melk, dus nu kom je misschien nog wel uit. De kans is alleen dat als je wat verder op weg bent, dat - door het overslaan van de nachtvoedingen - je productie weldegelijk kan gaan teruglopen. Daarnaast zal je straks ook weer regeldagen krijgen (3 weken - 6 weken - 3 maanden) en dan ben je er het snelste doorheen als je nachtvoedingen blijft geven. Zoals je nu doet kan een keertje geen kwaad, maar ik zou het zeker niet standaard elke dag doen.
Sinds week 3 slaapt mijn dochter ook door en na de 6 weken sprong kreeg ik ook niets meer extra afgekolfd. Nu ben (om toch een voorraadje op te bouwen) 4 nachten extra opgestaan om te kolven en overdag/'s avonds steeds nagekolfd. Productie is nu overdag weer omhoog gegaan waardoor ik weer tussen de voedingen door kan kolven. Ik raad het dus ook niet aan om de nachten al te snel 'over te slaan'. Had ik het zelf maar eerder geweten, zucht...