Zelf koken voor baby

Discussie in 'Voeding' gestart door Esje87, 25 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Esje87

Esje87 Actief lid

17 jan 2012
    281
    1
    0
    Amsterdam
    Hoi ik wil graag zelf bakjes met eten gaan maken over een paar maanden. Nu vroeg ik me af hoe andere moeders dit deden. Bijvoorbeeld kookte je 1 hele dag verschillende gerechten of deed je steeds 1 gerecht. Ik wil natuurlijk wel genoeg afwisseling. En wat voor bakjes gebruik je? Ik wil niet al te grote en dure bakjes.

2. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Weet niet of je met 4 maanden wil starten of 6 maanden?? (of ergens tussenin?)
    Ip start je gewoon met pure groenten en deze geef je 3 dagen achter elkaar (dezelfde) om een evt (allergische) reactie te herkennen. Het gaat dan om minimale hapjes en in het begin kun je dan zelfs het best gewoon zo'n bakje voor ijsblokjes nemen en dan per dag zo'n blokje eruit.
    Je kunt dan starten met bijv worteltjes, courgette, pompoen, broccoli, bloemkool, aardappel, zoete aardappel oid. Deze kun je ook gemakkelijk invriezen als je het van te voren wil maken.
    Fruit zou ik persoonlijk niet invriezen, daar wordt het in de meeste gevallen zeer waterig van en niet echt lekker meer. Je kunt dan bijv beter een stukje banaan prakken en de rest zelf op eten.

Begin je met 6 maanden, dan zou je zelfs gewoon stukken kunnen geven (a la Rapley) en anders gewoon prakken met de vork. Dat kan dan gewoon de groente zijn die je zelf eet die dag, maar had hier ook altijd een zak diepvriesgroenten in de vriezer liggen (broccoliroosjes/bloemkoolroosjes/wortels oid) en dan pak je er gewoon 1 of 2 uit per keer om te bereiden.

Hier heb ik ook wel veel gehad aan het boek Opperdepop van Albert Heijn, maar dat was meer op latere leeftijd. En nu eten we er nog regelmatig een maaltijd/recept uit!

Succes en laat je niet verleiden om eerder te beginnen he!!!

3. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Oh wat betreft de bakjes: heb ook nog een tijd de bakjes van Avent gebruikt met die blauwe deksels, maar je kunt bij blokken/ikea/xenos allerlei soorten en maten bakjes krijgen!

4. Esje87

Esje87 Actief lid

17 jan 2012
    281
    1
    0
    Amsterdam
    Nee ga zeker niet eerder beginnen. Denk pas met 6 maanden of heel af en toe vanaf 4.

5. Annabel274

Annabel274 Fanatiek lid

19 jul 2012
    2.370
    109
    63
    ik kocht vanaf 4 maanden de groenten die ze mocht hebben. Daar kocht ik bijv 500 gr extra van. Dat kookte ik extra, zonder zout. Liet het afkoelen, deed het in ijsblokjes bakjes en per keer dat ik haar liet eten pakte ik 1 of 2 blokjes.
    Nu vries ik in in een avent bakje (Kleine, met blauw deksel) per portie. Als ik geen bakjes meer heb, haal ik het bevroren uit het bakje en doe ik het in een boterham zakje.

6. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    Ik heb bij de oudste zelden op voorhand gekookt en ingevroren. Meestal gewoon de dag zelf.

Bij de jongste nog niets in de vriezer gehad. Altijd vers. Nu, door de week ben ik werken, dus is vooral het weekend dat ik altijd zorg dat er verse dingen zijn. Anders ga ik snel even naar de winkel voor een dag of 2/3 halen. De groenten die zij 's middags eet, eten wij 's avonds ook zodat we amper overschotten hebben. Ofwel kook ik er soep van.

In het begin idd ook 3d achter mekaar hetzelfde gegeven, maar hier zitten we wel met risico op voedselallergie dus moeten voorzichtig zijn.

7. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Ik heb van Hertog de verwenmomentjes als maat genomen, die vul ik met vers en vries dan in.

8. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.718
    113
    Heb ook ooit bloemkool en boontjes gekookt en gedeeltelijk gepureerd ingevroren toen ze een maand of zes was, het meeste heeft ze met 11 mnd op omdat de vriezer leeg moest... Het is net zo snel en makkelijk om elke dag of twee dagen even vers te koken.

9. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Als je wat diepvriesgroenten inslaat (wortel, pompoen, knolselder, boontjes) dan kan je heel gemakkelijk dagelijks vers koken. Diepvriesgroenten bevatten minstens evenveel vitaminen als verse groenten, dus daarvoor moet je het zeker niet laten.

10. nathalie2012

nathalie2012 Fanatiek lid

5 okt 2012
    1.581
    0
    0
    Onze dochter is nu 5 maanden en sinds een paar weken zijn wij begonnen met groente. Ik vind het op dit moment wel erg handig om apart voor haar te koken, te pureren en in te vriezen. ML en ik eten regelmatig dingen die ze nog niet mag en/of uit pot: rode kool, rode biet, boontjes, spinazie, boerenkool, etc. Voor haar maak ik: sperzieboontjes, winterpeen en bloemkool. Die dingen eten we dan af en toe ook vers en voor haar maak ik dan extra en dat vries ik in in ijsblokbakjes. Als het bevroren is doe ik de losse klontjes in afsluitbare bewaarbakjes. Elke dag een blokje eruit en klaar. Maar dat komt ook omdat 1 ijsblokje nu nog genoeg is.

Het hangt er dus ook erg vanaf wat jullie zelf eten en of ze dat mag? Als ze straks grotere porties wil dan doe ik het in andere bewaarbakjes. Heb een heel set gekocht bij Ikea voor een paar centen met allemaal verschillende maten, moet nog even afwachten hoe ze blijven.

11. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    Ja, dat heb ik ook altijd in de vriezer liggen. Zelfs als je niets in huis hebt, heb je nog iets liggen ;)

12. Zonnestraal77

Zonnestraal77 Fanatiek lid

20 aug 2011
    4.507
    2
    38
    Verpleegkundige (ambulance)
    Noord-Holland
    Ik maakte eerst verschillende gerechtjes vers, deed dat in kleine bakjes van de action en in de vriezer.

Nou is het zo dat diepvries-groente van de supermarkt veel sneller ingevroren worden dan jouw verse hap.
    En daarom blijven die vitamines beter intact dan een vers hapje van jou uit de vriezer.
    Ik ben dus net als shakes overgegaan op diepvriesgroente en maak elke dag weer wat anders. M'n vriezer ligt vol en dan kijk ik per dag of ik er een aardappeltje bij doe of rijst.
    Ik kook een aardappel en als die bijna gaar is doe ik in hetzelfde pannetje de groente erbij. Even staafmixeren er klaar :D.
    Zo gepiept dus.

13. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Ijsblokbakjes!!!!! Wat een goed idee en wat dom dat ik daar niet op gekomen ben! Zit hier al een week te knoeien en te vloeken met kleine tupperware bakjes en een baby die na 2 hapjes groente begint te kokhalzen... En maar weggooien daarna.

14. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    De restjes kan je toch ook zelf opeten? Doe er eventueel wat kruiden bij voor de smaak, maar 't is toch te gek dat je het gewoon weggooit?

15. lusa30

lusa30 Actief lid

4 dec 2012
    156
    0
    0
    Mijn dochter eet dagelijks met de pot mee. Kook eerst alles en zodra het klaar is haal ik haar portie eruit en gooi er daarna voor ons zout over.nog nooit ingevroren.

16. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

als ze wat groter is, kan je ook die Hertog verwenmoment bakjes gebruiken. Moet je ze wel eerst leegeten, vervelend joh... :);) ik heb ook ijsblokbakjes en daarna in diepvieszakjes. Dat is mijn noodvoorraad. Verder alles dus OF vers met de pot mee OF uit de bakjes.

17. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ze aten hier toen ze met vast voedsel begonnen meteen met de pot mee, ik paste gewoon de pot een beetje aan.
    Ik stoom groente altijd al, en dan heb je geen zout nodig, voor de baby liet ik een stuk groente even iets langer stomen, zodat het wat zachter was, dat liet ik een beetje afkoelen, en dat kregen ze dan.

Ik heb nooit vooruit gemaakt of ingevroren. Als je zelf invriest gaat de smaak erg achteruit, en er gaan veel vitamines en voedingsstoffen verloren. Daarbij vond ik het verspilde moeite, omdat ze gewoon met ons mee konden eten. Dus bakjes heb ik nooit nodig gehad.

Veel afwisseling is in het begin niet goed, kinderen moeten rustig kunnen wennen aan vast voedsel. De eerste weken geef je so wie so geen mengsels, maar pure groente, met niks anders erbij. En bij voorkeur steeds 3 dagen hetzelfde.
    Ik heb heel veel aan dit overzicht gehad, daar staat heel overzichtelijk wat je wanneer geven kunt:
    Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Schema - Voedselintroductieschema vanaf zes maanden

18. 2jees

2jees Niet meer actief

gisteren soep gegeten en voor mn jongste een kleine aardappel en een worteltje geschild en gekookt. Kwartiertje werk en een steelpannetje vies. Makkelijker (en verser) kan IK het niet maken ;)

19. nathalie2012

nathalie2012 Fanatiek lid

5 okt 2012
    1.581
    0
    0
    Mensen zeggen hier dat ze hun kindje met de pot mee lieten eten maar ik geef mij dochtertje alleen nog maar wortel, bloemkool en sperzieboon omdat dit beter schijnt te zijn om te wennen. Dan eet je dus om de paar dagen hetzelfde?!

20. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Wij zijn pas gestart met 6 maanden en hebben wel veel afgewisseld na de wenperiode van 3 dagen per groente...
    Toen er eenmaal aardappel of rijst bij kwam was het gemakkelijk afwisselen. Als wij nasi aten dan gaf ik haar rijst met bijv een stronkje broccoli (diepvriesgroenten)!
    En het is ook gewoon aanpassen van je eigen pot he....

Deel Deze Pagina