spataders bij baarmoeder (PCS)

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Napoleon, 12 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Hoi hoi!

nou, eindelijk is er waarschijnlijk een oorzaak voor mijn buikklachten van de afgelopen jaren! Er zitten spataders bij en rond mijn baarmoeder. er is zelfs een naam voor: PCS. Prima, dan heeft het iig een naam. Maar ik vroeg mij nog wat af of sommige dingen ook van daaruit te verklaren zijn die zich rond mijn zwangerschappen hebben afgespeeld.

Misschien zijn mijn vragen te medisch hoor, maar aangezien ik pas over 2,5mnd weer naar de gyn moet dacht ik, vraag het hier wie weet:

Kan fluxus veroorzaakt worden door spataders?

en bij mijn jongste die met 38w geboren is was de placenta echt door en door gaar, zo erg dat de navelstreng eruit getrokken werd en toen de placenta er dan was viel hij in de handen van de vk uit elkaar. Zo gaar had zij ze nog nooit gezien. Kan dit ook door die spataders komen?

Af en toe overvalt me dit laatste nog wel eens... ik weet dat denken over "wat als..." geen zin heeft maar ik loop erg met het gevoel rond dat ze echt een engeltje op haar schoudertjes moet hebben en dat ze ook echt nu geboren had moeten worden want ze het anders niet had overleefd. Is die kans inderdaad aanwezig geweest? (ik zou wel graag een eerlijk antwoord willen ;) mag ook in pb) Of is het zo dat je lichaam dan sowieso de geboorte op gang brengt?

Alvast bedankt!

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

sorry, ik kan je geen antwoord geven, ik heb er zelfs nog nooit van gehoord, spataders in de baarmoeder.
    Fluxus kan bij mijn weten niet komen door die spataders, dat komt doordat de baarmoeder niet goed samentrekt, doordat de placenta te lang op zich laat wachten, of doordat je veel bloedt uit een wond. Ik denk ook niet dat die "gare" placenta komt door de spatadres, dat heeft meer te maken met de aanleg van de placenta zelf. Als het tijd is en de placenta raakt op, is dat vanzelf een signaal om de geboorte in gang te zetten.

Mirjam

3. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Niet in de baarmoeder maar de aders die van en naar de baarmoeder toegaan ;) Het schijnt best vaak voor te komen volgens de gyn.

Deel Deze Pagina