Is dit een hoge oogafwijking of niet?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door stampertje, 6 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. stampertje

stampertje Fanatiek lid

24 okt 2007
    3.086
    19
    38
    Mama
    Een dorpie
    Mijn dochter van vijf jaar en 7,5 maand die heeft vaak hoofdpijn en ze heeft een sterkte van 2,25 ze hoeft geen bril maar ik vind het best veel wat vinden jullie?

2. mimi83

mimi83 Niet meer actief

wie zegt dat ze geen bril hoeft. de oogarts?

3. Purified

Purified Fanatiek lid

28 mrt 2013
    1.223
    1
    0
    Ik heb -1.25 en ik zie een wereld van verschil met bril.. met + zie je toch slechter vanaf dichtbij? Kan ze wel boek goed lezen dan?

4. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Ik heb -1,5 en -1,75 en vind het knap lastig zonder bril.. Maar volgens mij is 2,25 niet extreem hoog hoor

5. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Yosyp heeft +6 en zijn bril heeft +4. De oogarts houdt bij kinderen een ruime marge aan. Wellicht dat ze daarom vinden dat ze geen bril hoeft.

6. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

25 jul 2010
    4.056
    884
    113
    Nou, ik zou toch nog eens terug gaan.
    Vind het best veel, juist voor een kind.
    Het is niet overdreven veel hoor, maar ze kan er zeker last van hebben.
    Als een bril het probleem oplost, waarom dan niet?
    Hier kreeg ik als kind (9/10 jaar) een bril voor minder en wat was ik daar blij mee! Hadden ze dat op mijn 5e maar al gedaan...

7. Mamishka

Mamishka Bekend lid

20 mei 2012
    600
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat is echt veel om geem bril te dragen hoor ... Mijn zoontje heeft nu + 0,5 en binnenkort gaan ze kijken of ze hem
    Ook een brilletje gaam geven

8. cocko

cocko Fanatiek lid

21 apr 2011
    3.594
    19
    38
    Ergens in Nederland
    Vind het niet extreem hoog maar om nou te zeggen dat ze geen bril hoeft, dat lijkt me wel een beetje raar eerlijk gezegd. Want ze zou met een bril op juiste sterkte echt wel geholpen zijn.
    Mijn zoontje heeft +7 en +7,25 en heeft dus wel een bril. Maar ik zou zeggen met de gegeven sterkte van jouw dochtertje dat ze een bril nodig heeft; de hoofdpijn zal minder worden en ze zal de dingen duidelijker kunnen zien. Als ik in jouw schoenen stond, zou ik toch nog eens terug gaan naar de opticien.

9. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Als ik het goed onthouden heb van de oogarts, is een afwijking tot 2.5 voor een kind normaal, omdat de ogen zich nog aanpassen en zodoende nog richting de nul gaan. Boven de 2.5 is die aanpassing te groot en is een bril wel nodig. Bij +2.25 zit je wat dat betreft dus net onder de norm, maar bij twijfel gewoon (nog) een keer naar de oogarts.

10. Liesbeth79

Liesbeth79 Bekend lid

18 mei 2007
    575
    1
    18
    Vrouw
    Gelderland
    Mijn zoon van 6 heeft ook die sterkte en heeft pas sinds een half jaar een bril. Nog niet die sterkte die hij eigenlijk zou hebben, maar + 1 ofzo, om de ogen niet lui te maken. Hij corrigeerde zelf voor die tijd en had er geen last van. Nu dus wel. En hij zat toen in groep 3, dus had het ook wel nodig.
    Bovendien hebben de meeste kinderen op die leeftijd nog een +afwijking, wat meestal vanzelf bijtrekt. (is mij uitgelegd door de orthoptist) Maar als je dochter er nu hoofdpijn van krijgt, lijkt het me wel tijd voor een bril!

11. oudjaarsvlinder

oudjaarsvlinder Niet meer actief

Als ze veel hoofdpijn heeft zou ik er toch mee terug gaan.

12. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Gaat het hier om een plus of min sterkte?
    Wie geeft aan dat ze geen bril hoeft?

13. echtniet27

echtniet27 Niet meer actief

Hoi,

Ik was zelf ook heel jong met een sterkte van -1,75. Daardoor had ik vaak hoofdpijn en kon ik niet goed opletten op school. Ik heb toen een bril gekregen en dat heeft bij mij geholpen. Ben nu 27 en draag nog steeds een bril.

14. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Gaat het om plus of min trouwens?

15. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Ik heb zelf -1,25 en -0,75. Zonder bril gaat prima, maar met is echt fijner.

16. xlns

xlns Actief lid

20 dec 2007
    423
    0
    16
    Mijn man is opticien, hier is wat hij zegt:

Ja dat is best een behoorlijke sterkte.. Maar is het een plus of min sterkte? Met een plus sterkte moet het oog dus 2.25 dioptrie bijmaken waardoor de oogspier zich de hele tijd moet aanspannen en daardoor krijgt ze dus ook hoofdpijn (spierpijn). Ja ik zou dus toch een bril voor haar aanschaffen, al ziet ze er misschien hetzelfde mee, de hoofdpijn zal bijna zeker weten verdwijnen of minder worden.

Hij zegt ook, kinderen kunnen meer sterkte bijmaken. Maar als je dat de hele dag door moet doen krijg je spierpijn. Hij vergelijkt het met iets dat helemaal niet zwaar is de hele dag vasthouden daar krijg je ook last van...

17. Sandy01

Sandy01 Bekend lid

5 okt 2009
    727
    306
    63
    Rick had ook veel last van hoofdpijn. Dus gechecked bij de oogarts en ondanks het feit dat hij maar een sterkte heeft van +1, draagt hij met lezen een bril en sindsdien heeft hij geen hoofdpijn meer.

Als ik jou was, zou ik toch nog even teruggaan en vragen om een bril, desnoods een tijdje op proef om te kijken of ze hier baat bij heeft.

Succes!

Sandy

18. stampertje

stampertje Fanatiek lid

24 okt 2007
    3.086
    19
    38
    Mama
    Een dorpie
    Het gaat om plus ik weet alleen niet of dat voor ver of dichtbij is eigenlijk.

19. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam

Helemaal prima is dat voor haar leeftijd.

Een plus oog is een te klein oog, maar je dochter gaat nog groeien en haar ogen dus ook en ze heeft dus ook nog groeiruimte nodig. Voor haar leeftijd is deze sterkte gemiddeld.

Als ze nu al 0 zou hebben, dan zou ze vrijwel zeker later de min in gaan (het oog groeit dan te groot)

En kinderen hebben een prima accommodatievermogen en kunnen die + 2 makkelijk scherpstellen (en nog wel veel meer)

Ps: ik ben zelf orthoptist ;)

20. stampertje

stampertje Fanatiek lid

24 okt 2007
    3.086
    19
    38
    Mama
    Een dorpie
    Dus ook als ze vier à vijf dagen in de week hoofdpijn heeft en elke dag last van haar ogen?

Deel Deze Pagina