Is dit een hoge oogafwijking of niet?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door stampertje, 6 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam

Ik las eerst 7,5 maand. :) (blond)
    Voor 5 jaar is het ietsje te hoog, gemiddeld is dan ongeveer +1,50

Wanneer heeft ze hoofdpijn? s morgens, s middags?
    Waar zit de hoofdpijn?
    Verdere gezondheid? Medicatie?

Sterkte is gemeten met druppels neem ik aan?

Bij klachten (leesklachten, oogheelkundige hoofdpijn) wil op die leeftijd wel een bril geven.
    (maar ik weet natuurlijk niet de rest van het onderzoek)

2. stampertje

stampertje Fanatiek lid

24 okt 2007
    3.086
    19
    38
    Mama
    Een dorpie
    ...

3. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam

De hoofdpijn klinkt idd wel oogheelkundig.
    Ze heeft verder ook geen andere behandeling/oefeningen meegekregen?

Zo nee, dan zou ik denk wel een brilletje voorschrijven, omdat er klachten zijn. Ik ben zelf orthoptist.
    Opticien kan niet veel met deze leeftijd, zonder druppels zal ze minder plus aangeven en ze is ook gewoon te jong voor de opticien.

4. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    Mijn docher van 2, 5 heet ook +2, 5, staan sinds een half jaar onder controle bij de orthoptist omdat ze aan het eind vd dag loenst. Ze kijken het nu nog aan omdat ze het goed corrigeert en ze een lui oog willen voorkomen maar het loensen geeft wel aan dat dit haar veel energie kost.
    Als ze er last van krijgt (meer loensen/hoofdpijn) krijgt ze wel een bril dus lijkt me dat dit voor jou dochtertje ook moet gelden. Anders eens een second opinion vragen?

5. stampertje

stampertje Fanatiek lid

24 okt 2007
    3.086
    19
    38
    Mama
    Een dorpie
    Ze was ook bij een ortopist geweest was vergeten hoe het heet en opticien wist ik wel :D. Allen de ortopist waar we zijn geweest zegt dat het niet nodig is wat zou ik door dan kunnen doen? De oogarts kan ze pas in februari terecht dat duurt nog zo lang om met pijn rondt te lopen.

6. Tutu

Tutu Fanatiek lid

30 jun 2013
    1.089
    0
    36
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ik had op mijn vierde een bril, omdat ik toen al -3 had ;)
    Maakt het uit of je plus of min hebt? Als een kind er hoofdpijn van krijgt zou je toch zeggen dat een bril, ook al zou het tijdelijk zijn, wel erg belangrijk is.

Ik heb zelf inmiddels -9.5 :) Ik draag sinds groep 7 lenzen.

7. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.062
    1.296
    113
    Nederland
    Ik heb - 2,50 en -2,75. Zonder bril zie ik echt geen steek. De ondetiteling op de tv van een normale afstand kan ik niet lezen. Ik zou toch kijken voor een bril, zeker omdat ze ook zegt dat ze hoofdpijn heeft.

8. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam

Met scheelzien is het een ander verhaal en schrijf je veel sneller een bril voor. Maar het gros van de kinderen met deze sterkte kijkt niet scheel en heeft geen klachten en dan hoef je ook niks te doen.

9. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam

Andere orthoptist. De oogarts doet hier verder niks mee.
    Je kunt in principe zonder verwijzing naar een orthoptist; alleen wordt het dan niet vergoed uit het basispakket, mogelijk wel aanvullend.
    (heel krom, maar zo is het nu eenmaal geregeld)

10. stampertje

stampertje Fanatiek lid

24 okt 2007
    3.086
    19
    38
    Mama
    Een dorpie
    Ja weet ik dat het niet vergoed word ik heb vandaag ook moeten betalen. Maar twee keer word me toch wat te prijzig. En ik weet niet waar ik een ander kan vinden in de buurt.

11. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam

Had je geen verwijzing dan nu? Of ben je bij een vrij gevestigde orthoptist geweest?

Anders wordt het gewoon vergoed. Mogelijk kan je via de huisarts een verwijzing naar een orthoptist in het ziekenhuis en die zitten eigenlijk in elk ziekenhuis; gewoon bellen naar de poli oogheelkunde. (alleen hebben die bij ons in de omgeving wel vaak een langere wachttijd; wij hebben zelf begin januari plek en dat is zo ongeveer het snelste in de omgeving)

12. stampertje

stampertje Fanatiek lid

24 okt 2007
    3.086
    19
    38
    Mama
    Een dorpie
    Bij ons pas in februari dat vind ik te lang. Ik had geen verwijzing gehaald omdat ik niet tot februari wacht :D

13. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam

Andere ziekenhuizen in de omgeving proberen?
    En de verwijzing kan je toch alvast halen, heb je die iig binnen.

(tja en die lange wachttijden; ik vind het zelf ook erg vervelend. Ik heb geen plek meer voor spoedjes, kapotte brillen ed en die moeten toch gezien worden; lang leve de marktwerking in de zorg :(:(:( )

14. stampertje

stampertje Fanatiek lid

24 okt 2007
    3.086
    19
    38
    Mama
    Een dorpie
    Gaat nergens meer om besparen maar wel onzin dingen die een hoop geld kost ik vraag anders wel aan de ha of zij niet ergens een ''spoet'' afspraak kan maken.

15. stampertje

stampertje Fanatiek lid

24 okt 2007
    3.086
    19
    38
    Mama
    Een dorpie
    Als ze een brilletje zal krijgen zal het toch ook niet de volledige sterkte worden toch?

16. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam

Nee, ik zou er een half puntje onder gaan zitten, maar daar zijn vaste regels voor in "orthoptisten"land.

17. stampertje

stampertje Fanatiek lid

24 okt 2007
    3.086
    19
    38
    Mama
    Een dorpie
    Maar die onderzoeken die zijn nou al allemaal gedaan zou ik dan niet naar een oprthopist dat hele verslag en sterkte ed op kunnen sturen zodat niet alle onderzoeken opnieuw gedaan moeten worden en er sneller naar gekeken kan worden?

18. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam

Bij ons niet. Ik zelf wil graag eerst een patiënt zien, voordat ik een behandeling inzet.

19. stampertje

stampertje Fanatiek lid

24 okt 2007
    3.086
    19
    38
    Mama
    Een dorpie
    Dan zal het nergens zijn ;) ik kijk even wat de ha zegt ik laat het nog weten.

20. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Ik snap het niet helemaal zoveel sterkte en toch geen bril mijn oudste heeft veel minder en moest van de orthoptist wel een bril

Deel Deze Pagina