Beste Imke, Brigitte en Mirjam ik heb een vraag. op 19 april begon ik te bloeden tijdens 9 weken zwangerschap. Dit gebeurde op onze 3e dag van de vakantie in Sydney Australie. De 20e ben ik ons vruchtje verloren ! Het is al een aantal weken geleden, maar het blijft me toch bezighouden. We zijn nog steeds verdrietig. Maar nu dacht ik, heeft de miskraam toch niets te maken gehad met het lange vliegen van 22 uur? Eigenlijk omdat steeds meer mensen me vragen of het daar niet mee te maken heeft gehad.... Eerst 12 uur vliegen naar Hongkong daar 1 uur overstap en toen nog eens 10 uur naar Sydney. In zo'n vliegtuig laten ze altijd oefeningen zien die je kan doen en adviseren ze tijdig te lopen, om trombose tegen te gaan., te voorkomen. Ik ben af en toe naar toilet gelopen, maar niet meer. Nu las ik ergens dat een miskraam ook als oorzaak stolling, trombose kan hebben..... Dus had ik meer moeten lopen in dat vliegtuig.....? Om mijn miskraam te voorkomen? Ik weet het niet hoor, ik ben zelf verpleegkundige. Ik denk het haast niet, maar je probeert overal een verklaring voor te zoeken. Bedankt voor jullie reactie alvast
hoi, wat verdrietig zeg. Het vliegen is geen oorzaak van de miskraam. Waarschijnlijk was er iets niet goed met het vruchtje en dan zou het ook zijn misgegaan als je thuis was gebleven. Ik kan me voorstellen dat je graag een ooorzaak wilt hebben, maar die kan medisch gezien bijna nooit gegeven worden. Maar het komt in elk geval niet door het vliegen. Trombose kun je krijgen maar dan krijg je een dik been en dat geeft geen miskraam. Sterkte met het verwerken! Mirjam
bedankt Mirjam ik dacht het zelf ook al wel hoor, dat het daar niet aan gelegen heeft. Maar als zoveel mensen het aan je gaan vragen, of het vliegen niet de oorzaak is geweest>? begin je toch te twijfelen..... Het verdriet zal eenplekje moeten krijegn in ons hart. We hopen voor in de toekomst op een gezonde baby van ons 2. Doei