Hallo! Ik ben nu bijna 6 maanden zwanger en alles gaat prima. Maar ineens, zonder aanleiding ben ik bang dat mijn babytje downsyndroom heeft... Weet dat dit nergens op slaat en maak mezelf er helemaak gek mee maar ik kan het moeilijk van me af zetten. Het feit is dat ik mijn zwangerschap een hele grote verassing was, we hadden het dus niet geplant, en eerlijk gezegd leefde ik best wel ongezond. Ik dronk veel alcohol, rookte en gebruikte af en toe een beetje speed en xtc. Toen ik erachter kwam zwanger te zijn ben ik er meteen mee gestopt. Maar het zou kunnen dat ik rond de bevruchting nog 1 keer drugs heb gehad en een paar keer heb gedronken (wist toen niet dat ik zwanger was) dit was dus echt tijdens de eerste paar dagen van de zwangerschap. Mijn vraag is nu: kan mijn baby downsyndroom hebben doordat er iets mis kan zijn gegaan tijdens de celdeling door mijn alcohol/druggebruik? of gaat die celdeling mis door andere oorzaken? Al mijn echo's en onderzoeken zien er verder prima uit. (ik heb geen combinatietest of wat dan ook gehad) Alvast bedankt voor een hopelijk geruststellend antwoord...
Hoi Jongemama, de gedachten die je hebt hebben een heleboel vrouwen. Ook vrouwen die niet zo´n woelige start hebben gehad als jij. Het is super goed dat je meteen gestopt bent met die middelen en ook zo vroeg al. Zedker als je niet verder zwanger was dan 5/6 weken is de kans nihil dat de stoffen bij je kindje zijn gekomen omdat er nog geen uitwisseling tussen jullie bestond. DUs maak je er geen zorgen om. De verder testen en echo+s zijn goed, dus beter kun je het nu niet hebben. Je krijgt nooit de garantie op een gezond kindje (Downsyndroom of iet sanders) en dit is iets waar heel veel vrouwen af en toe sombere gedachten bij hebben, maar dat hoort nu eenmaal bij het zwanger zijn. Dus laat het van je afglijden en probeer je over het Downsyndroom maar geen zorgen te maken. Groetjes Brigitte