Stoppen met roken

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by Lieffie80, Mar 13, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lieffie80

Lieffie80 Lid

Jan 6, 2011
    33
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

ik ben nu 14 weken zwanger en heb meerdere pogingen gedaan om te stoppen met roken. Vanaf vandaag onderneem een serieuse poging en ben echt van plan ermee klaar te zijn. Ik schaam me dat ik nog gerookt heb (heb wel een minder gerookt), en ben bang voor de eventuele schade die ik al heb aangericht. Ik las dat de placenta door het roken ook verpest wordt. Mijn vraag is of ik door nu te stoppen alsnog ervoor kan zorgen dat mijn placenta weer gezond wordt en mijn kindje ook direct geen nadelige gevolgen van het roken heeft? Ik heb van de week een echo, en als alles dan goed is, kan ik er dan vanuit gaan dat er ook geen schade meer aangericht kan worden door het feit dat ik gerookt hebt?
    Bedankt vast!

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

wat de schade tot nu toe precies is weet je niet precies, dat kun je ook niet precies op de echo zien. Wat we wel weten is dat als je nu stopt dat een ongelooflijk grote meerwaarde heeft voor het vervolg van je zwangerschap! Dus probeer vol te houden. Heel knap dat je er voor gaat. Praten met anderen kan heel goed helpen, op STIVORO onafhankelijk expertisecentrum over stoppen met roken en meeroken is een speciaal forum voor zwangeren die ook stoppen. Elkaar motiveren helpt heel goed.
    Succes gewenst! Beloon jezelf ook regelmatig als het lukt, met een tijdschrift, een beautybehandeling of iets anders wat je leuk vindt!

Mirjam

Share This Page