Is dit gebruikelijk - inval?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Jatobe, 8 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fluitekruid

fluitekruid Fanatiek lid

5 okt 2011
    1.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Een lio-er draait in principe zelfstandig de groep gedurende een periode. Bedenkt er goed bij dat dit de eindstage is voor een leerkracht. Hierna gaan ze aan het werk. In de meeste gevallen zal de leerkracht op bepaalde momenten de lio-er observeren en na schooltijd feedback geven. Ook wordt meestal aan het einde van de dag deze dag doorgesproken zodat de lio-er de dag erna weer aan de slag kan met nieuwe doelen etc.
    De lio-er wordt echt niet in het diepe gegooid maar ook niet meer aan het handje genomen.
    Ik schat in dat de leerkracht echt wel de kinderen blijft volgen. Na de stage is het natuurlijk niet de bedoeling dat de leerkracht de puinhoop van de lio-er weer moet gaan rechtbreien.
    Ik zou me niet teveel zorgen maken als ik jou was.

2. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

En wat dit jaar een LIO is.. Is volgens jaar misschien wel de nieuwe juf.
    Dus ze moet echt wel wat in dr Mars hebben uiteindelijk.

3. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ja, dit is gebruikelijk. De juf zal de teugels steeds meer over geven aan de LiO. Daarbij zal ze in het begin nog wel in de klas aanwezig zijn en lessen bekijken. Als ze niet meer in de klas is, bespreken ze wel na hoe de dag is gegaan, bekijken samen het programma van de komende dag en spreken leerlingen door. Ook het maken van groepsplannen e.d. wordt door de LiO en de juf samen gedaan. De juf coacht de LiO en blijft eindverantwoordelijk. De LiO is dus op een gegeven moment wel alleen als ze de lessen geeft. Maar dat is iets dat ze ook al kan. Dat heeft ze in de jaren ervoor tijdens haar stages geoefend. Als ze dit niet kon, was ze voor die stages niet geslaagd en zou ze nu geen LiO kunnen worden. Wat ze nu moet gaan leren is dat ze niet alleen les geeft, maar echt een klas 'draait'. En dat gebeurt inderdaad door haar steeds meer verantwoordelijkheid te geven.

Overigens is het bij ons zo dat een LiO een heel jaar in 1 klas is. Eerst als 'gewone' stagiair en dan neemt ze steeds meer lesdagen over. Maar voor de kinderen is het dus het hele jaar hetzelfde gezicht. In die klas worden dan ook geen andere stagiaires geplaatst.
    In klassen waar 'gewone' stagiairs staan, kunnen in de loop van het jaar wel 2 of 3 verschillende stagiaires langskomen. Maar dan blijft de leerkracht er in principe bij. Dan zullen ze af en toe alleen voor een kwartiertje tot een uur alleen gelaten worden voor de klas. (Afhankelijk van het leerjaar en de zelfstandigheid van de betreffende stagiair en van hoe makkelijk de leerkracht durft los te laten.)

Deel Deze Pagina