Erg bijzonder, wij hebben regelmatig uitjes maar in principe is het zo dat de moeders van de oudercommissie mee gaan (we zijn met zijn vieren) en de juf en vrijwilliger. Bij ons hebben we 13 kindjes. We vragen ouders of ze mee willen omdat vele het leuk vinden en het soms zo uitkomt maar we verplichten niemand en sluiten ook niemand uit. Echt heel raar hoor, wij hebben dan ook geen 1 op 1 begeleiding maar ik vind dat ook echt niet nodig. Wij gaan ongeveer 5 keer per jaar weg. Wij vragen wel; dat elke ouder zelf het eigen autostoeltje meeneemt en zelf installeert in de auto vanwege de veiligheid
Dat ze niet open zijn die dag is begrijpbaar. Alle personeel is mee. Maar die één op één-begeleiding snap ik toch niet. Met 2 à 3 kinderen per "begeleider" (personeel of ouders) lukt het toch even goed? Of wat doe je als je een tweeling hebt? Moet je man of schoonmoeder ofzo dan ook verplicht vrij nemen omdat er 1 ouder per kind moet zijn? Dat heb je thuis toch ook niet altijd als je een uitstapje doet? Ik snap overigens dat ze voorzichtig willen zijn. Maar ze moeten niet té voorzichtig worden.
Ja klopt, van 1 gezin schelen de kindjes 13 maanden..als moeder geen 2e begeleider heeft dan mag er 1 niet mee is er gezegd. Moeder gaf aan dit wel aan te kunnen maar ze willen 1 lijn trekken
Ik vind dat ze dat niet kunnen maken om het dagverblijf dan dicht te doen voor kindjes die geen begeleiding hebben. Je kind gaat toh niet voor niks naar de opvang??
Oh wel raar vind ik het. En sneu voor je kindje! Bij onze psz zijn ze al een x naar de bieb en naar de kinderboerderij geweest. Maar wij hoefden niet mee, ze hebben dan zelf een regel mbt hoeveel kindjes en hoeveel psz juffen er mee moeten. Onze psz is wel op een kdv ondergebracht dus ze kunnen heel makkelijk juffen 'lenen'.
Nee dat herken ik niet. Hier worden wel altijd hulpmoeders gevraagd bij uitstapjes, maar dan heb je ongeveer een ratio van 2:1, dus 2 kinderen per begeleider. Dat is ook prima te doen, je kunt tenslotte 2 handjes vasthouden. Bij ons 'verdelen' ze dan de kinderen dus naast je eigen kind let je tijdens zo'n uitje nog op één ander kind en dat gaat eigenlijk prima.
Als je kind niet meemag omdat er geen begeleider meekan, krijg je dan voor dat dagdeel geld terug? Je hebt een "contract" met de psz, waarbij je een bepaald aantal dagdelen tijdens schoolweken afneemt. Daar betaal je (flink) voor. Ik weet niet in hoeverre ze dan mogen zeggen, kindje mag niet komen als de ouders niet kunnen.
Zou dat de reden zijn dat zo'n regel bedacht wordt door een psz? Want het klinkt echt enorm belachelijk. Per kind 1 begeleider mee met uitstapje. Waarom? een beetje leidster en/of [andere] moeder kan toch op 2 kinderen tegelijk passen?
Geen opvang, maar wel een vast iets waar je voor betaald en rekening mee houdt net als school kdv etc
Nee maar veel moeders hebben ook nog wel andere verplichtingen, zoals een baby thuis. Ik weet niet hoe het ergens anders is maar hier mogen broertjes en zusjes niet mee naar een uitstapje. Logisch, maar ze kunnen dus niet verwachten dat iedereen mee kan (en dat doen ze hier ook niet gelukkig).
Ik vind dit wel anders voor een psz dan voor een creche. Voor een psz vind ik dat dit wel moet kunnen, voor een creche niet.
Hier gaat dat ook zo. Een keer per jaar gaan ze naar de speeltuin, maar dan moet je als moeder wel mee. Ik vond dat prima, het werkt denk ik ook niet om met 15 peuters naar de speeltuin te gaan die dan gaan huilen om hun moeder enzo. En ik zou ook niet willen dat mijn kind van 2,5 of 3 jaar zomaar mee moet in een bus met alleen 2 juffen erbij als toezicht. Maar goed, ik (en kind) ging dan dus niet mee, omdat ik geen zin had om met al die moeders een ochtend in de speeltuin te gaan zitten.
Vind het niet zo vreemd eerlijk gezegd. Heb geen ervaring met peuterspeelzaal maar psz is geen opvang zoals een creche. Als je kind op de creche zit ben je als ouder zijnde naar je werk en doorgaans zijn de moeders met een kindje op de psz gewoon thuis dus kan je ook meegaan of schakel je een opa/oma in en anders niet mee.