Terwijl hij en zijn kinderen zo ongeveer de meest Nederlandse achternaam denkbaar hebben? Die naam met koeienletters op het dossier staat? En hij zich bij binnenkomst voorstelt?
+1 Tis misschien voor jou/ons niet relevant en klinkt als 'onzin' maar ja als je een andere moeder ermee geholpen kan worden mag je mij 'voor niks' zulke vragen stellen hoor... kleine moeite...
Ze waren hier zo ontzettend dom. Ze luisterden helemaal niet naar me, maar bleven alleen maar met standaardvragen komen. Dirk is hoogbegaafd, begon woordjes te lezen toen hij 2 was en zinnetjes toen hij 3 was. Ik vertelde dat, in de hoop dat ze me de weg konden wijzen zodat hem niet hetzelfde zou overkomen als wat mij als hoogbegaafd kind overkwam (gepest worden, overal buiten vallen omdat ik 'anders' was). Er werd gewoon HELEMAAL niet op ingegaan! Ze mekkerden over dat hij de blokjes niet op de manier neerlegde die zij wilden, en dat hij op de ogentest kaart de fluitketel niet herkende (wie heeft zo'n ding tegenwoordig nog in huis? hadden wij vroeger thuis al niet eens...), maar op mijn vraag of ik ergens terecht kon om hem te laten testen zodat hij niet zou gaan onderpresteren keken ze me met van die grote niet begrijpende koeienogen aan. Bij het drie jaar bezoek las hij op z'n kop wat zij op het papier schreef, en hij er iets over (hij dacht dat ze zijn naam niet goed schreef). Zelfs toen ging er daar geen lichtje branden. Bij zijn zusje gingen ze toen ze drie was een heel verhaal ophangen over dat het wel tijd was dat ze zindelijk ging worden. Kind droeg niet eens een luier en was al ruim een jaar zindelijk. Toen ik zei dat ze met 18 maanden al zelf de luier uittrok om naar de WC gegaan, en met 2 gewoon zindelijk was, werd er zo meewarig geglimlacht...weer zo'n opschepmoeder...
het is een consultatiebureau hè... ze zijn er vóór ons het is de Gestapo niet Wat denken jullie dat ze doen met al die 'kruisjes achter je naam'??? Het zijn zorgmedewerkers; artsen en verpleegkundigen en moeders van hun eigen kinderen.... Als je (alle schrijvers in dit topic; dus niet alleen ts) er zoveel commentaar op hebt waarom ga je dan? Het moet niet! Je gaat er heen omdat je zelf toestaat dat zijn je kindje(s) monitoren en tja daar horen soms ook bepaalde vragen bij; die mensen kunnen niet binnen 2 minuten je kindje net zo goed kennen als jij zelf! Dus ja logisch dat ze vaak aan het einde van het consult met een conclusie komen die jij allang wist!?!?!? tjonge jonge.... ga dan niet hebben zij weer meer tijd voor de mensen die hun zorg wel nodig hebben... Ik vind het echt kortzichtige reacties soms hoor... Het zijn geen helderziende die je persoonlijk kennen en precies weten hoe goed jou kindje en jij het doen! Wat verwacht je!?!? EDIT: Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar: Wat is jullie verwachting dan van het consultatiebureau? Waarom ga je er naartoe? Ik vind het altijd wel weer leuk even een soort quality time met mijn kindje en ja... die kan ik ook anders invullen maar zo probeer ik het te zien... leuk even meten/wegen enz ik ben altijd wel benieuwd waar hij staat tov 'die eeuwige curve' dan ben ik zelf wel zo intelligent om die op de juiste manier te interpreteren.
Ik ben het meestal wel met je eens hoor maar ik vind dit wel een interessante discussie: Vind je ze daadwerkelijk zo dom? Denk je dat de hoogbegaafdheid van Dirk alle andere testjes wegvaagt? Ik weet het niet hoor maar kan me voorstellen dat de arts/vp je kindje gewoon wilde benaderen en alle gewone testje met hem wilde doen. Als jij zo intelligent bent is 'de rest van de wereld niet automatisch dom Hoe ging dat: dat ze er helemaal niet op in ging? kon je niet doorvragen dan? Of heeft ze je vanaf toen genegeerd en de deur gewezen En dat van die theepot ging dat daadwerkelijk zo? Heeft Dirk nu een aantekening dat hij niet weet wat een theepot is? Vaak zijn we heel gevoelig als het om onze kroost gaat. Hoe komt het toch dat een opmerking van het cb ons altijd 'op de kast jaagt' terwijl als je (bwv) schoonmoeder iets zegt over je kind we het wel gewoon kunnen incasseren!?!?
Ik vind de vragen die ze bij het CB soms stellen helemaal niet stom of vervelend. Ik vind het juist goed dat ze een beetje doorvragen, om er zo achter te komen of iemand misschien wat extra hulp nodig heeft. Voor sommige mensen is dit namelijk moeilijk te te geven of te vragen...Ik heb zelf een hele zware periode achter de rug en had het niet altijd even makkelijk met de opvoeding en verzorging van mijn dochter. Maar ik wilde dit liever niet aan de buitenwereld tonen, bang dat men mij een slechte moeder zou vinden. Doordat het CB tijdens 1 van de bezoekjes wel de juiste vragen stelde, brak ik en kwam aller eruit. Hierna wat extra ondersteuning gehad van de verpleegkundige van het CB dmv gesprekken en video-hometraining. Helemaal niks mis mee en het heeft me enorm geholpen mij in te laten zien, dat ik het allemaal prima deed. De mensen van het CB zijn er niet om ons naar beneden te halen, ze zijn er om ons te hepen en ondersteunen in de moeilijkheden die het moedeschap soms met zich mee kan brengen. En natuurlijk kijken ze in het belang van het kind. Hoe vaak hoor je tegenwoordig wel niet dat er dingen verkeerd gaan binnen en gezin. Kijk alleen al maar eens naar de cijfers van jeugdzorg.
Nou ja, als ik sommige topics hier lees, vraag ik me of dat ook wel het geval is Enniewee, ik ben het wel met je eens, ik snap die heisa niet hoor. Antwoord gewoon (of niet), maar moet je daar dan zo boos/geïrriteerd/gefrustreerd over raken dan?
Dit heb ik eerder geschreven! Ik vind het niet erg hoor dat ze vragen. Alleen vind ik het vervelend dat ze uit gaan van de gemiddelden en niet kijken naar de individu! Dat is het enige. Ik moet zeggen dat ik verder tevreden ben hoor. Als ik vragen heb kan ik op het CB terecht. Als Mylène een keer minder groeit en ga ik een keer extra wegen (is preciezer dan thuis op de weegschaal). Tuurlijk kan je misschien beter met de één of met de ander!! Ik kan beter met de arts dan de wijkverpleegkundige. Waarom? De arts kijkt meer naar Mylène haar individu gelukkig!
Ik ga alleen erheen voor de vacinaties, op die momenten weeg en meet ik hem en voor de rest kom ik er niet, geen behoefte aan.
Een hoop boze schoonmoeders hoeven denk ik ook niet met commentaar te komen gelukkig zelf geen last van, ik heb geen boze schoonmoeder. We lezen allemaal dit soort "horror" verhalen van mama's die op scherp staan wat betreft het CB. Elke aankomende mama die deze negatieve verhalen ook leest of hoort, krijgt hier wat van mee en bereidt zich er al op voor dat het iets vreselijks is! het beeld wordt al gevormd voordat er ook maar 1 bezoekje is geweest.
Ik heb dit topic niet geopend om af te geven op het cb. Ik vraag duidelijk of dat soort vragen gebruikelijk zijn, zonder dat er aanleiding voor is. Vroeg ook of het bij de ha gebeurde. Ikzelf ga naar het cb om mijn kind te meten en te wegen en voor de inentingen. De verhalen die ze daar ophangen, boeien me niet. Ben zelf pedagoge en werk zelf met gezinnen die moeite hebben met de opvoeding van hun kind. Opmerkingen als niet aanstellen en slachtofferrol enz, vind ik dan ook zeer misplaatst hier.
In de eerste plaats ga ik erheen omdat ik voor de vaccinaties kom en het wel leuk vind dat ze mijn kids wegen. In de tweede plaats ga ik wel omdat ik wel goed met de arts overweg kan In de derde ook zeer belangrijke plaats ga ik erheen om deze dames bij te leren hoe ze om moeten gaan met mensen die anders zijn als zij, om ze te ontdoen van hun achterlijke vooroordelen en ze te laten inzien dat je sommige dingen gewoon niet op zo'n manier moet brengen omdat het ontzettend raar of kwetsend over kan komen. Daarbij hoop ik dat ik door de jaren heen de verpleegkundigen wat bij heb kunnen brengen wat betreft koemelkallergie, want daar hadden ze ook totaal geen kaas van gegeten. Wanneer ik mijn hersenen nier helemaal op de juiste plaats had en hun adviezen had opgevolgd zat ik mooi op de eerste hulp (dochter heeft ernstige kma en reageerd anafylactisch maar volgens hun mocht toch echt wel gewoon yoghurt geven want dat kon gewoon bij kma). 4de plaats wat in het begin gold: ik was bang dat wanneer ik niet zou gaan er wat in het dossier zou komen te staan en dat dit verdere gevolgen zou kunnen hebben. thats about it, door de jaren heen behandelen ze me nu met respect en geven ze mij zoals ik hun verzocht heb geen voedingsadviezen meer.
Ja hoor je kunt hem zo opvragen. Ze zullen misschien wel vragen waarvoor en waarom maar het is je goed recht om er in te kijken.
Hier bij het CB noemen ze dat "stevig ouderschap". Toen Niek geboren was kwam de verpleegkundige van het CB de eerste keer op huisbezoek, en toen kregen we ook een vragenlijst die we in moesten vullen. Daarin o.a. vragen of dat je weleens door je partner geslagen werd, of dat je vond dat een pak slaag er soms bijhoorde tijdens de opvoeding, of dat je vond dat je minder alcohol/drugs zou moeten gebruiken... Ik was nogal geschokt door de vragen, maar aan de andere kant, als je tegenwoordig ziet wat er gebeurt met pasgeborenen of op latere leeftijd, kan ik het me ook wel weer voorstellen. En denk ik dat het CB hiermee denkt mishandeling te kunnen voorkomen...
Wij hebben die vragen ook gehad, maar ik heb ze niet als vervelend ervaren. Heb alleen maar goede ervaringen met het cb. Ze zijn betrokken maar niet bemoeizuchtig en ik krijg ook niet het geveol dat ik iets niet goed doe. Terwijl we niet het 'ideale plaatje' zijn, we wijken behoorlijk af van de standaard.
Alsof mensen die hun pasgeboren kind mishandelen (of elkaar) dat braaf in gaan vullen... ' Ja ik sla mijn vrouw dagelijks, mijn kind krijgt geen eten en ligt de hele dag te huilen in een volle luier'...
ik ga ook alleen om te wegen en te meten en de inentingen. Ik denk dat het per consultatiebureau verschilt, welke medewerker er is, hoe goed je ervaringen zijn. Die van mij werkt een lijstje met standaard vragen af en luistert verder eigenlijk niet. Het is hetzelfde als je bij de mac donalds een groot big mac menu bestelt met cola light en frietsaus. Dan gaan ze vragen: groot of medium, wat wilde u erbij drinken, etc... Zo gaat het bij ons CB ook. Is hij nog ziek geweest: "behalve de longontsteking die ik net al benoemde niet" Oke, niet ziek geweest, wordt er dan herhaald etc. Ah ik neem ze gewoon niet al te serieus en maak me er niet te druk om. Ze hebben ook al herhaaldelijk verkeerd medisch advies gegeven wat vervolgens door de kinderarts als onbegrijpelijk werd bestempeld. En hun stokpaardje, de voeding daar durven ze me geen antwoord op te geven omdat hij zoveel allergieen heeft dat we bij een medisch diëtist zijn. Toen hij een redressiehelm had zei ze: oh mag ik eens kijken hoe zo;n helmpje eruit ziet? Over de neocate voor KMA vraagt ze standaard: krijgt hij nog steeds van die euh, goede voeding? Ah, er zijn ergere dingen om je druk over te maken in het leven. Maar stomme vragen: ja bij mijn CB wel!