Sinds een paar dagen proberen we ons zoontje van zes maanden een fruithapje te geven en vanavond voor het eerst groente. Het fruithapje gaat er wel een beetje in, de worteltjes vanavond moest hij niet. Omdat ik het eerst eens wilde proberen, heb ik kant en klare potjes van Olvarit gehaald. Ik ben begonnen met banaan en dus worteltjes. Het zijn allebei de kleinste potjes. Sinds een paar dagen zijn we ook gestopt met de avondfles en geven we hem als laatste fles een fles met Nutrix toegevoegd. Dit is wat hij nu ongeveer eet/drinkt: 07.00 uur fles 210 cc 11.00 uur fles 220 cc 12.30 uur fruithapje, helft van het kleinste potje Olvarit 15.00 uur fles 220 cc 16.30 uur Hier moet hij uiteindelijk het groentehapje gaan eten 18.00 uur fles 220 cc met Nutrix De tijden zijn gemiddelden omdat die afhankelijk zijn van zijn slaapjes en daar zit niet veel ritme in overdag. En ook het aantal cc voeding. Soms drinkt hij iets meer, soms iets minder. Maar zo klopt het ongeveer wel. Maar nu mijn vraag: eerst kreeg hij dan 's avonds om een uur of tien nog een avondfles van 220/230 cc. Die is dus nu weggevallen maar nog niet echt vervangen door de hapjes. Hij krijgt dus nu minder dan eerst! Is dat wel oke?
Hallo Vienna, Jouw schema lijkt me prima, 4 flessen en twee keer een hapje. Alleen de laatste fles om 18.00 zou wel wat later kunnen denk ik, je zult zien dat je kindje dan ook 's ochtens wat langer doorslaapt. Misschien kan je wat schuiven met de tijden. Mijn schema is als volgt: 08.00 Fles 180+6 10.00 Fruit 12.00 Fles 180+6 16.00 Fles 180+6 18.00 Groente 20.00 Fles 180+6+3 el Nutrix Geef je opvolgmelk? Want van opvolgmelk mogen kindjes eigenlijk niet meer dan 800 cc per dag. Je zult zien dat de hoeveelheid van de fles minder wordt naar mate je kindje meer van zijn fruit en groente gaat eten. Succes!
Opvolgmelk is ook iets vullender. Wij zijn van 210/7 nutrilon forte nr1 zo overgestapt naar 180/6 standaard nr2 zonder klagen. Het CB hield hier de grens van 700 aan trouwens. Dus bij voorkeur 3 flessen. En dan eventueel de 4e fles nog van nr1 poeder.
Ik zat ook meteen te denken dat de flessen kleiner zouden 'moeten' (je moet natuurlijk niks, maar snapt me wel he hihi) Louise kreeg toen flessen van 180 en ging in een paar weken ook steeds beter haar fruit/groente eten. Ik zou persoonlijk even niks door elkaar doen qua groente en fruit. Dus eerst een paar dagen groente (of fruit) dan een dagje niks extra's en dan weer 3 dagen een ander smaakje. Pas toen Louise een paar groentes goed at en er niet slecht op reageerde, hebben we fruit toegevoegd aan het menu en dat op dezelfde manier aangepakt. Dat maakt het wennen misschien ook prettiger voor hem als het rustiger wordt opgebouwd. En zo kun je het ook beter zien als hij ergens op reageert.
He hallo, Dank jullie voor jullie reacties. De laatste fles later lukt absoluut niet want hij slaapt 's middags haast niet en is dan 's avonds om een uur of zes helemaal stuk. Rekken naar zeven uur gaat dan echt niet. Maar hij lijkt het er goed op te doen want hij wordt niet eerder wakker. Ik geef geen opvolgmelk want hij krijgt dieetvoeding, Friso Allergy Care, vanwege een vermoedelijke KMA. En daar is geen opvolgmelk van. Ik denk dat we nog wel naar een dietist worden gestuurd, dan zal ik het ook nog wel met hem/haar bespreken. Hij heeft vanaf afgelopen zaterdag banaan gekregen als fruithapje en ben pas gisteravond begonnen met een groentehapje. Zal toch wel goed zijn zoals ik het nu introduceer?
We merkten hier wel dat toen we de 3e fles eraf haalden dat hij beter zijn andere dingen ging eten. Maar dat was met 7,5 maand. Nu is het toch vooral nog proeven, wennen aan de smaak, textuur. Het gaat dan ook maar om een paar hapjes. Als dat wat gewend is, kun je wat meer gaan aanbieden. Als het wat meer om hoeveelheden gaat, zou je om 10 uur/ half 11 fruit kunnen geven (Ruim voor een hongertijdstip), en dan rond 12 uur de fles, naar behoefte (waar later een boterham kan). Dan moet hij dus een uurtje extra teren op zijn fruit, voordat de fles komt. Of je maakt de 11 uur fles iets kleiner, 150-180 cc, en dan het fruit rond 12.30. Maar dan zit je nog misschien nog te vroeg op een eet-moment.
Ik zou de flessen wat kleiner maken maken bijvoorbeeld 180 + 6. Zodra hij meer groente en fruit gaat eten kun je er een fles afhalen. Ons schema ziet er zo uit. 08.30 180+6 10.30 fruit 200gr. slapen 12.30 boterham 14.00 fles 180+6+3 nutrix slapen 16.30 groent 200 gr + toetje slapen 20.00 fles 180+6+3 nutrix Wij zijn met 4 maanden begonnen met fruithapjes en met 6 maanden zijn we terug gegaan naar 3 flessen. Je zou evt. het toetje ook kunnen vervangen door flesvoeding (klein flesje) Dan heb je wat meer fles voeding in je schema.