Dag dames, Eind augustus heb ik per 14 januari zwangerschapsverlof aangevraagd. Gisteren kreeg ik een brief van UWV met daarin het grote nieuws dat ik, jawel, per 14 januari zwangerschapsverlof heb aangevraagd. Maar goed, meer dan dat vertelt die brief je niet (wel fijn om te weten dat mijn verzoek ergens via duizend bureau's en hoekjes bij mijn universiteit en nog weer duizend hoekjes en gaatjes bij UWV zelf is aangekomen bij iemand die iets heeft gedaan). Er staat in: u hoort uiterlijk 2 weken na (!!) 14 januari of uw verzoek wordt ingewilligd. Is dat normaal? Dan BEN ik al met verlof en misschien al wel bevallen? Komt het voor dat je het niet krijgt? Want dan heb ik echt een probleem natuurlijk.
Is een standaard brief, soort bevestiging. Zou niet weten waarom je verzoek afgewezen zou moeten worden.
Nee dat dacht ik ook. Maar misschien dat ze het als slag om de arm houden mocht je bv. onder een andere regeling vallen tegen de tijd dat het van toepassing is. Ik hou gewoon niet van dit soort zinloze brieven, je denkt dan meteen dat het om iets gaat wat misschien een redelijke kans van afgewezen worden heeft. Maar goed, fijn dat het normaal is, dan gaat hij gewoon de administratie (lees de berg met papieren) in.
Ach, ik kreeg gister ook een brief van het UWV, lekker standaard.. Of ik even door wilde geven als ik weer beter was.. Ehm.. leuk, maar wat denk je zelf.. Ik moet nog 4 weken tot mijn verlof..
Het is zo heerlijk hoe dat werkt he? Mijn man kreeg wel honderd brieven over elk miniscuul ding voor de WW toen hij daar een paar maanden in zat. Maar de WW zelf... daar konden we maanden op wachten. Uiteraard.
Goed dat ik het weet, zou helemaal in de stress schieten! Ik ga met 18 januari met verlof, lekker hoor . Maar ziet er wel een beetje gek uit.
Ach het is gewoon de bevestiging dat je aanvraag in behandeling genomen is. Ik vind het altijd wel handig om te weten (ik krijg kopie van die brieven omdat wij als werkgever gewoon doorbetalen en dus de wazo betaling ontvangen) want er raakt ook wel eens iets zoek bij de post enzo! Vaak krijg je na deze brief vrij snel bericht over hoe hoog de wazo gaat zijn hoor, volgens mij ben je ruim op tijd
Bedankt Lief, dat is fijn om te weten. Ik vond die tijdsindeling gewoon raar, dat ik uiterlijk 2 weken na het ingaan van het verlof nog eens hoor if het eigenlijk wel 'mocht'.
Oh ja dat staat er idd ook raar. Achja UWV is niet de snelste/fijnste instelling laten we maar zeggen Het is denk ik de termijn die zij aanhouden als uiterlijk, je hebt dus ook kans dat je pas na ingangsdatum van je verlof geld krijgt (maar dan moet je ook wel laat met aanvragen zijn is mijn ervaring). Als ze nu nog gegevens missen of willen weten krijg je dat wel te horen, en anders is je volgende brief gewoon dat ze je de uitkering toekennen per 14 januari en wat je dagloon is En waarom zou je er evt geen recht op hebben? Heb je geen gewone werkgever/contract ofzo? In de volgende gevallen heb je er altijd recht op:
Ach zie het zo: jij hebt tenminste een bevestiging gekregen. Mijn verof is 2 weken geleden ingegaan. Werkgever had alles op tijd doorgegeven. Maar niks geen bevestiging noch uitbetaling van UWV gehad. Dus deze week gebeld met UWV. Zegt ze dat alles ontvangen is en dat het 3 weken duurt eer ze een brief sturen en dat ik dan gelijk 3 weken betaald krijg en vanaf dan elke week.
Betalen jullie werkgevers jullie niet gewoon? ik krijg ook stapels met brieven stop ze in een mapje en klaar krijg mn loon gewoon via mn werkgever
Even een tip: het ontvangen van uitkeringen e.d. is een eigen verantwoordelijkheid. Heb je dus nog niets ontvangen van je uitkeringsinstantie (dat hoeft niet het UWV te zijn) ga er dan achteraan! In sommige gevallen betaald het UWV aan de werkgever en dan betaalt de werkgever meestal 100% loon door maar dit is zeker niet altijd het geval (hangt van je CAO af). Vergeet niet dat je je altijd zwanger moet melden (NIET ziek) en op de dag dat je verlof in gaat even melden dat je met verlof bent gegaan. Na de bevalling doorgeven (aan werkgever EN uitekeringsinstantie) wanneer de geboorte is geweest zodat zij je bevallingsverlof kunnen berekenen)
Na de bevestiging duurde het bij mij geloof ik nog geen week voor ik de toezegging kreeg, dus dat komt vast wel goed Mijn verlof gaat trouwens maandag in en ik kreeg hem afgelopen donderdag (ik was wel vrij laat met aanvragen..)
Op mijn werk ging dat automatisch. Ik stuurde een zwangerschapsverklaring op en zij betaalden mij salaris door. Hoe zij hun geld terug kregen...via het UWV. Ik kreeg trouwens de brieven veel later. Toen ik zwanger was van de 3e kreeg ik een brief dat mijn verlof was goedgekeurd van ons 2e kindje maar die was inmiddels al 3.
Je krijgt de officiele bevestiging nadat je verlof is ingegaan. Dit is omdat ze het dagloon berekenen over het salaris dat je verdient in de maand voorafgaand aan je verlof. Die gegevens kunnen ze pas achteraf weten. Maak je geen zorgen meid!
wanneer krijg je die brief eigenlijk? Heb ruim 3weken geleden via mijn werkgever verlof aangevraagd, maar nog niks gehoord... weet elk geval wel wat ik in die brief kan verwachten.. wel raar dat dat erin staat, zou je de gekste dingen van gaan denken