Hoi dames, Ik ben al een tijd lang misselijk (veel braken) en ontzettend moe vanwege mijn zwangerschap. Nu vraag ik me af of, stel dat ik me vanwege deze klachten moet ziekmelden, je werkgever dit gewoon doorbetaald (zit nu in mijn tweede jaarcontract)? Nu even een heel overdreven stelling: steld dat ik langdurig ziek thuis ben vanwege de zwangerschap, heeft dit dan invloed op je verlof? Mijn contract loopt midden februari volgend jaar af en als deze niet verlengd wordt is dat rond de periode dat mijn verlof in gaat. Ik heb dan toch sowieso nog recht op een WAZO uitkering en kom ik, als ik ziek door zwangerschap ben geworden, nog in aanmerking voor een WW uitkering daarna?? Misschien een beetje voorbarige vragen, maar ik wil graag goed op de hoogte zijn van mijn rechten en mogelijkheden mocht ik echt niet meer de puf kunnen opbrengen om naar kantoor te gaan.
Hai Bo20, Wat balen dat je nog steeds zo moe en misselijk bent! Als je ziek bent door je zwangerschap vergoedt het UWV je salaris aan je baas en die zal je dus gewoon doorbetalen. Voor je verlof heeft dit als gevolg dat je niet tot 4 weken voor de uitgerekende datum mag doorwerken, maar dat je verlof 6 weken voor de uitgerekende datum in gaat. Na je verlof is het even afhankelijk van of je dan in staat bent om te werken. Je krijgt dan of een ziektewetuitkering (als je ziek bent door de zwangerschap/bevalling) of je kunt een WW uitkering aanvragen. Groetjes!
Fijn om te weten! Maar ik maak dus nog wel aanspraak op WW? Omdat je moet voldoen aan de 26 uit 36 weken eis toch? Ik voel me zo'n leek op dit gebied, maar heb er (gelukkig!) nog niet eerder mee te maken gehad..
O, dat weet ik eigenlijk ook niet precies... Ik heb 10 maanden thuis gezeten (paar weken voor de bevalling, 7wk te vroeg bevallen, daarna een aantal maanden in de ziektewet) en had gewoon recht op WW. Heb die alleen niet aangevraagd (wilde voor mezelf werken en dan werd het allemaal erg ingewikkeld) dus weet daar het fijne niet van...
Hmm.. nog maar es even goed nakijken! We zullen zien hoe de rest van de zwangerschap verloopt.. hopelijk houdt deze misselijkheid niet te lang meer aan!
Dat hoop ik sowieso voor je, want dat lijkt me geen pretje! En je zou eventueel het UWV even kunnen bellen en het navragen. Ik heb daar in elk geval goede ervaring mee, werd vriendelijk te woord gestaan en alles werd goed uitgelegd...