Mijn huisarts kwam ook bij j op kraamvisite. Dat was onverwacht en lief. Het koelen en omhoog helpt nog niks. Hij word alleen maar dikker, pijnlijker en word warm. En ik krijg het kouder. Ik ga zo naar bed, morgen vanaf 08.00 kan ik ze bellen dus dat ga ik gelijk doen!
ik woon in een kleine stad met 8500 inwoners, dus ook niet heel klein, maar ik kom uit R dam, dus voor mij voelt het klein. Hier dus gewoon wel kraamvisite en ook wel huisbezoek bij zieke kinderen, of, toen mijn man door zijn rug is gegaan en geen kant op kon (ik kon hem niet optillen, en hij kon niets meer) is de fysio aan huis gekomen en heeft hem naar boven geholpen op bed.
Ik heb vijf verschillende huisartsen gehad (op verschillende plekken dus) en alleen mijn kinderarts (toen ik nog kind was) deed huisbezoeken. Wel kwam de apotheek thuisbezorgen toen ik migraine had. Maar ik ben het ermee eens dat een verstuikte enkel geen spoed is. En een huisartsenpost is voor zaken waarvoor je normaal gesproken naar de huisarts gaat, maar die niet kunnen wachten tot de volgende dag. Het lijkt mij ook dat hier geen sprake van is. Beterschap @Bubblez , hoop dat het morgen al wat beter is. Neem idd gerust pcm.
Ik heb 16 jaar geleden ook precies hetzelfde gehad. Nouja dezelfde klachten en het zag er ook zo uit. Nooit mee naar de dokter gegaan. Na een poosje ging het vanzelf wat beter. Mijn enkel ziet er echter nog steeds anders uit en ik kan mijn enkel ook minder goed bewegen. Mijn ouders vonden het ook niet nodig om hiervoor naar de dokter te gaan. Ik zou graag willen dat ze anders hadden gehandeld. En dat ik een arts gezien had. Je kunt niet adhv een post hier zeggen dat het precies hetzelfde is. Of iets hetzelfde voelt. Veel mensen gaan te snel naar de hap. Maar daar ben ik het in dit geval niet mee eens. Je weet niet of het echt alleen verstuikt is. Ik zou de telefoniste om advies vragen Sterkte ts
Huisbezoek is in dit geval toch totaal niet relevant? Tenzij de goede dokter een mobiel rontgenapparaat in de tas heeft zitten... Ts ik zou gaan voor je eigen gemak. In de avond is een foto vaak niet “even” gemaakt. Met een beetje pech zit je de hele avond op de seh te wachten tot er een foto gemaakt kan worden en er iemand tijd geeft om deze te beoordelen. Ala er inderdaad een breuk zit dan is het nog maar de vraag of je direct geholpen wordt of daar nog een (paar) uur op mag wachten. Als de pijn houdbaar is om de nacht goed door te komen dan zou ik wachten tot morgen. Tijdens de dagdienst gaan dit soort dingen nou eenmaal een stuk sneller en efficienter. Daarentegen als je niet weet waar je het moet zoeken van de pijn niet twijfelen en bellen naar de hap. Daar zijn ze echt voor.
Ik ben huisarts, doe ook elke dag visites, maar echt niet voor een 'jong' iemand met een verzwikte enkel (ook niet als ze 10 weken zwanger zijn). Soms inderdaad wel kraamvisite, als er bijvoorbeeld bijzonderheden waren tijdens de zwangerschap of in de voorgeschiedenis van 1 van de ouders, of complicaties tijdens de bevalling. Verder vooral ouderen of mensen die zo ziek zijn dat ze bv hun bed niet uit kunnen komen, zo benauwd dat ze de inspanning van de reis niet aan kunnen of met ernstige psychiatrie waardoor ze de straat niet op durven/kunnen. Waarom? Een visite voor een gekneusde enkel kost me ruim een half uur (spullen inpakken, gegevens printen, reistijd, parkeren, huis zoeken, etc, gesprek/onderzoek en daarna weer terug naar de praktijk om alles in het dossier te verwerken), een consult op de praktijk waarschijnlijk 5 of hooguit 10 minuten. Er vragen minimaal 50 mensen per dag mijn hulp (op het spreekuur, maar ook telefonisch, via mail of via de assistente en daarnaast nog de administratie/post/herhaalrecepten), ik heb geen tijd voor veel visites! Als ik minder patienten had gehad, zou ik heel graag laagdrempeliger langsgaan, maar zoals het nu geregeld is kan dat gewoon niet OT: sterkte TS, ik hoop dat het meevalt morgen en dat je nog een beetje kunt slapen vannacht. Misschien is een drukverband fijn, dan beweegt je enkel ook minder als je bv omdraait in bed..
Ik ben wel benieuwd hoe jij kunt zien dat het alleen een verzwikking is eigenlijk. Ik snap zeker dat hier geen visites voor worden gereden. Maar wat doen jullie als arts normaal als je zo iemand op consult krijgt? Toch ook doorsturen voor een foto? Of dat dan vandaag of morgen gebeurd bedoel ik dan even niet
Ik zeg toch ook niet dat hij zeker niet gebroken is? Hij is verzwikt. Dat betekent dat de enkel een onnatuurlijke beweging heeft gemaakt. Bij een verzwikking kún je iets breken (maar een van de kenmerken van een breuk is dat de voet direct niet meer belastbaar is en TO heeft er nog 50 stappen mee naar de auto gezet), maar meestal heb je alleen een kneuzing (ook wel distorsie genoemd, soms met bandletsel) Dus: haar enkel moet wel beoordeeld worden om te kijken of er een foto nodig is, maar niet per se vandaag/vannacht
En ik zeg ook niet dat jij uitsluit dat hij gebroken is? Je sprak over een verzwikking. Ik was gewoon benieuwd naar jouw kijk hierop als arts. Misschien had je eerder gereageerd, dat kan, dat heb ik dan niet gezien. Bedoel er niks verkeerds mee hoor... Maar bedankt voor je reactie
Nee ik begon even te twijfelen door de reacties hier maar vond het ook niet spoed genoeg. Dus we gaan gewoon morgen!
Minstens 50 stappen Hij word nu wel steeds dikker hoor.. en warm.. maargoed, ik had ook gewoon beter uit moeten kijken. Morgen vroeg bellen, als ik fotos moet maken liever gelijk na mn echo, ben dan toch al in het ziekenhuis, hoef ik ook niet op en neer En.stel nou dr is iets met mn banden, doen ze dr dan een stevig verband om ofzo? Ik vind het wel doffe ellende met een kindje zulke dingen.. jeetje..
Ligt eraan wat er met je banden is volgens mij, bij verrekening is het volgens mij drukverband maar bij scheuren/inscheuren naar mijn ervaring gips, althans hier was dat duidelijk verschillend. Succes morgen hopelijk kun je het idd combineren met je echo.
@ TS Succes vandaag Ik had gisteravond ook alleen gebeld naar de hap hoor, maar vandaag wel even iemand naar laten kijken.
Onze huisarts neemt altijd uitgebreid de tijd voor zijn patienten. Een van de voordelen van het wonen in een goede buurt inj een grote stad , de wachtkamer is meestal leeg en je patienten wonen op 5 minuten lopen.
Hier gaat dat anders. Achterstandswijken zijn niet meteen de norm. En een voetblessure kan nare gevolgen hebben (zo ken ik iemand die er een trombosebeen aan over hield). Het is goed om snel te weten wat er aan de hand is, zodat je de voet verstandig kunt gaan belasten en niet wekenlang uit de running bent.
Hier in de stad een steengoede huisarts met een kleine praktijk die regelmatig ‘s middags een huisbezoek er tussen plant. Ook als dat totaal onnodig (qua locatie dus) is, maar ze is dan toch op de weg, en dan is een extra stop makkelijker dan terug naar de praktijk en daarna weer op pad. Ze is hier al 2x geweest voor een oorontsteking van mijn dochter, gewoon om even de oren te checken en een receptje te geven. Dus zoooo raar vind ik het opperen van een huisbezoek niet, het zal niet overal kunnen, maar bij sommige praktijken kan het wél. Maar goed, ik had met zoveel pijn wel de HAP gebeld; al is het maar om te vragen wat ik zou kunnen doen tot ik bij eigen ha terecht kan. Hoe gaat het nu? Ben je al bij de ha geweest?
Ik snap niet helemaal het belang van je reactie. Dat jouw arts de tijd neemt heeft echt niet met de 'goede buurt' te maken, maar meer met enerzijds uiteraard een stukje karakter van de arts, maar anderzijds vooral ook met allerlei andere zaken zoals @mcw, de huisarts hierboven, het beschrijft. Ik denk dat er heel veel huisartsen, maar ook andere mensen in de zorg graag rustig de tijd zouden willen nemen voor hun cliënten, maar helaas is dat simpelweg niet mogelijk door allerlei regelgevingen, bezuinigingen of personeelstekorten.
Beetje mosterd na de maaltijd maar ik zou gewoon naar een sportfysiotherapeut gaan. Die kan beoordelen wat er is en ook direct beginnen met behandelen als er sprake is van een kneuzing of een inscheuring. Als hij denkt dat het een breuk is stuurt hij je echt wel naar de dokter. En ik ken ook geen huisarts die visite rijdt voor een problem met een enkel. Ik heb zwanger en wel mijn enkelbanden gescheurd en een paar jaar later mijn kruisbanden in de knie maar daar kwam ook geen arts vor voorrijden. Als je vanwege de aard van je verwonding niet naar de arts kunt moet je ander vervoer regelen.